Crossfit

Kan nån hjälpa mig att översätta?

Jag är "hälsoinspiratör" på mitt jobb, och nu när jag tipsade om sommarpassen nedan kom jag på att jag ska tipsa mina kollegor om den också. Men eftersom de inte är crossfittare så behöver jag förklara de flesta övningarna.
En del är ju lätta, men jag behöver hjälp med att antingen översätta till svenska en del övningar alt att beskriva dom kort och lättbegripligt. Nån som kan hjälpa mig?
Tex:
Hollowrocks, heter den nåt på svenska? Vagga? Hur ska man förklara den? (Utan att behöva visa?)
Mountain climbers?
Jumping Jacks?
Split Jumps?

//A

2011-06-23 15:37
Hmm, svårt.. Varför inte visa dem? Kanske skicka länkar till youtubefilmer? Jag har för mig att jag sett samtliga övningar du efterfrågar streamade via utube/motsv.  

2011-06-23 21:17
Jo, jag tänkte på det, men det här blev liksom en sista minuten grej nu innan semester och jag hinner inte kalla ihop alla 100 på kontoret...
Och helst skulle jag vilja göra nån slags lapp som man kan ta med sig på semestern med kolumner att skriva tiderna i och knyta ihop det med nån slags utmaning till i höst. Gärna nån grupputmaning per distrikt så alla känner sig manade att testa för gruppens skull!

Men det måste vara enkelt. Det måste gå att göra vid sommarstugan, på stranden, ute i skärgården utan bredband...

Kanske skulle gå om jag kunde hitta några enkla skisser...

//A

2011-06-23 21:37
Kan man förstå det här om man inte sett övningarna utföras?

Mountainclimbers:
Stå i armhävningsposition. Hoppa växelvis med höger och vänster fot så att foten landar bredvid handen på samma sida. Två hopp, en hö+ en vä är en repetition.
(Eller är det så att det är knät som ska till armbågen? Här verkar lärorna gå isär...)

Split Jumps, är det utfallshopp som jag tror, eller nåt annat? Kanske man inte går ner lika djupt?

Hollow Rocks:
Ligg på rygg och lyft armarna över huvudet och benen ca 10 cm från golvet. Pressa ner ländryggen i golvet och lås bålen så avståndet mellan axel och höft är detsamma under hela övningen. Gunga på ländryggen, en repetition är varje gång huvudet når toppläget.

Jumping Jacks:
X-hopp på stället, dvs vartannat hopp landar man med benen ihop och armarna längs sidorna och vartannat med delade ben och armarna uppsträckta över huvudet.

Kan nån som inte gjort övningarna tidigare testa, och sen kolla på Youtube om det blev rätt Smiley

//A

2011-06-23 22:34
Eller, så här på hollowrocks:
Ligg på rygg och lyft benen ca 10 cm från golvet. Sträck ut armarna övanför huvudet så du blir så lång som möjligt och pressa ner ländryggen i golvet. Kroppen ska vara som en spänd båge och avståndet mellan axel och höft är detsamma under hela övningen. Gunga på ländryggen, en repetition är varje gång huvudet når toppläget. (Förenkla genom att böja benen och hålla armarna närmre huvudet.)

Är det lättare att fatta då?

Kom på att jag måste ha en skalning på en del grejer...

//A

2011-06-24 07:11