Triathlon

Ironmanblåbär 2012

Jag snor konceptet rakt av - en tråd för oss som siktar på att göra vår Ironmandebut år 2012. Även gamla veteraner är naturligtvis välkomna.

För att komma med i träningstopplistan, gå med i denna grupp:

http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=2930

Kolla även in storasystertrådarna för lite inspiration:
2010: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=594890
2011: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=818379

2011-06-24 00:49
Smiley  

2011-06-24 09:30
Jag nöjer mig med en halv denna säsong och siktar in mig på full 2012. Kanske blir det Köpenhamn istället för Kalmar.

2011-06-24 17:53
Jag är grymt sugen men har inte bestämt mig än. Någon som kan dela med sig lite av vad som egentligen krävs för att genomföra IM? Till Vasaloppet rekommenderas ju 50 mil och till Vätternrundan 100 mil. Finns det ngt jämförbart, tex hur många h per vecka bör man lägga ner för att ta sig i mål?

Alla tips och råd mottages tacksamt.

2011-06-25 19:57
Det är söndag och således dags för den första topplistan. På en solklar bottenplats ligger yours truly:

1. Karl Englund 2089 min
2. Erik Olsson 1780 min
3. Kenth Lundgren 1406 min
4. Mathias Petersson 1350 min
5. Göran Heldesten 204 min

2011-06-26 09:20
Sebastian,

Vid en snabb titt på din profil så konstaterar jag att du har vad som krävs, åtminstone rent fysiskt. Resten sitter i huvudet. Själv var jag i samma läge inför 2010, och hade liksom du inte riktigt bestämt mig. Det blev att jag aldrig riktigt satsade hela vägen, så ju närmare Ironman kom, desto längre kom jag från att kunna uppfylla målet.

Denna gång tänker jag inte göra om samma sak, utan jag bestämde mig för att bestämma mig i ett tidigt stadium. På så vis vet jag vad jag siktar på och kan lägga upp min träning för att verkligen klara av målet. Dessutom gör det underverk för motivationen en regnig torsdagseftermiddag efter en hård arbetsdag, vill jag inbilla mig.

Jag tänkte på hur gärna jag vill komma dit - jag vill inte längre vara killen med mycket snack om gamla meriter och lite verkstad, jag vill bevisa att jag kan. JAG vet att jag kan, men vem mer vet? Om 13 månader vill jag sitta på fikarasten på jobbet och säga "Vad var det jag sa", eller åtminstone "Jag gjorde ett ärligt försök i alla fall".

Min självbild har inte råd med att än en gång banga ur. Det räcker inte för mig att veta att jag skulle kunna göra det. Jag måste göra det. Därför satsar jag redan nu.

2011-06-26 09:29
I'm in! Smiley
Iår blir det olympiskt i Helsingborg och halv på tjörn. Sen gäller det att bita i med vinterträningen och hålla sej skadefri.

2011-06-26 21:35
Brukar behöva rejäla mål för att ta dem på allvar så tror att detta är en tillräcklig utmaning för att det skall hända något. Sen får man väl se hur det går och formen utvecklas. Har tyvärr låtit mig själv degenerera de sista åren delvis pga mycket resande i jobbet. Men har nu bestämt mig för att ta tag i det.

Bor i Lund men kommer att jobba en hel del i Halmstad det kommande året så har någon några tips på om det finns någon klubb eller annat lämpligt där som man skulle kunna träna med?

2011-06-26 21:53
Jag är på!Ska försöka köra halv IM i Sala i år. Någon som har kört den?  

2011-06-26 21:54
Sebastian, det finns ju något av ett facit i den första blåbärstråden. På sidan 20 finns en graf över träningstid och resultat där man kan se att de flesta låg över 1000 träningsminuter/månad men en tog sig i mål med ungefär 500 i snitt. Om du avvaktar lite till så får vi väl se hur den slutgiltiga blåbärslistan 2011 ser ut också så får du ett ännu bättre statistiskt underlag.  

2011-06-27 11:15
Härligt Göran!
Det gäller att börja i tid ;-)
Ska bli kul för oss "Blåbärsveteraner" Smiley att följa denna tråd när vår gått i mål den sjätte augusti!

2011-06-27 11:32
Göran,
Först och främst måste jag berömma din inställning. Imponerande! Sen hur du kunde analysera min fysiska förmåga är en gåta. Men det tar vi en annan gång. :)

Alex,
Tack. Var något sånt jag var ute efter. Synd bara att urvalet är så litet. Men som du säger, snart får vi se hur det går i årets tävling..

---------------
2 andra frågor:
- Någon som vet hur stor andel asfalt som löpbanan är på?
- Andel som crawlar respektive simmar bröst?

2011-06-27 15:36
Låter bra med en grupp för Kalmar 2012.
Det ska jag köra. Lycka till med träningen!

2011-06-27 15:49
Är datum för 2012 spikat?  

2011-06-27 16:54
Nope!  

2011-06-27 17:01
Då är de inte lätt att boka boende än. När sätts datumet?  

2011-06-27 19:16
Någon gång i vinter skulle jag tro. Förbundet ska säga sitt också.  

2011-06-27 19:44
Kanske är på :)

Ska försöka ta mig igenom årets upplaga först. Inte omöjligt att jag även kör 2012. All träning är ju beroendeframkallande :)

Kör hårt!

2011-06-27 21:48
Sebastian,

Man tackar för beröm. =) Min inställning kommer av lärdomar från flera år av fel inställning. Eller, mja, jag har väl alltid haft inställningen att jag kan, men har haft en tendens att skjuta upp saker och ting, vilket innebär att jag suttit där på mina höga hästar utan att egentligen bevisa nånting(*). Inte OK. Bot och bättring.

Min förvisso högst summariska bedömning av din fysiska förmåga bygger på de meriter du listar på din träningssida. Någon som fixar alla de där sakerna fixar nog en Ironman också, bara rätt träning och tillräckligt med vilja kommer till.

(*) Mjo, några gamla meriter har jag nog, men såna kan man ju inte leva på för evigt...

2011-06-27 23:11
Går med även om jag inte vet om jag kommer att satsa än.  

2011-06-28 22:48
Hej all IM rookies!

Jag har bestämt mig för att köra Kalmar nästa år efter att fått upp ögonen för triathlon i år. Tänker köra 2-3 sprintar i sommar och sen Tjörn halva i augusti.

Kul, nu kör vi!!

2011-07-01 13:21
Gött! Vi är några stycken redan.  

2011-07-02 14:08
Hej på er,

Hur mkt träning som krävs för att klara en Ironman?

Jag genomförde Ironman i Nice, Frankrike 2011-06-26 med målet att fixa de innan de stängde målet efter 16 timmar. Jag fixade de på 14.50 ungefär...

Tränade 210 timmar totalt de senaste 9-10 månaderna. Startade satsningen i september 2010 och köpte den billigaste ok racecykel jag kunde hitta, en Columbus Pinta med ett par tempobågar, körde mestadels inomhus på trainer 2/3 tidsmässigt. Innan detta hade jag nog aldrig cyklat mer än 2-3 mil på en gammal hederlig herr cykel. Jag kunde inte crawla men gick en intensiv kurs på 4 veckor med två pass varje vecka. Min tränings bakgrund är att jag alltid har sportat men inte seriöst de senast 10 åren utan de mest avancerade är gbg-varvet som springs varje år mellan 1.45-2.00 timmar, en vanlig vecka tränade jag 2 eller 3 ggr innan jag började min satsning.

Jag åkte på en seriös magsjuka i november och tappade 7 veckors träning. Annars gick de ganska fint. Jag körde aldrig pass längre än 12 mil på cykel eller 30km löpning, simningen körde jag 4km ett par gånger innan tävlingen. Simmade kanske 10 ggr utomhus.

Jag vill inte säga att det är enkelt att fixa men har man ett tjockt pannben och tränar målmedvetet under en längre tid så fixar man det. Dock måste man träna med kvalité vilket innebär att när man tränar så kör man hårda pass hårt och lätta pass mjukt o fint. Då slipper man skador o problem. Nr 1 lyssna alltid på kroppen!

Mvh Ola

2011-07-03 00:33
Hej på er,

Jag siktar på att börja med Triathlon nästa år, och långt är längre än kort, så det blir nog en Iron Man i så fall.
Tränar gör jag historiskt sett inte alls, mer än några sköna januarilöprunder och en genomkörare några veckor innan Göteborgsvarvet. Det har tydligen blivit ändring på det det senaste halvåret dock, jag fick för mig att följa ett träningschema på flera veckor inför ett sub-40-försök på första milloppet. Det var dumt, det blev ju ingen sport alls då.
Pga trasig fot (vrickning med följdproblem) och träningsabstinens efter genomfört träningsprogram så har jag blivit tvungen att börja med massa andra löjliga "sporter", bland annat cykling och simning. Och uppvärmning är onekligen bra för foten, så en Iron Man borde vara det rimligaste sättet att genomföra en marathon nästa år.

Jag får försöka hänga med i tråden här, för lite extra motivation. Jag kanske får för mig att köra Lidingö Triathlon, eller eventuellt det där grötloppet den 21 Augusti. Någon som skall dit?

2011-07-03 01:23
I'm in!

Ska bara försöka lära mig trivas lite bättre i vatten. Försöker att lära mig crawla nu. Det är inte lätt, misstänker att en stor del av min kropp består av bly...

2011-07-03 10:59
Jag har, precis som du Carl, crawlen att lära mig från grunden. Jag känner mig inte så fruktansvärt tung i vattnet, men syret tar tvärsnitt efter ca 50-100m, och sen är det stillaliggande i många tiotals sekunder alternativt upp på land som gäller för att få tillbaks andningen. Misstänker att det beror på att kroppen är anpassad för väldig mycket lägre intensitet, kombinerat med för mycket energiuttag pga allmän ovana och usel teknik naturligtvis. Jag har goda förhoppningar om att jag kommer ha ganska god nytta av att andningen fixar högre intensitet även för löpningen (och cyklingen). Om jag nu någonsin lyckas lära mig simma någotsånär avslappnat :)  

2011-07-03 18:13
Carl och Pontus, jag kan verkligen rekommendera att anmäla er till en crawlskola eller liknande där ni får lära er tekniken från de som kan.
Dvs. om ni inte redan gjort det...
Jag har själv provat det och man blir förvånad över hur mycket teknik simning handlar om. När man väl fått in skaplig teknik så är det en riktigt skön träningsform.
Sen finns det ju många bra klipp som lär ut simteknik om man surfar på YouTube. Sök t ex på "Front Crawl Technique".

2011-07-03 20:46
Jodå, jag hade min fjärde crawllektion idag (med Josefin Lillhage). Och det går redan betydligt bättre. Dock sjunker benen fortfarande som stenar. Får väl skaffa en våtdräkt med extra mycket flytkraft...  

2011-07-03 20:57
Låter som en helt okej tränare. :-D
Testa våtdräkt, då flyter man som en luftmadrass i vattnet. Riktigt trevligt!

2011-07-03 21:27
Dags för topplistan igen. Som vanligt ligger yours truly och skyddar er från bottenplatsen:

1. Carl Wntrp 2736 min
2. Jocke Sjögren 2611 min
3. Janne Johnsson 2129 min
4. michael johansson 2092 min
5. Thomas Petersson 1931 min
6. Karl Englund 1880 min
7. Erik Olsson 1850 min
8. Mattias Björk 1739 min
9. Tobias Johansson 1623 min
10. Johan Sjöberg 1596 min
11. Mathias Petersson 1526 min
12. Kenth Lundgren 1490 min
13. Leif W 1313 min
14. Pontus Fernström 1122 min
15. Christian Sjöström 886 min
16. Per Thunberg 681 min
17. Göran Heldesten 298 min

2011-07-03 23:37
Hej! Vilken bra tråd! Jag kommer nog inte göra en IM, någonsin Smiley, men har gjort några triathlon och IM Kalmar ligger mig varmt om hjärtat som varandes smålänning, halvölänning och entusiast!

Någon undrade om löpningen och simningen:

Rykten säger att löpningen till största del ska gå på asfalt, bl a över Ölandsbron och i Kalmar city. Det första innebär en brant backe och det sistnämnda kullersten. Finns här ingen kalmarit som vet mer?

Ang simningen, hur stor andel som crawlar, vill jag bara säga: välj det simsätt som passar dig. Eliten crawlar hela sträckan men många andra kommer troligen välja bröstsim.

Lycka till! Vi ses där (jag står och hejar på ;-)!

2011-07-04 23:29
Tänkte gå med nu för att hålla ångan uppe i höst och vinter, körde kalmar 2010 och var mentalt och fysikt utbränd efteråt, tränade inte ordentligt förrän i mars i år, har nu satt siktet för 2012 kalmar eller någon annan ironman tävling.  

2011-07-05 10:43
Härmed anmäler jag mig också. Hade tänkt köra en IM-distans 2013, men om träningen funkar bra över vintern så kör jag nog redan nästa år. Cykling och löpning funkar, men simningen är akilleshälen. Blir väl till att plaska i höst och vinter.  

2011-07-05 14:13
Körde Kalmar förra året, men nu har träningen legat nere länge pga dagisbaciller och en liten bebis.
Men IM Kalmar eller IM Österrike siktar jag på för nästa år, så jag hoppar också på tråden om det är okej.

2011-07-05 16:03
Törs jag fråga, den topplista som "rapporteras" vilken tidsram handlar den om?  

2011-07-05 17:18
Sebastian! Du frågade - Andel som crawlar respektive simmar bröst?

Jag simmar/simmade bröst 2006-2010. Det fungerar och man trillar in 30 innan maxtid ihop med de som har sämst crawlteknink. Inte många, men några bröstar sig. I bland de som jag simmar vid och kan se, ca 30 pers, de nästan sista 30 så är det väl 15-20 som bröstar. Så kanske totalt 30? men det är ointressant. Simma som du vill. Man vinner ingenting på simmomentet. Man kan bara förlora om man försöker ta i. Simningen ska vara det lugnaste på hela dagen. Cykelturen är låååång och löpningen... Den är så jobbig man kan tro, men rätt kul se en massa andra göra samma jobbiga sak. På löpningen är det 100% kamratskap och publikkontakt. Cykel bara lite av det och vid simningen kan det vara tvärtom... Irriterat och frustrerat.

2011-07-05 17:46
Över Ölandsbron låter kämpigt. Högbrodelen kan bli något att bita i. Och viss risk för blåst...

De lär nog inte lägga löpningen på de delar av stan som har kullersten (nere vid Lilla Torget t.ex.)? Det går inte att springa på.

2011-07-05 22:07
Hej, lite nyfiken på att höra hur ni lägger upp träningen inför nästa år. Min tanke är att träna på fram till September och köra två sprintar nu i sommar + halvan på Tjörn.

Sen blir det att gå ner i källaren och köra på. Tänkte mig något i stil med:

Cykel distans x 2
Cykel tröskelintervall
Simning x 2 (teknik)
Löpning snabbdistans
Löpning intervall
Funktionell styrka

Någonstans 8-10 timmar per vecka.

Vad har ni för planer?

2011-07-06 07:12
Vad är maxtiden på simningen?  

2011-07-06 07:15
Jag går med här nu :)
har inte spikat 100% ännu om jag kör en IM nästa år, tänkte börja med en halv någon gång först.

Men det är så inspirerande att läsa om alla andras satsningar :)

2011-07-06 12:00
Marcus! 2h 15min.

Sen kan de tillåta att fortsätta även om man kommer in efter det, om man är pigg.

Vissa tävlingar är de stenhårda och släpper inte igenom om man missa med en sek. I Kalmar har de godkänt... kommer inte ihåg exakt men nästa över en halvtimme. 2006 tror jag, då det blåste och var strömt.

Men tror han hade en tid på 10h totalt så den killen var pigg...

2011-07-06 13:38
Jag är med!

Är helt nybörjare på det här med triathlon, men skam den som ger sej...

Hade egentligen tänkt att börja min karriär som trialtlet med halvan på Tjörn i år, men den helgen som det loppet går blev bortplanerad och vad är då det logiska beslutet? Eftersom jag har dubbelt så gott om tid att träna upp mej borde jag ju kunna köra dubbla sträckan!

Rätt tänkt eller?

2011-07-06 16:19
Helt rätt tänkt!  

2011-07-07 10:13
Hur mycket cykel planerar ni att köra inför Kalmar Triathlon?
Jag funderar på ca 100 mil utecykling från April till Augusti.
Hur resonerar ni andra?
Är det någon som brukar köra specifika tempoträningar på cykel?
Hur kan man lägga upp ett sånt pass?

2011-07-07 12:48
Tack Linnea och Anders för infon om simningen.  

2011-07-08 23:01
Ser ut o bli en riktigt härlig dag för cyklingSmiley  

2011-07-09 07:03
Jaha, då har man gjort en halva då. Körde Vansbro Triathlon i helgen. Första tanken när jag låg i gräset efteråt var: "Vad skönt, nu behöver jag inte ens tänka på att göra en hel. Det klarar jag aldrig!"

Sen duschade jag och åt. Då började jag fundera lite mer på det där, men fortfarande kändes det helt omöjligt.

Idag sitter jag hemma med en kaffekopp och mår fantastiskt utan en enda krämpa i kroppen och börjar så smått vänja mig med tanken på att jag ska bli en hel IronMan nån gång, kanske redan nästa år...

http://www.youtube.com/watch?v=B03dFMG8nR4

2011-07-11 13:52
Hela är dubbelt så roligt! Go! Go!  

2011-07-11 20:58
100 mil? Jag har snarare tänkt 3-400 mil. =)
Jag håller iofs på med klassikern också så jag vill gärna ha många mil i benen inför vätternrundan. Jag och några kompisar tänkte även köra Vänern runt nästa år. Blir en bra genomkörare.

2011-07-12 09:38
Överskatta inte träningen inför Vättern... jag tog mig runt på 9.35 med "endast" 145 mil och ett längsta pass på 13 mil!  

2011-07-12 09:54