Cykel

Ont insida knä

Efter Tjejvättern så har jag fått ont på insidan av vänsterknät, mitt på knäskålen ungefär. Anledningen till detta bör säkerligen vara att jag som relativt ovan cyklist (30 mil innan loppet) har cyklat med felaktig inställning eller för låg kadens.

Frågan jag har är därför vad jag bör göra åt detta? Jag antar att det bara är lite överbelastning och inget som är direkt farligt och att vila är att rekommendera tills smärtan försvinner. Dock har jag ett löplopp på lördag som jag planerat att använda som seedningslopp till Lidingö Tjejlopp och som jag sett fram emot i månader. Jag antar att det skulle gå att springa sig igenom smärtan (förutsatt att det fortfarande ömmar på lördag), men är det riktigt dumt att göra det och tror ni att jag förvärrar allting? Jag antar att detta är en relativt vanlig cykelskada, så jag tänkte att någon kanske vet ungefär hur lång vila som behövs för att smärtan ska försvinna, alternativt vad som händer om man struntar i smärtan?
 

2011-06-15 08:58
Exakt samma sak hände mig i våras. Hade köpt nya pedaler och inte fått till inställningen ordentligt. Körde ett pass och fick ont. Testade efter en vecka igen men det gjorde lika ont. Vilade två veckor, fortfarande ont... Och där sålde jag min startplats till Vättern. Smiley
Efter det så vilade jag helt från cykling (även vardagscykling) i ca en månad och det hjälpte! Nu kan jag cykla utan att få ont alls.
Under hela den här tiden har jag kunnat springa utan att känna något alls i knät.

Mitt råd till dig är att vila från cyklingen. Känner du inte av knät när du springer så kan du säkert springa. Smiley

När jag fick löparknä så gick jag till en idrottsskadespecialist och fick nålbehandling mot det vilket gjorde att löparknät försvann mycket fortare än den gång jag bara "väntade ut det". Jag tycker att smärtan från cyklingen påminner om löparknä-smärta (bara att det sitter i ett annat muskelfäste). Om inte vila hjälper, eller om du är lite otålig, så kanske lite professionell hjälp är på sin plats.
 

2011-06-15 09:15
Tack för inputen Helena. Jag har samma erfarenhet som du av löparknä och det här är helt annorlunda, men känns ändå lite likt. Att få specialisthjälp känns lite överdrivet, för jag antar att det försvinner bara jag vilar, men frågan är om jag gör saken värre genom att springa loppet på lördag...  

2011-06-15 13:25
Kolla upp att du verkligen sitter rätt, detta är väldigt viktigt.

Sen kanske du får justera på klossarna under skorna? Jag går lite som Charlie Chaplin och för mig funkar det inte om klossarna i skorna pekar spikrakt framåt, jag får vinkla dom så det blir lite Charlie Chaplin-stuk på det hela.
 

2011-06-26 22:04
Om du får ont på insidan av knäet är min gissning att du har tårna för mycket vinklade utåt. Prova att ändra klossen under skon så att tårna pekar något mer inåt cykeln än vad de gör nu. Små justeringar åt gången.  

2011-06-30 16:04
Jag har också fått problem med ett knä nyligen. Vänsterknät smärtar vid en relativt liten punkt vid "klockan ett" uppifrån sett, alltså ungefär vid det inre "hörnet" av knäskålen.

Smärtan började komma på VR i Fagerhult-trakten för att sedan vara rejält kännbar under resten av loppet men utan att "gå överstyr" och få mig att överväga att ta en längre paus eller bryta. Innan dess tränade jag 150mil med en runda på 16 som längst utan ens en tillstymmelse till knäont (aldrig någonsin tidigare för den delen), och detta med exakt samma inställningar som jag hade under VR.

Nu efter VR ger sig smärtan till känna redan efter ca 30min cykling, håller sig på en hyfsat uthärdlig nivå (som under 5milsrundan igår) för att nu idag (dagen efter) ha tilltagit så att det gör ont så fort jag ställer mig upp eller sätter mig ner. Det är som om jag byggde upp en överansträngning/inflammation under VR som jag nu "väcker till liv" så fort jag sätter mig på cykeln. Om jag hade laborerat rejält med t.ex sadelhöjden precis innan VR hade jag inte varit förvånad över den efterföljande knäsmärtan, men nu har jag svårt att veta vad jag ska härleda symptomen till..
 

2011-07-04 12:39
Björn, hur mycket har du cyklat totalt? 150 mil är en del, men är man inte van att cykla mycket och långt så kan knäproblem etc. uppstå även med en bra inställd sittställning.  

2011-07-04 14:27
Johan: Jag förstår. Det är min första riktiga cykelsäsong med cykelskor och allt, så på det stora hela är det inte konstigt om jag känner av det i knäna. Det jag spontant kände var märkligt var hur "plötsligt" smärtan kom när träningsperioden innan VR gick så fullkomligt smärtfritt knämässigt, att den kanske "borde" kommit smygande mer under de sista längre träningsrundorna, t.ex. Smärtan verkar ha legat latent på nät jäkla sätt..

Jag kan ha kört med lite för låg sadel då jag höjde den ca 4-5 mm igår och det kändes bra. Får se på nästa (prov-)tur hur det verkar och känns.
 

2011-07-04 15:16
Det var samma sak för min del Björn. Jag hade inte känt något under träningen och sedan kände jag knäna lite grann under Tjejvättern. Det var dock först efteråt (om det var löpning eller simning som framkallade det vet jag inte) som jag verkligen fick ont i vänsterknät.

Jag har fortfarande lite ont och har helt lagt ner cyklingen eftersom det är löpning som är min grej, men tyvärr ger det inte med sig än trots att det är 3 veckor sedan smärtan uppstod första gången. Otålig! Smiley
 

2011-07-04 15:27
Det kan vara sadelhöjden också. Små justeringar, några mm, kan göra skillnaden. Och som sagt, 30 mil är långt och det kan även vara distansen. Hur långt hade du kört som längst innan VR?  

2011-07-04 15:52