|
Första gången för mig, starttid 6.00  Ser fram emot det mycket!
|
|
|
|

2011-09-06 19:58
|
|
|
Vi som precis missade anmälan, hur gör vi? Ser att det finns möjlighet till överlåtelse av startplats, det finns alltså en "svart marknad"?
|
|
|
|

2011-09-07 10:43
|
|
|
Hur blir det för de som håller på med Klassikern? Finns det extra plater för dem?
|
|
|
|

2011-09-07 10:46
|
|
|
Har man inte hunnit anmäla sig än finns det tre alternativ: 1 Vänta till 1 apr-15 och då köpa ett startbevis från någon som hoppar av. Dessa startbevis dyker upp på t ex www.cykla.se 2 Köra Vasaloppet/Engelbrektsloppet. VR har 1700 platser reserverade för dessa Klassikeraspiranter. 3 Anmäla sig till olika cykelklubbars väntelistor, egentligen samma som alternativ 1 utom att klubbarna gärna ser att de egna startgrupperna fylls med klubbmedlemmar.
Edit är duktig på svenska
|
|
|
|

2011-09-07 11:01
|
|
|
Första gången för mig med. Starttid 3.40
|
|
|
|

2011-09-08 21:55
|
|
|
Jag satt å väntade på morgonen, fick starttid 03:18.. de får man va nöjd med.. Första gången för mig.
|
|
|
|

2011-09-09 20:28
|
|
|
Premiärcyklade in i år på 11:22, endorfinhög men tydligen trött nog för att glömma klippa loss den fot jag hade tänkt sätta ner i backen. Aldrig har jag brytt mig mindre om en pinsam SPD-vurpa än då. :) Bestämde mig innan träningsvärken hade gått över för att köra igen.
Nästa år vet jag att jag inte behöver lägga 55 min på depåstopp, och med lite fler mil i benen än årets dryga 80 så vete tusan om det inte ska få bli en sub10-satsning. Det blir en karamell att suga på i vinter. :)
|
|
|
|

2011-09-09 21:31
|
|
|
- Jon, 3.18, då har du hamnat i startgrupp med 30 cyklister som har sub9 som mål. 
|
|
|
|

2011-09-10 09:19
|
|
|
Ja, fick precis en förfrågan, men jag är rädd att den hastigheten är "något" för snabb för min del, men man kan väl ligga på rull nån timme iallafall :)
|
|
|
|

2011-09-11 17:05
|
|
|
Du kan vara dörrvakt och spurta förbi sista 50.
|
|
|
|

2011-09-11 17:11
|
|
|
Jon! Du hinner nog ikapp de i 03:16, där finns det ett par sub10'or och en sub 11 grupp
|
|
|
|

2011-09-11 19:41
|
|
|
Läser vad alla skriver och jag känner mig skiträdd nu, vad har jag gett mig in på???? Puh, kom precis på att mitt motto är " Det ordnar sig på nått underbart vis". Har starttid runt 22.30 och det vore väl fan om jag inte skulle ta mig runt med så gott om tid men kan säga att jag är fortfarande skitskraj och kommer nog så att vara ända fram till start.
|
|
|
|

2011-09-11 20:59
|
|
|
Carina: Med det där underbara mottot så kommer det att gå kanoners för dig!
|
|
|
|

2011-09-11 22:07
|
|
|
Mot bättre vetande så har jag anmält mig igen 
|
|
|
|

2011-09-12 18:31
|
|
|
Anmäld till 04:14, hoppas att det blir några som vill köra SUB10 i denna grupp (vi är tre än så länge).
|
|
|
|

2011-09-16 14:26
|
|
|
Jag är också anmäld för första gången. Starttid 06:30. Jag vet inte riktigt var jag ska lägga ribban, beror ju på vårträningen, men åtminstone under 9.
Det verkar som alla är nöjda med att starta mitt i natten... Jag förstår att det är mindre bilar då, men sömnbristen borde väl uppväga bilbristen? Eller missar jag nåt? Jag förstår inte varför inte alla (som inte är oroliga för att inte hinna runt) inte vill starta lör morgon? Då får man ju dessutom en massa snabba tåg att hänga på.
Jag har tänkt bara käka bars och inte ta nåt matstopp. Nån som har några tankar kring det?
|
|
|
|

2011-09-29 09:57
|
|
|
Ska du under 9 timmar får du äta maten snabbt 
Bättre med 1-2 depåstopp och fickorna fulla med energikakor. Du måste sannolikt fylla på flaskorna 1-2 ggr beroende på hur många du har och hur törstig du är.
|
|
|
|

2011-09-29 16:35
|
|
|
Vad det inte det Jimma sa!
Har du 4 stora flaskor tar du depåstoppet lämpligen i Fagerhult, en fadäs i fjol var att sportdrycken var slut där när jag skulle ta mitt enda stopp, då starta jag 5:26. Har man pulver med sig så kan man tappa upp vatten i en tankbil som står X km (någon som vet) efter Fagerhult, då slipper man trängas med alla andra stressade.
|
|
|
|

2011-09-30 20:47
|
|
|
Cyklade i år med 3 flaskor sportdryck blandad med vätskeersättning utan påfyllning. Trodde aldrig att det skulle funka. Min strategi var bara att cykla runt och gå in i depå när drickan tog slut. Efter jag passerade sista depån hade jag några klunkar kvar och bestämde att hänga med en snabb klunga. Det verkar vara väldigt individuellt hur mycket vätska man behöver.
|
|
|
|

2011-10-03 10:34
|
|
|
Cyklar man saaaakta så fungerar det.
|
|
|
|

2011-10-03 10:42
|
|
|
8:55. Cyklar man snabbt är det fortare över.
|
|
|
|

2011-10-03 10:45
|
|
|
Då satt du mycket på rulle.
|
|
|
|

2011-10-03 11:02
|
|
|
Jag har som mest druckit ca 12 liter under en VR. Det gick käpprätt åt H-V med klädseln mm. den gången- Och i år så gick det väl åt ca 3-3.5l kanske lite mer.
Det kan vara så stora skillnader beroende på bla de yttre faktorer, tempot mm. Så att säga att det går åt en viss mängd vätska är nästan omöjligt och det även för en och samma person.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2011-10-03 12:40
|
|
|
Sen jag började med resorb i vattnet så pissar jag mindre och därmed dricker mindre. Så det är som du säger, massa faktorer som avgör hur mycket jag dricker. Dricker klart mycket mer när det är 28 grader mot 15 grader.
|
|
|
|

2011-10-03 12:43
|
|
|
Jag siktar på i alla fall under 12h (mitt första) men ev. snabbare får se hur det går men inköp av cykel och träning.
Vad säger ni, 3 kortare depåstopp? Start vid 05.28, kommer det finnas gott om grupper med 10-11h måltid att hänga på?
|
|
|
|

2011-10-03 20:27
|
|
|
Om inte minnet svikit mig helt så hade jag 4st stora flaskor, varav 2 med sportdryck i. Hade nästan tömt båda sportdryckerna till fagerhult, men det var ju slut så jag fyllde enbart en med vatten, bommade att ta emot en påse vitargo i stressen.
Slutade med krampkänning sista 5 milen, fick ligga och fisa längst bak utan att kunna hjälpa till där framme, kändes så där...
Gel, energikakor GT tabletter hade jag så det blev över, men sportdrycken är tydligen för mig väldigt viktig.
|
|
|
|

2011-10-03 22:49
|
|
|
Hej Patric.
Nu kommer detta tipset lite väl sent Men ändå.
I detta läge som du hamnade i, med Gt tabletter mm över, så skulle jag tömt i GT tabletterna i vattnet och vips så hade du haft en form av "sportdryck", varken mer eller mindre. Det funka riktigt bra faktiskt. Mer tabletter starkare koncentration och där får man avgöra vad man själv tycker att man behöver. Jag tycker att det är bättre att ha lite för stark blandning om man har tillgång till en ren vattenflaska, d.v.s en med "sportdryck" och en med bara vatten.
Vänligen
p.
|
|
|
|

2011-10-04 08:47
|
|
|
Minnet är nog lite rostigt, gissar att jag drog i mig alla GT tabletterna under krampkänningarna, så jag ändrar till gel och bars kvar. Samt en jävla massa energi i kroppen, men vad hjälper det när baksida lår hugger 
Vitargon är ju suverän som sportdryckspulver, men den är ju inte så ultimat att blanda i stressen, alla som provat vet att man har en geghög i botten kvar sen.
Tips på andra bra pulver som löser sig lätt?
|
|
|
|

2011-10-04 18:45
|
|
|
Enervit fungerar kanon
|
|
|
|

2011-10-04 19:16
|
|
|
Hej Patric.
Ja då blir det lite svårare om man knaprat i sig alla GT
Men då kommer ett " inför" tips. Blanda en liten "reservflaska" som du har i ryggfickan motsv. Den ska ha riktigt hög koncentration Och den i sin tur kan du fördela i vattenflaskorna om du skulle få behov av det. Fördelen är att vätskan är mycket lättare att "blanda" än vad "pulver är.
Sen finns det vissa "sportdrycker" som kommer i tablettform. Dom pyser och så, som vilken "brustablett" som helst. Men det får man ta.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2011-10-05 13:31
|
|
|
Tack för alla bra tips!
Precis som Patric observant påpekade hade jag som sagt inte tänkt stanna för att käka, utan överleva på bars. Typ 14-16 st, jämt utspridda över loppet.
En överslagning (om vädret är "normalt) är att jag kanske kommer att behöva 5-6 l vatten. Kommer att ta det försiktigt med sportdryck fram till sista tredjedelen då min mage kan säcka ihop av det om jag tar det många timmar i sträck.
Jag har också en teori om att gemene man får i sig för lite salt från start, med saltbalansrubbningar trötthet och kramper som resultat. Denna teori har jag grundat på observationer vid Järnmannen-tävlingar där jag varit sjukvårdare, och det faktum att den vätska kroppen tappar i form av svett är högkoncentrerat salt, men det de flesta fyller på med är vanligt vatten alt högkonc socker.
Jag har således tänkt ha med en liten saltbehållare och hälla lite salt i mina vattenflaskor... 
Jag kan lämna en utvärdering av detta senare.
Mvh
|
|
|
|

2011-10-14 19:50
|
|
|
"14-16 bars" Ska du stanna å skita!?
Tänk på att kroppen endast kan ta upp en viss energimängd per timme.
Min dos är ca 7-8 smågel ca 30g, 4-5 bars och ett rör GT tabletter. Dricka så mycket som möjligt, vilket ska förbättras 2012!
|
|
|
|

2011-10-14 20:04
|
|
|
Vad tror ni om möjligheten att få tag i en startplats?
|
|
|
|

2011-10-15 00:08
|
|
|
Det dyker alltid upp platser under transferperioden.
|
|
|
|

2011-10-15 06:24
|
|
|
Den så kallade övergångstiden.
|
|
|
|

2011-10-15 08:20
|
|
|
Nej, jag har räknat med en normal tarmpassagetid och då hinner jag gå i mål innan det blir skitdags... Man får rensa ut systemet innan bara.
Skitning brukar inte vara ett problem för mig på längre sträckor, men jag har ju inte cyklat 30 mil innan iofs.
|
|
|
|

2011-10-17 16:11
|
|
|
Jag är inne på en klassiker och började med vansbrosimningen, ska man köra igång med cykelträningen så fort det blir barmark eller vad säger ni som åkt? Köra spinning så fort man är klar med vasaloppet?
|
|
|
|

2011-10-17 20:07
|
|
|
Beror ju på hur fort du vill cykla. Men börja direkt efter vasaloppet och sikta på 200-300 landsvägsmil
|
|
|
|

2011-10-18 07:24
|
|
|
Hej Jon.
Om du ska göra en bra/bättre tid. Vad nu det är. Så bör du redan nu börja träna inför VR 2012. Om du bara ska runt är det inte riktigt lika bråttom och nödvändigt med att träna mycket. Då kan det räcka med att börja så snart det går, d.v.s. när det är barmark.
Vänligen
P.
|
|
|
|

2011-10-18 08:47
|
|
|
Jag är också inne på klassikern men VL blir mitt första lopp. Ska försöka cykla en gång i veckan, i vinter. När snön kommer blir det inomhus på spinningcykel. Förmodligen mer efter VL. Och såklart ännu mer när det är barmark!
|
|
|
|

2011-10-18 09:04
|
|
|
Lägg krutet på att träna cykel hela vintern och börja med V(ingel)R(undan). Det har du igen när det är dags för VL.
|
|
|
|

2011-10-18 09:07
|
|
|
MTB + nedanstående = Lyckad vinterträning :)

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&...
|
|
|
|

2011-10-18 13:21
|
|
|
Dessa räcker länge http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/nokian-a10-32-622.html
|
|
|
|

2011-10-18 13:28
|
|
|
"Dessa räcker länge http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/nokian-a10-32-622.html"
Definitivt inte på isigt underlag. Körde på 100 dubb/däck förra vintern. Nu blir det 300!
|
|
|
|

2011-10-18 13:57
|
|
|
David: Mina WXC300 räckte i fyra säsonger... Jo dom A10 funkar väl bra till att träna rakt fram på, på hyggligt underlag. Men jag skulle inte våga börja lägga ner cykeln i en kurva i 35-40 km/h på en is- och snötäckt väg.
|
|
|
|

2011-10-18 13:58
|
|
|
Jon, skoj med klassikern! Jag fokuserade helt på skidåkningen till dess att VL var avklarat, körde därefter lite spinning och började sen cykla utomhus när underlaget tillät. Kommer ha ett liknande upplägg nästa år, för mig funkar det helt enkelt bäst att koncentrera på en deltävling i taget. Hinner du få in spinning/trainer under vintern är det såklart ingen nackdel, men om du inte aspirerar på någon monstertid på VR är det absolut inte nödvändigt att stressa för att få in cykling innan mars månad.
|
|
|
|

2011-10-18 14:01
|
|
|
Mina har varat lääänge och får nu tjänstgöra på RoD-cykeln.
Ja, det verkar som en plan att satsa i kurvorna vintertid. Vad är tanken med det?
|
|
|
|

2011-10-18 14:20
|
|
|
Vet inte vem som "satsar" i kurvorna, för mig räcker det med att hålla mig på hjulen. Är det is så är det fulldubbat som gäller.
|
|
|
|

2011-10-18 14:29
|
|
|
Tja, det är ganska få som ligger och kör pass i 35-40 km/h under vintern. Det är färre än så som lägger ned cykeln i kurvorna. Frågan är varför någon lägger ned cykeln i kurvorna i 35-40 km/h under vintern?
|
|
|
|

2011-10-18 14:37
|
|
|
"Frågan är varför någon lägger ned cykeln i kurvorna i 35-40 km/h under vintern?"
Svar: För att det går.
Jag satsar inget extra i kurvorna. Men vi åker mycket kuperad och nästintill otrafikerad grusväg på vintern. Om det går nerför och samtidigt svänger, så håller man väl den farten om det känns helt säkert? Det känns många gånger mindre riskabelt än att lägga ner en racer i regn. Och det har väl du gjort många gånger David? Greppet på packad snö och is är likande en bar bra grusväg. Målsättningen är att få bra träningspass med bibehållet tempo. Och vi snittar då rakt inte dom farterna
|
|
|
|

2011-10-18 14:51
|
|