Löpning

beslutsångest: mirage eller kinvara?

Har i dagsläget ett par skor, saucony triumph och är nu ute efter ett par lättare skor att använda till kvalitetspass och eventuellt tävling.

Har provat både mirage och kinvara och har nu beslutsångest som heter duga. Båda passade mitt löpsteg bra så där får jag ingen hjälp. Däremot är ju löpkänslan betydligt bättre i kinvara i och med att den är lättare. Tvekar lite angående detta då de känns betydligt mindre dämpad än miragen och att det kanske kan bli lite väl lite med tanke på att jag springer rätt mycket asfalt och inte är van detta sedan tidigare.

Synpunkter och tips mottages tacksamt! Smiley

2011-06-02 15:22
Den stora skillnaden mellan Kinvara och Mirage är väl att den förra inte har pronationsstöd. Kanske är det att Mirage känns stabilare som gör att du upplever att den har mer dämpning?  

2011-06-02 16:21
Ja möjligtvis är det så eftersom den verkligen är stabil. Är visst många pronerare som väljer den just för den egenskapen. Så egentligen är dämpning jämförbar menar du?  

2011-06-02 17:34
Jag var en riktig dunderpronerare och sprang, fram till för drygt ett år sedan, i Sauconys värsta stabilitetsdoja (vet ej namnet), smidig som en Finlandsfärja. För säkerhets skull med gjutna inlägg.

I helgen sprang jag Stockholm marathon i Kinvara, tre veckor före det Kungsholmen runt halvmara. Hur skönt som helst.

Min enda invändning mot Kinvara är att den är lite högt skuren vilket trycker en aning mot fotknölarna på utsidan. Jag har vant mig (och skorna har mjukats upp) men det kan vara värt att känna efter lite extra innan du slår till.

2011-06-02 20:47
Tack för tipset! Där ser man! Har i och för sig inget behov av pronationsstöd numera.  

2011-06-02 21:05
Ingen av dem har pronationsstöd, men Miragen har en liten plastbrygga på insidan, som syns. Båda funkar för ett neutralt steg. Dämpningen är jämförbar men NÅGOT mer på Miragen. Det intressant med dessa skor är ju ffa att skillnaden häl/framfot är så liten, vilket inbjuder till en helt annan isättning.

mvh

2011-06-03 08:06
Nej, precis, ingen av dem är pronation, men har hört att många som haft ds trainer (som är pronation) har gått över till mirage.

Tack för din input Madde! Så det verkar inte vara så jättestor skillnad egentligen (de har väl ungefär samma häl till tå dropp), förutom löpkänslan och stabiliteten.

Så då är det väl bara att bestämma sig, gå på löpkänsla eller stabilitet... måste medge att löpkänsla lockar mer...

2011-06-03 09:23
Hej Karin!
Är inte sådår jätteinsatt i olika märken men....jag har tidigare haft sacony skor med extrastöd mot pronation (tror jag det är). Nu har jag sedan 7 år tillbaka gått över till asics och anväder modell GT 2160 heter dom nu. Och asics tycker jag känns smidigare, mindre klumpig än sacony.
Så, har du provat asics motsvarande de modeller du har att välja mellan?
(har jag "slagit in öppna dörrar nu"?)
mvh
Magnus

2011-06-03 09:58
Jag är rätt inkörd på saucony, då de verkar passa min fot väldigt bra. De har dessutom kommit med rätt många nya modeller som är betydligt smidigare och lättare än vad utbudet har varit tidigare, så du kanske ska kolla in saucony vettja Smiley

Skämt åsido, har testat asics både mängdskor och tex ds trainer och inte fastnat för dem.

Edit: http://www.saucony.com/store/SiteController/saucony/staticpage?content=Minima...

2011-06-03 10:03
Jag springer med Kinvara och älskar den. Har även Tangent som jag tror är förlagan till Mirage. Jag tror att den största skillnaden är att Miragren kommer att hålla längre. Mina Tangenter har gått snart 150 mil och är som nya under medans Kinvaran som har väldigt lite slityta börjar se lite slitna ut efter 30. Slutsats, pryltokig=Kinvara, ekonomisk=Mirage. Annars kanske nya Fastwitchen skulle kunna vara nåt. Lite tyngre än tidigare pga "riktig" sula och inte blåst gummi.  

2011-06-03 10:39
Ah det var ju en aspekt att ta hänsyn till... jag borde gå på ekonomin om jag agerar logiskt. 30 mil lät ju fruktansvärt lite! iofs lär det ju ändå vara x antal månader om jag bara använder dem på typ ett pass i veckan.. men ändå.  

2011-06-03 10:45
Förtydligande. De har gått 30 mil hittills och de är lite slitna men de kommer lätt att gå 100+. Mina Tangenter däremot kommer att gå minst 200.  

2011-06-03 11:06
aha, I see! Då var det inte så illa som jag befarade. Men o andra sidan känns det som att du har en betydligt högre veckomängd än mig så antalet mil kommer nog inte vara ett hinder för min del, då det skulle ta flera år att komma upp i 100 mil i dessa "andra par"  

2011-06-03 13:42
Aldrig lätt att välja löparskor. Antar att man får gå mycket på den egna känslan samt vad man ska ha skorna till. Mängdsko eller intervall/snabbdistans. Har själv Kinvara, och tycker att det är en bra sko. Använder den dock enbart på gymmet som intervallsko. Känns som att den funkar bättre ju snabbare man springer. Vet inte om det beror på den lilla nivåskillnaden mellan häl och framfot, eller vad det beror på? den är ju tänkt som både en tränings och tävlingssko så.. tycker inte att man ska välja sko pga märket. Hade nog bara tur som beställde ett par Adidas-skor på nätet som är dom absoluta favoriterna. Blev kanske inte så mycket till hjälp med det svaret förståss.. men men man får nog låta känslan avgöra i slutänden :)  

2011-06-04 01:54
Jag undrar om yrkesutbildning och racingbanor anordnar gratis utrustning för studenter. Det kan innehålla skor, vatten, handdukar etc.
IOC Athlete MOOC resurser för college:
https://onlinemasters.ohio.edu/blog/what-skills-do-sports-coaches-need-to-be-...
https://writemyessaytoday.net/write-my-essay-in-12-hours

2019-05-29 12:18