Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2011-06-11 14:04

Första steget i Växjö (2011)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2011-08-28
Plats: Sverige - Småland
Sträcka: 5 km, 10 km
Typ av träning: Löpning

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/forsta_steget

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

0 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen
Ännu har inga personer lagt till tävlingen i sin träningskalender. Kanske blir du den första?

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Den här tävlingen ser onekligen intressant ut. Joggade 3,7 km för första gången i mitt liv igår så ett 5 km lopp om 2 månader är jag hungrig på... får suga lite till på karamellen dock men frestad är jag.  

2011-06-12 11:52
Här är loppets egna hemsida!

http://www.forstasteget.se/anmalan/vaxjo/

2011-06-12 12:17
Det verkar bli två varv runt Växjösjön för oss som ska springa milen. Inte den ultimata banan. Hade hoppats att dom skulle dra ut rundan lite så man slapp springa på samma ställe två gånger. Hoppas att antalet anmälda gått upp. När jag anmälde mig för ett par veckor sedan tror jag vi bara var 5-6 stycken anmälda till milen och då hade reklamen för loppet gått ett tag. Undrar vilken distans Ravelli ska köra??  

2011-06-13 20:44
SPRING HELLER VÄCKELSÅNGSLOPPET!!!
http://www.laget.se/vackelsangsik_/332-template-p2-15849.html

De har kört sista söndagen i augusti i 43 år - tråkigt (dåligt) att TV4 och IFK Växjö tar samma Smiley

2011-07-24 17:12
Håller med Anders...Lite respekt för Väckelsångsloppet hade nog varit på sin plats...  

2011-07-24 19:44
det sämsta är att Väckelsångs IK och ifk Växjö ingick i ett samarbete till förra årets väckelsångslopp....

Och Ifk Växjö är ju inte kända för bra organisering, eller korrekt banmätning!

Jag kommer själv att springa i Väckelsång, pga att det är bra arrangerat och det är vacker natur att springa i!!

2011-07-24 22:25
Kan meddela att det är TV4 som styrt datumet och IFK Växjö har inte haft mer att välja på än att tacka ja eller nej till att arrangera det. Inget annat datum har "varit tillängligt" enligt TV4:s höstprogram med annat i kanalen och de övriga städernas "Första Steg". Hade IFKV tackat nej hade någon annan klubb eller kanske t.o.m. annan stad fått denna del i "Första steget".

TV4 å sin sida beklagar förstås datumkrocken och säger att de inte hade koll på att Väckelsångsloppet gick denna helg.

Nej, och inte brydde de sig om att kolla så noga heller, är min gissning. Första säsongen av Första steget har varit lite stressig planeringsmässigt, t.ex. hoppade man över Smålands Friidrottsförbund som normalt sanktionerar löpartävlingar inom distriktet, och som HAR koll på när olika typer av lopp går och kan rekommendera eller styra arrangörer till andra datum. Istället gick TV4 & IFK Växjö direkt till Svenska FIF för ett snabbt godkännande av tävlingen & datumet. Här var det väl heller ingen som direkt brydde sig om eller hade särskilt bra koll på V-loppet misstänker jag.

Blir kanske bättre koll på befintliga lopp nästa år, inte bara i Växjö (om denna stad nu får loppet igen, kanske varierar det?), utan på övriga orter, där det inte är otänkbart att FS krockat även där med befintliga lopp. Man har ju som sagt inte haft någon särskild koll utan hastat fram enligt ett bestämd och smal TV-kalender.

2011-07-24 22:32
Hm, istället för att starta en massa egna lopp kanske de kunde samrbeta med de som finns? En egen klass? Rikta uppmärksamheten på alla de lopp som ordnas av entusiaster runt om i Sverige.  

2011-07-25 10:58
hur får man tillbaka sin startavgift???  

2011-08-22 21:13
Hmm - är inte kvoten "lopp runt Växjö-sjön och på lagunen-området" ganska full redan som det är?? Vårruset, Växjöloppet med alla dess klasser, menar jag. Jag förstår inte riktigt det unika och lockande med detta, men jag är kanske lite negativ.
Nåväl, de har ställt in 5- och 10-km loppen nu pga Väckelsångsloppet.

2011-08-22 22:59
Växjö Marathon går också runt Växjösjön. Åtta varv... Smiley  

2011-08-23 07:55
Ja, Marcus - jag vet! Smiley Det tog ett bra tag innan jag hade lust att förlägga löpträningen dit igen, hehe!.
Ska du springa det loppet i höst?

2011-08-24 22:34
Anmälde mig i våras... men nu har jag inte tagit ett löpsteg på en månad pga seg skada. Vet inte alls när det kan tänkas bli bra, men går en månad till känns det inte så lämpligt eller intressant att (försöka) springa ett marathon några veckor senare.  

2011-08-24 23:06
Hoppas skadan ordnar till sig. Har själv ett knä, som satt käppar i hjulet för mig i ett år nu. :(
Jag ska hålla utkik efter dig i resultatlistan!

2011-08-26 11:16