Crossfit

Dum fråga?

Om WOD:en är:

Lizzie
12, 9, 6, 3 reps of:
Power Clean 185 lbs
Ring Dips

Menas det så att mn först för 12 power Clean, sen 12 dips sen 9 PC, 9 dips osv?
 

2011-06-03 22:04
Jepp.  

2011-06-04 00:53
Åfyhelvete, powercleana 84 kg x flera = inte görligt för en mes som mig...  

2011-06-13 22:22
Nyckeln tlll framgång är en väl genomtänkt skalning.

De flesta "wods" är på tok för tunga RXD (i originaluförande - dvs utan skalning), i vart fall för mig.

Ett sätt att tänka på vid skalning, som jag tycker fungerar ganska bra, är att första setet ska göras obrutet. Då brukar resten av woden bli ungefär så tung som den är tänkt att vara. Då kan man även testa innan man kör "på tid" om den skalning man tänkt sig är lämplig.

För Lizzie skulle jag alltså som styrkedel, innan själva woden, undersöka vad mitt 12 RM (rep max) är. Klarar jag 12 cleans på 84 kg och 12 ring dips skulle jag köra oskalat. Klarar jag däremot bara 6 cleans och 6 ring dips skulle jag gå ner till kanske 64 kg på cleansen och köra vanliga dips istället för ring dips.

Det finns nästan ingen risk att man skalar för mycket. Resultatet av för hård skalning blir bara att woden kommer att gå snabbare och fokus kommer då troligen ligga mer på flås än råstyrka. Detta kan lätt repareras nästa gång. Eller genom att man under woden ändrar sin plan och kör den "back to back". Dvs för Lizzie 12, 9, 6, 3, 3, 6, 9, 12. Det kan bli jättejobbigt.

3 2 1 ...
 

2011-06-21 17:07
Orkar man inte fundera ut skalningen själv så finns ju alltid dagens WOD färdig-skalad i olika vikter på http://www.crossfitbrandx.com/index.php/forums/viewforum/16/ Smiley  

2011-06-29 14:24