Crossfit

nyfiken på detta med crossfit!

Hej!

Jag har under ett par års tid sysslat med löpning på motionärsnivå (ett par mil i veckan) och så kör jag ca fyra gympass i veckan med ett (tror jag man kan säga) traditionellt upplägg (kör en muskelgrupp i veckan, 3-4x6-12 rep). Nu på sommaren vore det ju dock riktigt skönt att kunna träna utomhus. Känns också som att det är dags att variera träningen lite och prova på nåt annat (både för kroppen och knoppen). Jag har surfat runt lite om crossfit och blivit inspirerad. De scheman jag sett verkar dock så avancerade och svåra för någon som är helt nybörjare på detta. Tänkte därför höra om någon vänlig själ kan ge tips på några övningar jag kan göra för att prova på detta med crossfitupplägg. Min tanke var att jag skulle köra några övningar efter mina löprundor och att jag på en vecka kan träna igenom kroppen hyffsat utan att behöva gå in på det varma och kvalmiga gymmet. Vid "mitt" motionsspår finns det ett utomhusgym med dip-ställning och chinsräcke....
 

2011-06-29 15:01
Spana in http://www.competitor-digital.com/competitor/201106#pg1

På sidan 44 är en artikel om CrossFit Endurance och på sidan 48 har du ett förslag på en 6-veckors Crossfit endurance period.. Vill du så kan du byta ut några av löpintervalldagarna mot lite vanlig "jogg".
 

2011-06-29 15:14
Om du nu redan har varit på en joggrunda så skulle jag inte köra något högintensivt crossfitpass direkt efter. Då kan du istället köra lite kroppsviktsövningar fast med vila mellan övningarna. Kör lite chinups, armhävningar, dips, situps, benböj osv.

Eller så integrerar du övningarna i ditt löppass. Spring x minuter, stanna och gör x armhävningar eller liknande. Ser du en passande tung sten vid sidan om vägen, stanna och lyft den några gånger.

Sedan kan du lägga in regelrätta CrossFit-wod:s på dagar du inte löptränar.
 

2011-06-29 15:57
Roligt att höra när fler med löparbakgrund blir sugna på crossfit! Även om man av alla bilder och närforum lätt får känslan av att CF i första hand handlar om stora män (och kvinnor) med rakade skallar som lyfter stora vikter skitsnabbt, så är kärnan snarare en träningsfilosofi: Ständig variation, funktionella övningar, hög intensitet. Det går att applicera på allt från kroppsviktsövningar (armhävningar, knäböj, dips, pullups, situps, ryggresningar...) och löpning (som i crossfit endurance).

Hittar man denna kärna så är inte crossfit särskilt konstigt, egentligen. Vill man sen komplettera med mer viktcentrerad crossfit (skivstång, kettlebells, kanske hantlar) eller mer gymnastisk crossfit (handstående/-gående, romerska ringar etc) så står det var och en fritt. Vad jag menar är att du kan "tänka in" crossfit i ditt träningsupplägg, utan en massa avancerade övningar och stora vikter. Sen blir du kanske (förhoppningsvis!) sugen på mer sånt också, och testar!

Ifall du har en HTC så är appen "crossfit travel" (kostar 12-15 spänn, tror jag) ett trevligt sätt att få exempel på övningar man kan göra utan redskap, och varianter på träningsupplägg (när hjärnan är seg en dag). Mer kan du hitta genom att googla

comprehensive bodyweight workout list (1:a träffen)
 

2011-06-29 21:27
Jag tycker att du ska se om det finns en box (ett crossfitgym) nära dig och gå dit och testa. Alla seriösa boxar är öppna för alla intresserade oavsett ambitions- och kunskapsnivå. Det blir både roligare om man kan köra med andra och med utrustning och dessutom säkrare om man får lära sig alla rörelser/övningar ordentligt.  

2011-06-29 21:54
Tack för alla svar!! Smiley Önskar att det fanns ett crossfitgym där jag bor men i min lilla småstad finns det bara ett par traditionella gym och inte heller någon PT som kan detta med crossfit (eller nån annan PT heller, för den delen). Ska försöka köra på lite på egen hand då och förhoppningsvis ska det väl funka....  

2011-06-30 09:41
Såg du passen jag tipsade om i den andra tråden? En länk till ett pdf-dokument man kan ladda ner om man vill?
Jag har gjort en översättning till kollegorna som jag kan skicka över om du skickar mig ett PM med din mailadress. Om du vill.
För de övningarna är inte svåra och de är bara med kroppsvikt. Och då kan du ju om du vill lägga in dips och chins (fast det heter pullups på Crossfitska Smiley) om du har tillgång till det vid spåret.

//A
 

2011-06-30 10:35