[X]

Löpning

Terbinafin orifarm tabletter, biverkningar och löpning. Nån med erfarenhet?

jg fick tabletter mot nagelsvamp, fick höra innan att de var ganska "giftiga". Tog en i fredags och en igår och åkte på typ varenda biverkning som fanns. Led- och muskelvärk, feber och allmän trötthetskänsla, magont och huvudvärk. Gav mig trots detta ut och sprang igår plus körde lite styrka, tänkte att jag är ju inte sjuk på "riktigt". Passet gick bra men kändes, sprang dock ganska hårt, inte helt enligt plan...

Så idag skippade jag tabletterna, tycker inte biverkningarna vägs upp av fördelarna. Mådde mycket bättre men hade lite träningsvärk i bena. Det gock ganska tungt pga stumma ben men helt ok. Nån timme efter kom biverkningarna tillbaka och har blivit värre. Nu ligger jag nedbäddad i soffan, inte dödsjuk men mår rejält dåligt.

Nån med erfarenhet av samma? Blir jag inte bättre imorgon ringer jag vc men alltid intressant att höra om nån råkat ut för nåt liknande (i det här fallet, varit lika klantig...).

2011-06-26 16:46
Blev avrådd av en läkare att ta tabletter mot nagelsvamp. Biverkningarna kan tydligen orsaka mycket allvarligare besvär än vad nagelsvampen ger. Bl.a. kunde immunförsvaret skadas.  

2011-06-26 18:39
Oj, immunförsvaret var det ingen som pratade om men hon sa att "de är väldigt giftiga"... Jag mår mycket bättre idag iallafall så ingen större skada verkar vara skedd. Jag kommer dock inte äta några fler tabletter! Jag får fila och lacka, fila och lacka, osv.  

2011-06-27 06:07
Tabletter mot nagelsvamp kan dessutom vara lite taskiga mot levern, så nej, tabletter brukar ordineras som absolut allra sista alternativ... Har du prövat andra metoder för att bota nagelsvampen eller skrev din läkare ut tabletter direkt?  

2011-06-27 12:36
Jodå, jag har filat och lackat sen oktober förra året men jag tycker att det känns som att det sprider sig igen när det äntligen börjat växa ut frisk nagel, det var därför hon skrev ut tabletter. Men nu tänker jag acceptera att det får ta en evighet till, jag tänker inte äta fler såna tabletter.  

2011-06-27 13:05
Min äldste son drabbade av nagelsvamp för drygt ett år sen. Både stortå och lilltå var drabbade. Rejält! Läkaren jag gick till avrådde bstämt från tabletter (även om sonen hade åldern inne) och sa att filning och lackning tar en evig tid. Så, han kom med ett annat förslag som Du kanske inte gillar, men jag nämner det ändå: att dra bort naglarna och låta nya växa fram.

Vi dividerade fram o tillbaka med sonen och han tyckte själv det lät som bästa alternativet. Så då gjorde vi så. Bedövningsspruta, tång, nagel väck!

De nya naglarna som kom fram var jättefina, och redan veckan efter "operationen" kunde han vara med och spela fotboll. Smiley

2011-06-27 14:18
Det är det ingen som har nämnt, en nagel har dock trillat av av sig självt och den nya som växer fram ser fin ut. Problemet är att det är så många naglar, det är i princip bara två som är helt friska plus den som trillat av på egen hand då. Jag hade lite otur för jag åkte på nagelsvampen när jag var gravid första gången (eller innan tror jag) och när man är gavid och ammar ska man inte använda de medel som finns och redan när första barnet var 9 månader blev jag gravid igen så svampen fick gott om tid på sig att få rejält fäste och hinna sprida sig.

Kanske kunde man rycka loss bara de som är värst? Tack för tipset, jag ska helt klart fundera på saken!

2011-06-27 15:37
Oj, är det så många?? Smiley

Ta ett snack med Din läkare om hur Du ska göra. Du kan ju dra dem i omgångar? Sonen tog stortånageln ena veckan, och lilltånageln veckan därpå. Risken med att lämna kvar sjuka naglar är nog, tyvärr, att det sprider sig vidare och så är det samma sak igen.

2011-06-27 15:44
Japp, tyvärr, dock har ju filning och lackning gett lite resultat, på de flesta är det bara på yttersta halvan/tredjedelen och på en är det bara lite i ena kanten. Det är bara två som fortfarande är riktigt dåliga.  

2011-06-27 16:13
OK, men nu vet Du iaf att det finns alternativ till "behandling" som ger effekt direkt. Smiley

Jag har för mig att vi fick smörja med Lamisil under nån vecka, när såret hade läkt, för att alla svampsporer skulle dö.

2011-06-27 16:24
Det där har jag aldrig hört heller Sylvia. Måste berätta för min brorsa för han har också besvär med nagelsvamp, men i hans fall är det bara 1 eller 2 naglar som är drabbade. Skulle gissa att han gärna drar någon nagel eller två för att bli av med skiten Smiley  

2011-06-27 17:28
Ska kanske tillägga att läkaren var från Persien. Smiley

Vi fick det gjort på en vanlig vårdcentral och sonen har idag, ett år efter, helt felfria naglar, men går alltid i badskor i offentliga duschar.

2011-06-27 17:39
Se där, då fick man ännu en fördom bekräftad - iranier är de bästa läkarna!  

2011-06-27 21:03
Helt rätt Lena! Denne vågar tänka lite utanför traditionella behandlingsmetoder. Därför är vi listade hos honom, både jag och barnen. Och jag är helnöjd! Smiley

Bara för att fortsätta på Din OT-bana så - han trollar alltid för ungarna när de är hos honom, och när jag var där pga min misstänkta neuroborrelia spelade han Enya lite tyst i bakgrunden medans han gjorde en massa neurologiska tester på mig.

2011-06-27 22:04
Vad du har tur med läkare Sylvia! Smiley bra!

Min lökare tittad epå mina naglar ( bara 2 små på varje tår) och skrev ut lamisil.

Dock börjar nagalr ser bättre ut då får jga hoppas att jga itne behöva äta tabletterna länge:(

2011-06-27 23:19
Har ätit terbinafin piller utan problem i nästan 2 år utan problem för det var först då stortånageln vuxit helt ut som svampen inte kom tillbaka.
är nu fri från nagelsvamp sedan ca 7 år.

Det var värt varenda piller.

Man skall veta att svamp ger sporer som ligger i sockar och skor och återsmittar.
Under kur skall nagel skyddas med terbinafinsalva och plåster varje dag.
Detta gjorde jag i ca 2 år tills nagel vuxit ut helt och jag blev fri från nagelsvampen.

M.Sc. in Eng. Physics
Civ.ing i teknisk fysik / LTH

2012-11-13 12:14
låter ofelbart som en mer effektiv metod att dra loss nageln...  

2012-11-13 12:18
Nu undrar jag lite off topic vad "Civilingeniör i teknisk fysik" heter på spanska!  

2012-11-13 12:26
Vill tipsa om Secuvie Repair Body Lotion mot nagelsvamp. Bara naturliga ingredienser och ger effekt redan efter några dagar (i mitt fall en dag). Använder du den slipper du giftpiller!
http://www.secuvie.se/web/Webbshoppen/Vara_produkter/Secuvie_skin/Secuvie_bod...

2012-11-13 12:35
Jag åt Terbinafin i 7 månader, längre tid tog det inte för min stortånagel att växa ut. Hade inga som helst problem med dem. Det är över 4 år sedan nu och det har inte kommit tillbaka.

Vet en som provade Nalox som finns på apoteket och det fungerade jättebra. Man måste behandla varje dag tills nageln växt ut dock. Tvätta strumpor i minst 60°, annars kan svamp finnas kvar och smitta igen.

2012-11-15 20:34
Det var längesen jag var här inne nu men tabletterna gav jag mig inte på igen och efter ett tag utan minsta antydan till resultat gav jag upp nagellacket och testade nalox. Nu är nästan alla naglar friska igen men räknar med att få behandla några månader till. Tålamod tycks vara en viktig ingrediens..  

2012-12-17 21:10
Jag kan rekommendera den mest hållbara lösningen, Ta bort skiten Smiley.
Hade samma problem och tog helt enkelt bort alla naglar och så "dödade" läkaren "tillväxtzonen" för naglarna, så nu är jag nagelfri. Tog ett tag, ca 6-8 veckor innan allt hade läkt ordentlig, sprang jättelångt med nyopererade tår och det gjorde nog kanske inte underverk för läkningen.

2012-12-18 11:46
[ Borttaget av admin /Olle ]  

2013-03-18 23:18
Nu är det så att det där är bara ren reklam för du tjänar pengar per klick ...  

2013-03-19 09:35
"Tog en i fredags och en igår och åkte på typ varenda biverkning som fanns. Led- och muskelvärk, feber och allmän trötthetskänsla, magont och huvudvärk".

Influensa?

2013-03-25 23:12
Tror helt klart det var tabletterna och inte influensa då det kom precis när jag börjat och nån dag efter jag slutade försvann det.

Tålamod brukar vara min sämsta gren men nu har jag behandlat tårna i princip dagligen i flera års tid och är nu väldigt nära att friskförklara mina tånaglar. Är väldigt glad att jag inte lyssnade på de råd man hittade som i princip gick ut på att lära sig leva med det för det är "omöjligt" att bota. Det har kostat en del och jag har som sagt fått behandla varje dag men de sekunderna är värda att nu kunna gå utan strumpor utan att skämmas över mina naglar.

Så, om ni inte sliter bort naglarna kan jag rekommendera en stor dos tålamod :)

2013-10-17 08:13