|
Karolina: Att döma av din bild så är du med i en klubb som är ansluten till Svenska Triathlonförbundet...
|
|
|
|

2011-12-26 20:31
|
|
|
Är Hofvet? Skojar du? 
Edit: Jag hittade svaret själv! Urbra, tack för info:n Såg även att Axa är anslutna så jag är tydligen med i en klubb x 2... bra att vara på den säkra sidan...
|
|
|
|

2011-12-26 20:36
|
|
|
Ja, jag har kört via AXA och egen licens på den enda tävling jag har varit med, Stockholm Triathlon.
Edit tyckte att jag skulle förtydliga lite.
|
|
|
|

2011-12-27 08:40
|
|
|
Man behöver inte vara med i en klubb. När man anmäler sig så fyller man i en massa frågor om hälsa, telefonnummer till anhörig, etc - men klubbtillhörighet är inte nödvändigt.
|
|
|
|

2011-12-28 08:30
|
|
|
För att anmäla sig behöver man inte vara med, men om jag fattade det rätt så var man tvungen att vara det och visa upp tävlingslicens när man hämtar nummerlappen. Mvh Hans
|
|
|
|

2011-12-28 09:32
|
|
|
Jag läste också att licens var ett krav på tävlingsdagen, men inte på anmälningsdagen! Så, jag tror det är en bra idé om man vill ställa upp...
|
|
|
|

2011-12-28 11:42
|
|
|
Är det någon som vet om maxtiden kommer att förlängas till 17 timmar (som den är i Kona)?
|
|
|
|

2011-12-29 10:23
|
|
|
Maxtid 16 timmar.
|
|
|
|

2011-12-29 10:27
|
|
|
Tack Mathias!
|
|
|
|

2011-12-29 10:27
|
|
|
Varsågod
|
|
|
|

2011-12-29 10:29
|
|
|
Jag hade tänkt jobba som volontär om det blev någon järnman i år (för jag och Håkan J tycker fortfarande om Folkrörelsesverige), men nu när det blir ett företagsjippo i stället antar jag att man får lön i nivå med relevant kollektivavtal. Konstigt nog finns det ingen info om hur man ansöker på hemsidan (men de kanske flyger in 400 proffsfunktionärer från Kalifornien).
|
|
|
|

2012-01-01 14:03
|
|
|
Simon, arrangörerna är fortfarande desamma: Fyra ideella, lokala föreningar. De kommer att lägga ännu fler oavlönade frivilligtimmar än tidigare. Visst kostar det en slant att få vara en Ironman-deltävling, men det var ett enkelt val för arrangörsklubbarna. Alternativet hade med största sannolikhet varit att någon annan stad i Skandinavien hade blivit erbjuden en fullängds-Ironman. Troligen Köpenhamn. Och då tror jag att man hade fått bomma igen Kalmar Triathlon om några år p.g.a. bristande intresse.
Beträffande volontär, så finns det info i FAQ på hemsidan: http://ironmankalmar.com/athletes/faq/
Jag har jobbat som funktionär på mer än 10 Kalmar Triathlon (brukar ta ut en semestervecka för ändamålet), och det är fantastiskt roligt att få vara en del av evenemanget. Kan rekommenderas.
|
|
|
|

2012-01-01 17:01
|
|
|
...och du gör det bra också
|
|
|
|

2012-01-02 12:26
|
|
|
Ola: Okej, bara för att jag skall förstå: de extra 3 000(?) kr i anmälningsavgift är för att få använda den fula loggan och slippa den betungande uppgiften att bestämma någonting över sitt eget arrangemang (typ bansträckning) medan direktörerna i Kalifornien sitter och räknar sina penningar och inte lyfter ett finger i övrigt? Det låter inte som någon superdeal för arrangörsföreningarna. Jag hoppas förstås att det blir bra, men jag är orolig över att den redan höga tröskeln för att delta i fulldistanstriathlon höjs ytterligare med den här varianten. Om det blir någonstans i närheten av lika många svenska deltagare som förra året, skall jag dock ta tillbaka det mesta jag sagt. Och jag kommer, min retoriska figur till trots, absolut vara där som volontär. Jag var trots allt medlem i två av arrangörsföreningarna 2011, och lär vara med i minst en i år. (Jag vidhåller dock att Ajronmanorganisationen i princip borde betala marknadsmässig/kollektivavtalsnivå- ersättning för föreningarnas arbetsinsatser. Själv får jag mer än tillräckligt i lön av skattebetalarna ändå.)
|
|
|
|

2012-01-03 15:34
|
|
|
Varför klaga på IM-organisationen? Det är väl "Kalmar" som har haft ambitionen att få IM-status och knappast så att de blivit påtvingade detta?
|
|
|
|

2012-01-03 15:50
|
|
|
Simon har ju delvist rätt i sitt tänkande, i rimlig & korrekthetens namn så skulle ju egentligen WTC betala/ge lite mera åt de som ställer upp som volontärer. Vad jag hört så är det väl en viss ersättning till klubbar för ex antal gubbs/gumms samt lite prylar (tröja etc.) och en middag (brukligt på vissa andra IM tillställningar) som utgår till de frivilliga.
Vi vet ju redan att Kalmar slagit deltagarrekord, tror även det gäller till antal startande svenskar. Sedan så lockas ju en del färgstarka och "duktigare" triathleter utav WTC's koncept, då ev. även ex. Jonas C kommer deltaga för andra gången i Kalmar sedan typ 1994(?). Om det är tack vare WTC/Ironman eller ej vet jag inget om.
Förhoppningsvis så går alla (tävlande, frivilliga, föreningar, samhälle osv osv) lika (o)glada och segrande ur detta. Vissa ting och erfarenheter är ju även "priceless".
|
|
|
|

2012-01-03 16:12
|
|
|
Japp, prislappen är mycket avgörande för många. Dock finns det även helt andra anledningar till att inte kunna köra IM i Kalmar 2012. En liten lista: tid, tid, tid och tid!
|
|
|
|

2012-01-03 23:00
|
|
|
Simon, 440 Euro är standardavgiften för Ironmantävlingar i Europa. Över 1000 är hittills anmälda så avgiftens storlek tycks inte ens avskräcka svenskar.
I övrigt tänker jag inte gå i polemik med dig. Du har naturligtvis rätt till din åsikt.
Jag konstaterar dock att både arrangörsklubbarna, Regionförbundet och Kalmar Kommun är mycket positivt inställda till arrangemanget: http://www.idrottensaffarer.se/event/2011/12/kommun-vill-tro-pa-miljonsatsning
|
|
|
|

2012-01-03 23:25
|
|
|
5.5 miljoner över fyra år, det låter billigt i mina öron! Ett normalt husbygge för en privatperson går ju loss på 3-4 miljoner. Vad kostar inte andra typer av arrangemang?
|
|
|
|

2012-01-04 08:11
|
|
|
Challenge Barcelona kostar ca 300 Euro. Tror inte jag hade reagerat så hårt på priset i Kalmar om jag inte hade kört förut.
|
|
|
|

2012-01-04 08:24
|
|
|
Jonas C kommer säkert att vara i kalmar men kommer hoppa av från at köra Ironman distans för att köra sprinten i stället. Han stäler sällan upp i tävlingar om han inte tror att han är först i mål eller får pengar för att deltaga.
|
|
|
|

2012-01-04 09:40
|
|
|
Christian: Aldrig fel med lite personliga påhopp.... men det låter mest som att du är avis
|
|
|
|

2012-01-04 09:50
|
|
|
Jag känner mig rätt sugen på att köra Säter Triathlon som ett genrep inför Kalmar. Långdistans i form av Nice-distans (4-120-30km) som går sju veckor före kalmar. Tänker mig att då hålla planerad Ironman fart.
Vad tror ni? Sju veckor borde ju vara nog med tid för återhämtning, speciellt om man inte maxat? Nån med liknande planer alt.erfarenheter?
|
|
|
|

2012-01-04 10:47
|
|
|
Tror absolut inte att det är något problem att återhämta sig om man skött grundträningen rätt. Hade också varit sugen på Säter om den inte låg så nära Vansbro i tiden.
|
|
|
|

2012-01-04 10:54
|
|
|
Ja, båda tävlingarna blir kanske lite tufft!
|
|
|
|

2012-01-04 11:04
|
|
|
Alex; det är bara att köra. Sju veckors återhämntning mellan Säter och Kalmar. Det är ju gott om tid. KÖR
|
|
|
|

2012-01-04 16:39
|
|
|
Någon som vet om de kommer ha sprint i Kalmar som tidigare år även om det är Ironman status?.
Hemsidan säger bara att man inte kan anmäla sig för de avaktar Ironman status :).
Känner mig små knäckt om mitt mål sen förra sommaren helt plötsligt inte finns längre
|
|
|
|

2012-01-05 10:56
|
|
|
Enligt Kalmars facebooksida så jobbar de på att kunna erbjuda sprint även i år. Håller tummarna för att det blir av, en riktig folkfest!
|
|
|
|

2012-01-05 10:58
|
|
|
Ola: "Jag konstaterar dock att både arrangörsklubbarna, Regionförbundet och Kalmar Kommun är mycket positivt inställda till arrangemanget" Precis, det var därför jag skrev det där om Fanerdun senast...
Men nu verkar ju faktiskt anmälningarna ramla in i hygglig takt, så det lutar väl åt att en del av mina farhågor kommer på skam. För triathlonsporten i Sverige tror jag fortfarande att det är viktigast att många svenskar kommer (vilket leder till att fler svenskar känner någon som skall eller har kört järnmannen, vilket gör det till ett möjligt val för fler), så jag väntar på anmälningslistorna innan jag tar tillbaka allt!
|
|
|
|

2012-01-05 13:16
|
|
|
Det läggs ut en del info på http://www.facebook.com/pages/Kalmar-Triathlon/134908003230877
|
|
|
|

2012-01-05 13:22
|
|
|
Låter som det blir cykling på ölandsbron! Kul! http://www.barometern.se/sporten/gront-ljus-for-ironman-pa-oland%283108911%29.gm
|
|
|
|

2012-01-13 09:29
|
|
|
Tycker det låter som en tråkig cykelbana för övrigt. Vill ha en ren out-n-back bana på så många varv som möjligt för både publikens och min skull. Funderar på hur det kommer funka med langning nu när det skall vara två olika loopar.
|
|
|
|

2012-01-13 09:55
|
|
|
2 varv, men det ena varvet är inte det andra likt. Underbart! Publiken (jag) får hålla andan fram till löpningen.
|
|
|
|

2012-01-13 10:05
|
|
|
Skulle det inte bli för trångt på en out-n-back bana med många varv med tanke på 1500 deltagare plus diverse följebilar & motocyklar med TV, sjukvård & service? Jag antar att man behöver sprida ut det en smula.
|
|
|
|

2012-01-13 10:15
|
|
|
Markus: Jo, jag antar att det är så. Man kan inte få allt här i livet :(
|
|
|
|

2012-01-13 10:21
|
|
|
Men det kommer att blir grymt att cykla över Ölandsbron. Får bara hoppas att vädret är på vår sida
|
|
|
|

2012-01-13 10:27
|
|
|
Kommer diskhjul att förbjudas? Jag tänker att det borde vara farligt med tanke på blåsten på bron.
|
|
|
|

2012-01-13 12:52
|
|
|
Nåja, det blåser väl inte 10 m/s där alla dagar om året?
|
|
|
|

2012-01-13 13:24
|
|
|
Nära nog, faktiskt. Tyvärr är inte statistiken för mätstation 6640 Ölandsbron V publik på smhi.se, men jag skulle inte bli förvånad om det nådde den nivån varannan augustidag, och så byar på det.
|
|
|
|

2012-01-13 13:44
|
|
|
Jag hoppas vindarna vänder mitt under loppet så vi (framför allt JAG ) får medvind båda gångerna bron skall bekämpas!
|
|
|
|

2012-01-13 13:52
|
|
|
Medvind är alltid roligt
|
|
|
|

2012-01-13 14:21
|
|
|
Bra där, Katarina, jag tycker att vi bestämmer det. Någon däremot? Finner så *knack*
|
|
|
|

2012-01-13 18:13
|
|
|
Hoppas det är out-back iaf. Annars ser man ju inte var man ligger o de blir 5 långa timmar ensam på cykeln...
|
|
|
|

2012-01-13 19:43
|
|
|
Delvis Torbjörn
"Vi är glada att kunna meddela att cykelbanan är klar. Banan har en egen karkatär där olika typer av kustlandskapet får genomslag med en gemensam nämnare, det är platt. Det blir en tvåvarvsbana där första varvet går över Ölandsbron och på Öland för att sedan ta sig tillbaka till Kalmar. Varvning sker efter 105 km inne vid växlingsområdet. Andra varvet går på Kalmarsidan. På de 18 milen kommer det att vara mötande cyklister i den andra körbanan under ungefär 6 mil. Cykelbanan kommer att vara helt avstängd från annan trafik frånsett drygt 2 mil, men där kommer cyklisterna att ha ett eget körfält som är avskilt från andra trafikanter. Kartan över banan kommer att läggas ut om några veckor"
|
|
|
|

2012-01-13 20:13
|
|
|
Jag är i alla fall glad att jag inte behöver cykla 6 gånger över bron och jag hoppas arrangörerna har en plan b i fall det blåser hårt. Jag är bara glad om det är mot- eller medvind. Värre är det om det är sidovind med vindbyar för det i 10 m/s kan bli en ganska skräckfylld upplevelse. Personligen hade jag gärna skippat hela bron men det lär se mäktigt ut när man filmar.
|
|
|
|

2012-01-15 21:53
|
|
|
På Facebook har Kalmar Ironman sagt att det sällan blåser på morgonen. Så det gäller att simma och cykla fort så man hinner över bron innan det börjar blåsa
|
|
|
|

2012-01-17 12:14
|
|
|
Ja, det är ju lite trist om man bara hinner över en gång innan de stänger bron.
|
|
|
|

2012-01-18 15:04
|
|
|
Japp, upp tidigt ur simmet och ut på bron så tidigt som möjligt för att slippa blåst. Jag har närmast traumatiska minnen från en hemresa från en semester på öland. På bron blåste det. Vinden tog tag i hela ekipaget, bil och husvagn. En inte alls trevlig upplevelse. Tror de ändrar bana på IM ifall det skulle blåsa så mycket.
Men visst är det väl ändå så att det en blåsig sommardag visst kan blåsa upp mot 17sekundmeter på havet? Till alla seglares stora glädje.
|
|
|
|

2012-01-18 22:53
|
|
|
Jag har nog åkt över bron hundra gånger men kan inte minnas någon gång det blåst så kraftigt att man tänkt något särskilt på det. Dock har det säkert förekommit, men inget större problem tror jag.
|
|
|
|

2012-01-18 23:04
|
|
|
simma fort, check skynda fram och tillbaka över bron på cykeln, check softa på löpningen då?
|
|
|
|

2012-01-19 13:06
|
|