Cykel

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2011-06-20 23:21

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Vätternrundan (2012)

Jag kör inte på grusvägar.  

2011-10-18 15:19
Hur många dubbar som behövs i däcken är nog avhängigt i vilken del av landet man cyklar.
Runt Helsingborg är säkert A10'orna fullt tillräckliga under de allra flesta vinterdagar. På andra ställen kanske det inte är lika enkelt att vara så kategorisk.

2011-10-18 15:30
Nä, då kör man med W106.  

2011-10-18 15:38
Omvända frågan David: Varför ska man inte lägga ned cykeln i kurvorna i 35-40 km/h under vintern om man har däck som klarar det?

Angående grusväg... vad isen eller den packade snön ligger på, asfalt eller grusväg, är av ganska sekundär betydelse.

2011-10-18 15:48
Frågan är ändå varför det är viktigt att lägga ned cykeln under vintern när det ändå går ganska sakta under passet och definitivt inte några 35-40 km/h i snitt, Snarare 20-25 km/h.
Du får givetvis köra med vilka däck du vill och satsa i kurvorna om det känns skönt för dig.

2011-10-18 16:06
Fortfarande så satsar jag inte extra bara för att det svänger David. Men om det rullar på i en nerförsbacke och det kommer en kurva, varför tycker du jag ska sakta in mer än nödvändigt?  

2011-10-18 16:19
Du behöver väl inte sakta in något alls eftersom greppet är så bra?  

2011-10-18 16:31
Om han nu har de bättre däcken, ja. ?  

2011-10-18 18:22
"Du behöver väl inte sakta in något alls eftersom greppet är så bra? "

Äntligen förstod du! Smiley

2011-10-18 18:27
Varför begränsar du dig till endast 35-40 km/h? Du borde lätt komma upp i 55-60 km/h.  

2011-10-18 18:41
Ja varför inte Smiley  

2011-10-18 19:02
På vintern ska man åka skidor. Men i år ska jag nog köra något cykelpass i veckan hela vintern (kanske..ev.....) Måste nog köpa dubbdäck till MTB:n  

2011-10-18 19:32
Köp mina då!
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1101343

2011-10-20 22:26
Förlåt en dubbelpost. Jag postade detta för ett par dagar sen (uppenbarligen i fel avdelning, nämligen avdelning Vätternrundan där ingen tycks läsa) och nu postar jag det här också, lite så där i sista stund:

Jag säljer (motvilligt) min startplats i Vätternrundan 2012. Starttid 03:18. Det finns en SUB9-grupp som startar vid den tiden. Två minuter före startar en SUB10 och en SUB11, så om man orkar pinna ikapp dem så kan man kanske haka på dem.

Eftersom transferperioden är slut efter morgondagen (tisdag) så är det snabb affär som gäller. Överlåtelsen måste vara klar senast imorrn, och efter 11 imorrn är det troligen kört för min del. För att jag ska kunna göra en transfer så måste köparen skaffa ett konto på Mina sidor på Vätternrundans hemsida:

http://vatternrundan.se/

Jag behöver ett kundnummer och köparens födelsedatum för att kunna göra transfern.

1500 kr kostar platsen inklusive transferavgift. Då går jag back en smula, för jag har själv köpt platsen på transfer (med transferavgift).

Anledningen till att jag tvingas hoppa av är ett personligt engagemang som jag tyvärr inte kan komma ifrån och som hamnade olyckligt på just Vätternhelgen. Synd, för jag har sett fram emot Vättern i fyra år nu och varje gång missat den av olika anledningar.

För att kompensera bortfallet har jag anmält mig till Kalmar Ironman istället. :) hur nu det ska gå.

Jag nås med personligt meddelande.

2012-05-14 09:06
Jag är ledsen Göran, men du har nog postat i fel avdelning igen.

Prova KÖP&SÄLJ.

Välkommen till Kalmar förresten. Smiley

2012-05-15 15:32
hur ska man träna till vätternrundan åka då ????? :)  

2012-05-17 19:07
hej vill cykla denna tävling om två år, hur ska man träna?  

2012-05-17 20:26
Om du är helt novis så börja med vardagsmotionen. Till och från jobbet. Cykla till bekanta som du vill hälsa på. Sen är det bara att öka och börja ge sig ut och cykla. Vips så märker du att du planerar in cykling på din fritid. Innan det är dags så är det bra att ha kört ett antal rundor över 10 mil. Sen är du redo. Testa att köra lite kortare motionslopp för att få in känslan av att cykla med andra och känna av motivationen så motionslopp ger.  

2012-05-18 07:42
Ola, där ser man så det kan bli. Men jag lyckades sälja min plats ändå. Tack och lov. Och tack, Kalmar ser jag verkligen fram emot!  

2012-05-20 17:55
Hej, jag har starttid 23.48 och undrar hur folk som brukar cykla då brukar göra med sömn och så innan loppet. Jag antar att man bör vända på dygnet innan, men hur länge ska man göra det? Presterar man bättre om man går upp 22.00 under veckan innan eller så?  

2012-05-29 19:21
Försök att vila mycket under dagen och kanske sova någon timme innan start. Har inte hört om någon som försökt vända på dygnet.  

2012-05-29 19:24
Det har jag. Hört talas om alltså. Det gick inte så bra.  

2012-05-31 09:24
Vänd INTE på dygnet... vila mycket och sov mycket istället..

Jag har bara hört om misslyckanden när folk vänder på dygnet, det slutar med att man sover alldeles för lite istället.

Jag sov 2 timmar innan start förra året (startade 4), det funkade utan problem. Man är ju så hög och endorfinrusig och adrenalinstinn så man tänker inte på trötthet..

2012-05-31 09:36
Det går att sova i något dike och ändå klara tidsgränsen.  

2012-05-31 09:44
Hur långt på ett ungefär bör det längsta träningspasset vara inför VR? Jag tänker man måste få en känsla för hur kroppen reagerar vid långa pass. Det är ju även skillnad om man kör flera eller individuellt, vindhastighet mm.

Bara två veckor kvar också... hur laddar man bäst nu de sista veckorna? Ska man köra nått längre träningspass under dessa två veckor?

2012-06-03 18:16
"Hur långt på ett ungefär bör det längsta träningspasset vara inför VR? "

Du kan få en mängd olika svar beroende på målet med VR. Och det här är mitt råd för att få en lagom trevligt tur runt diket. Pass på ca 10 mil föredrar jag och gärna ett gäng med pass runt både 15 och 20 mil. Längre känner inte jag att man ska behöva köra. Men jag är ju beroende av LSD och det gör ju sitt till. 2010, snittade jag ca 9.5 miil på mina pass och då finåkte jag runt på ca11:30, varken mer eller mindre. Finåkte så pass mycket att jag veckan efter körde mitt första pass redan på måndagen och sedan tre pass till denna veckan och tot ca31 mil veckan efter VR blev det.

"Jag tänker man måste få en känsla för hur kroppen reagerar vid långa pass."

Klart listigt tycker jag. Jag kan också ligga med i en hyfsad klunga i någon timme, men sen blir det Lite värre. Distansen är bra att känna på. Jag singelkörde i princip 15 mil (12mil själv av tot 18 mil) förra helgen utan stopp och det bara för att känna på lite distan. Och det kändes bra.

"Bara två veckor kvar också... hur laddar man bäst nu de sista veckorna? Ska man köra nått längre träningspass under dessa två veckor?"

Tycke jag verkligen att du ska försöka göra. Typ ett par korta distanspass nu till veckan och ett långpass till helgen. Och sen köra du ett eller två pas till veckan innan VR. Mitt sista pass kör jag på onsdagen innan VR och då ett pass på ca 6-8 mil lite beroende på.
Många vilar lite väl mycke och är rädda för att köra pass så nära starten. Men nä det är ett lugnt pass, bara för att röra på sig lite.

Så gör jag och det passar mig. Andra kanske gör på ett annat vis och det passar dem.

Vänligen

P.

2012-06-03 19:11
-  

2012-06-04 15:00
Man skriver ut sitt startbevis på nätet och visar upp.  

2012-06-04 15:02
-  

2012-06-04 15:04
Inte vad jag kan minnas, men jag var lite i affekt just när jag gjorde den operationen så jag kan komma ihåg fel. Minns inte ens om de verkligen kikade på pappret eller om det räckte med att uppge namn och nummer.  

2012-06-04 15:07
Jag har inte visat leg de två gånger jag har varit där.  

2012-06-04 15:33
En (gruppledare) kan hämta ut gruppens startbevis. Och jag har aldrig vista leg under de 5 gånger jag kört,

Vänligen

P.

2012-06-04 15:56
Tack för tipsen P!  

2012-06-04 16:05
Ingen kontroll av leg  

2012-06-04 16:32
Hej! Nån som har extra platser i bilen för 2 pers + 1 cykel? Har ingen bil, men delar gärna på bensinkostnader. Bor i Stockholm. /Mei 0707932276  

2012-06-11 15:54
Helnöjd! 11:49. Med dom få milen som jag tränat och att jag stannade länge i depåerna är jag helnöjd!  

2012-06-17 21:21
Klarade av min första Vätternrunda.
Visst var det kallt, blött och tråkigt i regnet, men det gick vägen.
Startade ca 22 på kvällen och min planerade uppladdning var perfekt.
Kom upp till Motala på torsdag kväll. Fredagen käkade jag en Kebabpizza till lunch och drack några cola. Körde ut familjen från husvagnen och la mig att sova middag i härlig pizza-koma Smiley .
2,5 timmars sömn blev det och sen var jag pigg.
Eftermiddagen som var kvar pysslade jag om cykel och la fram kläder. Sen blev det pastabuffé kl 19 och titta på första starterna innan det var dax att byta om och dra sig mot starten.
Jag kände mig aldrig sömnigt trött under natten och var fortfarande mätt i Jönköping så jag inte tog några köttbullar där, bara vetebulle. Lasagnen i Hjo var dock god.

En annan sak som var bra var att jag hade cyklat i skitväder under uppladdningen. Både pendlat till jobb (6 mil) och ett uppladdningslopp (RingsjönRunt) i regn och rusk (och hagel). Så mentalt var det inte något nytt med dåligt väder. Jag var istället glad att det inte blåste något efter alla sega pass i den Skånska motvinden (konstigt man kan ha motvind både till och hem från jobb samma dag...).

2012-06-18 10:15
Det är en poäng i att träna i ur&skur.  

2012-06-19 19:18
Vi starta 5:22 samma tid som i fjol, samma människor i gruppen, samma motvind, men med ihållande regn i 10 mil!
Trots massvurpa som tog 4min stilltje och långsam cykling ett tag därefter så hade vi 4min bättre tid första 9 milen, så regn verkar inte vara något större hinder så länge man stänger munnen!
Mycke regnträning ger starkt psyke!

2012-06-20 07:40
Jag är inte säker på att man cyklar så mkt mer långsamt i själva regnet, snarare så har man bråttom till nästa depå/rast, och regnet ger god kylning ... :/
Vår grupp låg före "tidtabellen" ner till Jönköping (jo jag vet att det är vanligt), det var sedan det märktes att vi var trötta och hade blivit kalla, när solen kommit fram igen, och när den andra skuren kom.
Reaktionen på kyla är ju ofta att ta i mer - när man inte kan klä på sig mer.

2012-06-20 09:22