|
Då var det påskrivet! 
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/ironman-till-kalmar(2844275).gm
Edit: klipp o klistra länken...
|
|
|
|

2011-07-02 20:31
|
|
|
Grymt skoj! 
|
|
|
|

2011-07-02 20:38
|
|
|
läste om detta i SMP idag också!.
Nice! känns bra med min 2014 satsning
|
|
|
|

2011-07-04 07:39
|
|
|
Jävligt kul!
|
|
|
|

2011-07-04 09:16
|
|
|
åh, då blir det Kalmar nästa år igen! Men känns inte kul att missa "sista föreställningen" i år...
|
|
|
|

2011-07-04 10:25
|
|
|
Fan va häftigt!
|
|
|
|

2011-07-04 11:27
|
|
|
Tjohoo, va kul!
|
|
|
|

2011-07-04 17:38
|
|
|
Jag tycker det känns jättejobbigt. Ska man verkligen vara tvungen att göra om det nästa år igen?
|
|
|
|

2011-07-04 17:48
|
|
|
Undrar vad avgiften blir nästa år?
Dom refererar mycket till Ironman Klagenfurt och att det kommer 1500 deltagare dit, där kostar det 385 €. Lite saftigt tycker jag.
Blir det dyrare eller billigare om det kommer färre deltagare till Kalmar tro?
|
|
|
|

2011-07-04 19:30
|
|
|
Känns faktiskt redan nu som att man ska se sig runt efter andra tävlingar att genomföra. Kalmar Ironman kommer förmodligen att bli en dyr historia för den enskilde och förmodligen kommer det bli svårt att hitta boende.
Rätta mig gärna om jag har fel, men Kalmar är väl det enda stället det går en ironman/järnman-distans i hela Sverige, inte sant?
|
|
|
|

2011-07-04 21:37
|
|
|
Än är det ju inte helt klart att det blir en Ironman i Kalmar nästa år. De har ju endast tecknat en avsiktsförklaring och inget riktigt avtal.
|
|
|
|

2011-07-04 21:46
|
|
|
Ja det är enda, finns en i Köpenhamn och en på norska västkusten samt norseman extreme i norge.
|
|
|
|

2011-07-05 07:26
|
|
|
Mycket bra för sporten i Sverige om det blir verklighet. Kalmar kommer att tvingas lyfta sig i skägget och bli en riktig stortävling om det ska bli nåt av med det - och det kommer därmed att bli plats för ytterligare någon tävling på IM-distans som fyller hålet som Kalmar lämnar.
Tycker också att anmälningsläget på de kortare distanserna verkar relativt högt i år på många platser, trots fler tävlingar. Som Stig Strand brukade säga i kommentatorsbåset: "Hä bra dä här".
|
|
|
|

2011-07-05 10:09
|
|
|
Rätta mig om jag har fel, men anmälan till 2012 har inte öppnat ännu väl? Har fått lite anmälningsdille efter att ha missat anmälan till Vätternrundan..
|
|
|
|

2011-09-07 11:19
|
|
|
Somna om du  http://www.kalmartri.com/index.php/ De väntar fortfarande på besked om det blir en riktig Iron Man eller inte.
|
|
|
|

2011-09-07 12:13
|
|
|
Sweet. I ren frustration anmälde jag mig till Stockholm MArathon iaf. Bekräftelsen hänger på anslagstavlan på mitt kontor nu. Brb.
...
.. .
Ah, en vacker syn.
|
|
|
|

2011-09-07 13:03
|
|
|
Har banprofilen för Nove Colli bredvid skärmen. Lagom att ha som mål för att komma ut tidigt i vår på cykeln
|
|
|
|

2011-09-07 14:40
|
|
|
Då verkar allt vara klart. Presskonferens kl 11.30 idag enligt Kalmar Triathlons Facebook. Så j**la gott!!
http://www.barometern.se/sporten/klart-for-ironman-i-kalmar%283070787%29.gm
|
|
|
|

2011-12-13 08:28
|
|
|
Grattis TritahtlonSverige! http://ironmankalmar.com/
|
|
|
|

2011-12-13 08:44
|
|
|
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=4851807
|
|
|
|

2011-12-13 09:32
|
|
|
gryyyyyyyymt!!
|
|
|
|

2011-12-13 10:00
|
|
|
överskattat...
|
|
|
|

2011-12-13 10:11
|
|
|
Överskattat, hur menar du då? Ironman som varumärke eller upplägget?
Snarare underskattat, detta blir ett lyft för Triathlon i Sverige. Som man sår får man skörda. Gäller bara att kunna nyttja detta till max. Den enda risk jag ser är ev. att det kan bli lite "avslaget" efteråt. Men det är ju slutet på säsongen för många.
|
|
|
|

2011-12-13 10:31
|
|
|
Det största felet jag ser med tävlingen är priset 4500:- är ju fan pinsamt i MINA ögon iaf. Många som är inne i triathlon bubblan inser ju inte att detta är en hutlös summa pengar. I år låg avgiften på 2100:- vilket passar min plånbok mycket bättre men även detta är ju rätt saftigt. Jag tror personligen att den glada motionären hellre avstår de här spektaklet än betalar. Men skall man göra en IRONMAN så får man acceptera den höga startavgiften. Alla andra som inte tycker detta är de coolaste som finns eller ser en IM tävling som något speciellt, de och jag får väl harva runt på sprint, olympisk sen tagga lite extra till Sövde, Tjörn eller Vansbros 11.3.
Det tråkiga i kråksången är att detta är den längsta sträcka som annordnas i Sverige vad jag vet iaf. Varför förstöra ett långdistans SM genom att ha det samma datum som IM, de köper jag inte heller. Nej jag är inte Colting nörd MEN ibland kan även han skriva bra saker och mycket av det som han tar upp i gårdagens blogginlägg köper jag rakt av! Vore bättre om man ex la en 40-120-30 distans tävling 6-8 veckor innan och kallar detta för långdistans SM istället, bra många mer som kommer delta samt att eliten hinner ladda om till Kälmar.
Som sagt jag har inget emot IRONMAN förutom startavgiften samt att de lägger långsdistans SM samma dag. Nu när Kalmar har IM så får förbundet lägga in en tävling några veckor innan och ha det som långdistans SM anser Jonas Andersson samt Jonas Colting
|
|
|
|

2011-12-13 12:07
|
|
|
Oj vad skoj Kalmar! \o/
Håller med om att 4500 kronor känns mycket. Kommer det att bli en tävling som man gör en eller två gånger i sitt liv? Hoppas i likhet med många andra att SM blir på vanlig långdistans. Det tyngsta argumentet mot att ha SM på IM Kalmar är priset tycker jag.
Jag har inte ännu börjat med längre distanser, men jag hoppas kunna göra det inom ett par år.
|
|
|
|

2011-12-13 12:29
|
|
|
Förbundet har redan beslutat att Kalmar blir SM på långdistans. http://www.svensktriathlon.org/
Nu när jag tänker lite mer på det så känner jag mig ganska tveksam till det upplägget.
|
|
|
|

2011-12-13 13:06
|
|
|
Jag var inbiten ja-sägare till SM/IM Kalmar tidigare. Men nu med mer kött på benen, djupare insikt och fler reflektioner har jag ändrat mig. Kanske kan förbundet göra detsamma?
Hur som haver, blir säkert bra hur det än blir. Får utvärdera efteråt.
|
|
|
|

2011-12-13 13:22
|
|
|
Man får väl köpa att det blir SM 2012 och se vad som händer därefter. Att det kommer köras ironman i kvarteren jag är uppväxt i känns i alla fall jäkligt häftigt. Jättekul för Kalmar.
Övriga tävlingar lär också få ett lyft tror jag. Kanske kommer fler satsa på kortare distanser när det inte är självklart att man får plats (eller har råd) med Kalmar. Det är ju rätt mycket långdistansfokus på triathlon idag i Sverige.
|
|
|
|

2011-12-13 14:43
|
|
|
Menar ni att Kalmar blir både SM och IM? Det låter väldigt fel i mina öron. Priset skrämmer bort deltagare så resultatlistan blir meningslös. IM får självklart ta vilket pris de vill.
|
|
|
|

2011-12-13 17:02
|
|
|
Stämmer!
|
|
|
|

2011-12-13 17:13
|
|
|
Håller med Torbjörn! Jag hade tänkt köra SM i Kalmar men kommer inte lägga runt 4500 på tävlingen bara för att den heter Ironman och att man ändrar banan lite. Förstår att många tycker det är kul med en Ironman i Sverige men tycker inte man ska ha SM status på tävlingen där fler talet utav "eliten" kommer köra age group nu för att försöka kvala till Hawaii. Jag har full förståelse för de som väljer att köra så med!
Jag hade hoppats på ett tidigt SM på 4-120-30 distansen som hade fungerat som uppbyggnad till de som skulle köra Challnge Copenhagen och Kalmar Ironman.
|
|
|
|

2011-12-13 19:36
|
|
|
Jag har väntat på beskedet men om priset är 4500 kr är jag lite tveksam. Enligt informationen kommer prerace meeting vara på torsdag, incheckning på fredag och tävling på lördag. Det kräver i princip att man anländer på onsdag om man inte kommer från Sthlm, vilket innebär fyra hotellnätter dvs ca 6 000 kr. Vill man ha med sitt supportteam så kan man lägga till ytterligare 6 000 kr. Puh! Hotellbokningen startar inte förrän i januari så man vet inte ens om man kan få hotellövernattning i Kalmar för man kan ju räkna med att biljetterna försvinner ganska snabbt med platt bana.
Jag har varit sugen på Ironman Switzerland men tyckte att priset på 5 200 kr var lite väl högt. I jämförelse med Kalmar så blev Schweiz plötsligt prisvärt. Det tål att tänkas på.
|
|
|
|

2011-12-13 21:02
|
|
|
Om man är priskänslig sover man väl inte på hotell, utan vandrahem? Hotell innebär ju 5-10ggr högre pris. Personligen känns hotellstandard överflödig och onödigt lyxig, verkligen inget jag vill betala för.
|
|
|
|

2011-12-13 21:16
|
|
|
Hur tänkte du nu Paulina?? Anmälningsavgiften är samma för alla IM och du behöver minst lika många hotellnätter i Schweiz som i Kalmar för upplägget är ungefär samma. Dessutom är det längre resa om du inte redan bor där så på vilket sätt skulle Schweiz vara mer prisvärt??
|
|
|
|

2011-12-13 21:39
|
|
|
Jag föredrar den bekvämlighet och enskildhet som man får på hotell i jämförelse med vandrarhem. I år tyckte jag att var guld värt att bara gå några hundra meter från hotell Packhuset till och från tävlingsområdet och slippa dela rum etc.
När det gäller priskänslighet så handlar det för mig om prioriteringar. Vad vill jag göra under året och hur mycket får det kosta. Det finns så mycket roligt som man kan göra så oftast får man prioritera. Tex om jag ska bo på ett hotell vill jag bo på ett schysst hotell, vilket i sin tur innebär att jag kanske gör tre resor istället för sex om jag hade valt att bo på vandrarhem.
Så nu gäller det att bestämma sig senast den 20 december om jag vill köra i Kalmar eller Zürich.
|
|
|
|

2011-12-13 21:40
|
|
|
Henrik, jag var otydligt med kostnaderna för Zürich. Ursäkta! Resekostnaden från norra delen av landet är ungefär densamma till Kalmar som till Zürich. Jag har vänner som bor nära tävlingsområdet i Zürich så boendet är gratis.
Ironman Zürich kostar ca 5200 kr med dagens växelkurs medan t.ex. Nice kostar ca 4300 kr så priset är väl i samma prisintervall men dock inte samma.
Så för mig blev plötsligt Ironman Zürich prisvärd.
|
|
|
|

2011-12-13 21:54
|
|
|
Varför säger du att boendet är en osäkerhet? Jag bokade hotell när de bestämde datum för tävlingen för flera veckor sedan.
|
|
|
|

2011-12-13 22:44
|
|
|
När jag försökte boka hotell Torbjörn så blev jag hänvisad till att boka genom destination Kalmar.
|
|
|
|

2011-12-13 23:17
|
|
|
Jättekul! Grattis TriathlonSverige! Jättekul för alla triathleter som sett fram emot det här! Grattis Kalmar!
Vad gäller anmälningsavgift och alla andra utlägg som automatiskt tillkommer om man inte bor i regionen, så håller jag med om att det blir en hutlöst dyr tillställning för den enskilde. MEN, det är ganska dyrt att genomföra till exempel Klassikern också, eller hur?(Herregud, bara Vätternrundan kräver jättedyr logistik om man bor långt iväg.)
Så igen, oh, va roligt det är att Kalmar blir IM!!!! Jippie!
Hoppas verkligen jag kan vara med någon gång
|
|
|
|

2011-12-13 23:17
|
|
|
Mattias, du måste kunna knepen ;-) Jag har dubbelrum med frukost.
|
|
|
|

2011-12-13 23:23
|
|
|
Apropå boende. Är jag ensam om att ha husvagn? Tycker jag är perfekt eftersom kalmar inte är det ända ställe man åker o tävlar på. Man får med sej hela familjen, och man kan semestra utöver alla tävlingat :)
|
|
|
|

2011-12-14 09:12
|
|
|
Funkar fint med tält också. Jag o cykeln hade det toppenmysigt.

|
|
|
|

2011-12-14 09:14
|
|
|
Nån som vet hur det funkar med tävlingslicens vid anmälan nu den 20e? Jag har ingen licens för 2011 men vill tävla i tävlingsklass under 2012. Måste man ange licensnummer vid anmälan och i så fall fixa licens för de få dagar som är kvar av 2011?
|
|
|
|

2011-12-14 12:45
|
|
|
Tror inte det ska behövas licens för anmälan. Licensåret är 1 april-31 mars så det är bättre att vänta till efter 1 April så fall
|
|
|
|

2011-12-14 13:12
|
|
|
Är det klart om man tänkt cykla över Ölandsbron, eller var det bara snack?
|
|
|
|

2011-12-14 14:19
|
|
|
Borde inte tidsgränsen ändras till 17h istället för 15h?
(Oroligt förstagångare:))
|
|
|
|

2011-12-14 14:29
|
|
|
Rätta mig om jag har fel men finns det motions och tävlingsklass på IM? Är det inte bara elit och så resten i age groups?
|
|
|
|

2011-12-14 15:12
|
|
|
Trafikverket har sagt nej till att cykla över bron! :)
|
|
|
|

2011-12-14 15:22
|
|
|
Finns det några fler långdistanstävlingar i Sverige? 440€ + 4 dagars hotellövernattning känns som många pengar, kan ju köpa en beg. tempocykel för det ju.
|
|
|
|

2011-12-14 15:23
|
|
|
Bron kommer användas, detta var ett av kraven för IM ledningen. Om det blir cykel eller löpning återstår att se, hur som haver så blir det kul för alla tävlande!
|
|
|
|

2011-12-14 15:57
|
|