Löpning

Fuskarna på Varvet

Tycker du det är ok att tävla i någon annans namn om du samtidigt "riskerar" att vinna eller placera dig högt i ålderklassen? På Varvet var det massor av löpare som lämnat nummerlappen till någon annan- äldre löpare lät unga springa i deras namn och kvinnor lämnade över lappen till maken eller sonen. Jag har bild och namn på "fuskarna".

www.suneson.se

2011-05-27 10:05
Tänker du köra dessa kampanjer efter varje lopp?  

2011-05-27 10:10
Nej jag tycker inte det är ok. Vet dock inte om jag tycker att det är ok att lägga ut bild på dem som du har gjort heller, men det är en annan fråga.  

2011-05-27 10:12
Jag har inte problem med att man säljer sitt startnummer till någon annan eftersom det inte går att överlåta sin plats på "lagligt" sätt.

MEN det du visar är verkligen tråkigt! Om överlåtelsen får sådana konsekvenser måste man kunna göra något åt det i efterhand tycker jag.

2011-05-27 10:14
Det är arrangören av loppet som bidrar till det här. Tillåt försäljning och namnbyte så stävjar man en stor del av problemet.

Edit:
Diskvalificera alla som springer i fel namn så tvingar man folk till att faktiskt genomföra namnbytet.

2011-05-27 10:19
De har ju knappast något "ont uppsåt" och är oftast helt ovetande om dessa konsekvenser så varför hänga ut folk? Det lär knappast få folk att sluta överlåta startplatser. Sköt detta mer diskret.  

2011-05-27 10:19
Tror inte detta handlar om att löpare vill fuska och försöka komma hörgre på några listor. Går det inte att byta namn på en startplats får man räkna med att det springs en del under fel namn. Tycker det är ganska fjantigt att driva detta som du gör, och hänga ut "fuskare" med bild.

Dags att slappna av lite kanske?

2011-05-27 10:21
Anders: +1 Smiley

Ja, varför är det så svårt med tillåtet namnbyte? Blir det merjobb för arrangörerna, eller?

2011-05-27 10:21
Det är lätt att säga till andra att ”slappna av” om man inte själv bryr sig. Men om man tränat stenhårt under ett år har jag full förståelse för att man inte kan ”slappna av” när någon oberättigad får ta åt sig äran.

Har du pratat med Göteborgsvarvet?

2011-05-27 10:29
Sätt tryck på arrangörerna! I dessa datatider så borde det inte vara så arbetskrävande att tillåta namnbyten. Men då får de ju räkna med att alla amnälda eller i alla fall nästan alla anmälda springer loppet...

2011-05-27 10:34
Jag håller med TS, att det är fel när folk tappar topplaceringar p.g.a detta.

Sedan att någon i 4:an ger sin lapp till någon som tar sig runt på 2 timmar kvittar mig. Men det är ju svårt att definiera gränserna, Varvets personal kanske skulle granska topp 10 i varje ålderklass och de fall som avslöjas diskas och får kvala in till nästa år.

2011-05-27 10:36
De kanske vill slippa startplatsförsäljning till hutlösa priser på svarta marknaden när loppen är fullbokade? Fast det borde ju vara köparens problem.  

2011-05-27 10:39
Jag har också funderat på det där med "svarta marknaden", är det verkligen ett problem på dom lopp som tillåter namnändring ?  

2011-05-27 10:40
Kan ju finnas folk som köper massa platser för att enbart göra affärer.  

2011-05-27 10:44
Ja, det förstår jag men frågan är om det är verkligen sker på dom lopp som redan nu tillåter namnändring (VL, VR, Lidingö, Vansbro m.fl)  

2011-05-27 10:52
Det blir ju aldrig någon svartabörshandle då det alltid finns gott om folk som blir sjuka och skadade inför loppen och som då säljer sina startbevis ibland t.o.m till underpris. Då står svartabörshandlarna där med lång näsa, tror jag...  

2011-05-27 10:59
Det är alltid fler som hoppar av än som vill hoppa på i sista minuten, så priset brukar sjunka ju närmare loppet man kommer, även om man tillåter namnändring. Har svårt att se att det skulle finnas någon svart marknad för Vasaloppet t.ex. då det alltid finns snorbilliga platser att köpa veckan innan.  

2011-05-27 11:00
Jag tycker att det är fel när folk tappar topp-placeringar, men detta kommer att ske så länge arrangörerna inte tillåter namnbyte. Däremot så skulle jag kunna springa under någon annans namn om det betyder att jag fick delta i loppet.

Jag tycker fördendelen att det är helt idiotiskt av dem att inte tillåta namnbyte, hur svårt ska det vara? De kan ju tom ta ut en avgift för det så tjänar de ännu mer pengar på dessa lopp.

2011-05-27 11:02
mig personligen drabbar det inte särskilt mycket eftersom jag inte har nåt med placeringarna att göra, om jag får plats 9687 eller 9234 kvittar mig faktiskt.

Jag kan dock förstå de som blir drabbade och blir nerpetade i reslutatlistan och kanske missar en 2:a eller 3:e placering på grund av att någon som egentligen inte tävlar i den klassen springer istället.
Skulle jag drabbas på det viset skulle jag nog bli skitsur.

men det är ju svårt att veta vad man ska göra åt problemet
svårt att identifiera alla som springer i mål.

Kan dock hålla med om att det inte löser nåt att lägga ut bilder på folk.
De kanske inte alls vill bli uthängda. Det är knappast deras fel heller.
Jag tror inte man tänker på det när ens pappa säger " jag har skadat foten vill du springa istället för mig"

2011-05-27 11:04
Håller med josefine!

Väldigt onödigt att hänga ut vissa personer på det viset, visst förstår jag om någon som egentligen skulle ha tagit en medalj, och blir nerpetad pga att någon annan person sprang i fel nummerlapp, då skulle jag bli skitsur.

Men att hänga ut några löpare som springer med någon annans nummerlapp är extremt onödigt och oschysst, det hjälper ingen!

2011-05-27 11:07
Det är ett helt transparent system där det tydligt framgår vilka villkor som gäller när man anmäler sig. Take it or leave it.

Och i denna upplysta tid borde det väl ha framkommit tydligt nog att det blir fel i resultattabeller (=fusk), löpare hamnar i fel seedingrupper med alla störningar som kommer från det m.m. m.m.

Dessutom snålt att nasa sin lapp vidare när det nu uppenbarligen strider mot det avtal man ingått med arrangören.

Go Björn Smiley

2011-05-27 11:10
Häng ut dem som har "fuskat". All info ligger ändå ute på nätet så det är ingen hemlig information. Om de inte står för vad de gjort så får de väl kontakta Björn och be om att de tas bort.  

2011-05-27 11:19
Medvetet eller inte så är detta problem som arrangörerna försöker sopa under mattan. Hade han inte publicerat (och provocerat) hade detta inte ens någon ägnat en tanke åt.  

2011-05-27 11:25
Från Göteborgsvarvets hemsida ang. "klasslistorna":
" GöteborgsVarvet finns officiellt bara två klasser, för män och kvinnor, listorna du hittar här är alltså inofficiella."

Jag har inte sett någon som sprungit i annans namn på top tio (de platser som räknas).

Att du sen får problem med dina listor får stå för dig anser jag. (Om dina listor publiceras och sparas av förbundet så är det snarare ni som har trovärdighetsproblem)

2011-05-27 11:43
Lite elakt att sätta hela skulden på de som försöker publicera listorna. Eftersom det inte enligt arrangören så är det väl dom som är ansvariga för att hålla efter sina regler?

Annars får man väl säga att det loppet inte räknas med i statistiken pga att man inte kan säkerställa vem som sprungit.

2011-05-27 11:54
Vilka lopp blir kvar då, där det är "säkerställt" vem som sprungit? Tror ni inte det springs under annat namn i de lopp man får byta, särskilt de man tar ut avgift för bytet?  

2011-05-27 11:58
Tycker det är helt fel att anklaga folk för fusk utan att ha fått en officiell dom. Lika som att säga att någon är skyldig innan rättegång.
Saknar diskussionen om fusk i alla sälj-trådar som finns i dessa lopp. Bryr ni inte innan så varför bry sig efteråt?

2011-05-27 12:10
"De kanske inte alls vill bli uthängda. Det är knappast deras fel heller."
Den som tar på sig en nummerlapp, som tillhör någon annan, i ett lopp där det inte är tillåtet får väl stå för sina handlingar?

"Tycker det är helt fel att anklaga folk för fusk utan att ha fått en officiell dom."
Menar du att det råder någon tvekan om att dessa personer springer med fel nummerlapp?

"Saknar diskussionen om fusk i alla sälj-trådar som finns i dessa lopp. Bryr ni inte innan så varför bry sig efteråt?"
Den diskussionen kommer ju upp allt som oftast i när någon säljer sin nummerlapp.

2011-05-27 12:34
Jag håller med om att det inte är någon särskilt allvarlig "uthängning" , det är ju knappast brottslingar vi pratar om här. Bilderna finns på nätet till allmän beskådan, och i det här sammanhanget illustrerar de problemet som Björn pekar på.

Sen tror jag inte att det handlar om uppsåtligt fusk i så många av fallen, snarare att mamma/pappa/mormor blivit sjuk/skadad/inte tränat tillräckligt och låter någon annan springa istället. Kan dock hålla med om att det inte är sjyst mot dem som eventuellt missar en placering i sin ålderskategori i och med detta handlande.

Håller även med om att arrangörerna borde tillåta namnbyten (t ex mot admin.avg.) i större utsträckning. Själv kan jag inte springa maran imorgon pga skada, och det hade känts betydligt roligare om någon annan kunnat få den platsen istället för att den bara går "till spillo". (Säljer den inte eftersom jag känner att jag inte vill ha ett mararesultat i mitt namn som inte jag står för)

2011-05-27 12:42
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1002821
En av många säljtrådar. Ingen påtalar fusk.
Är det fusk att vilja springa?
Fusk är när man med uppsåt springer i annans namn för att förbättra dens tid.
Säljarna i tråden är sjuka och kan inte springa. Är de fuskare då för de lämnar sin lapp till någon som vill springa?
De bryter iofs mot reglerna. Men det är inte så ovanligt. Gå mot röd gubbe, köra för fort etc.
Kanske snarare är fel på reglerna?

2011-05-27 12:44
"Kan dock hålla med om att det inte är sjyst mot dem som eventuellt missar en placering i sin ålderskategori i och med detta handlande."

Ok. Hade ni haft en annan inställning om de som överlåtit sin nummerlapp sett till att överlåta den till någon i samma "kategori", d.v.s. rätt åldersgrupp och kön?

2011-05-27 12:49
Villkoren för startplatsköp är tydliga, så ingen kan skylla på okunskap. Kämpa, Björn!

2011-05-27 13:03
Lösningen: Passfotot scannas in på nummerlappen! :)  

2011-05-27 13:04
Det är så många trådar där folk säljer sina startplatser att det skulle bara bli fånigt att påtala att det inte är tillåtet att sälja sina startplatser och vilka konsekvenser det får att springa i någon annans namn.

Se till att fixa namnbytet så löser det problemet. Att springa i någon annans namn är fel och ställer till oreda. Nästa år så seedas löparna fel. Olika resultatlistor blir fel eftersom de baseras på namn.

2011-05-27 13:05
Detta är ju så otroligt löjligt. Det är ett _motionslopp_ för att ha roligt och inget världsmästarskap! Vad spelar det för roll om man hamnar på plats 954 istället för 953 för att någon fick _chansen_ att springa i sista sekund? Hade det varit bättre om Agdas och alla andras startplatser står tomma om dem inte kan springa själva?

Om ni vill _tävla_ så se till att bli bättre så ni får åka på riktiga tävlingar istället.

Att hänga ut personer som TS gjort är så bittert.

2011-05-27 13:07
Det är mycket bättre om platserna står tomma så att vi andra får mer plats att springa på.  

2011-05-27 13:08
"Villkoren för startplatsköp är tydliga, så ingen kan skylla på okunskap."

Visst är det bra med regler! Men när de efterföljs för dåligt så kan det vara ett tecken på att de inte är bra och att man behöver tänka om på en bättre lösning till problemet.

Hade det varit smidigt och gratis med namnbyte, hade inte det här problemet uppstått.

2011-05-27 13:10
Om om hade varit.

Du menar att eftersom GV gör fel ska man låta detta gå ut över löparkollegorna?

2011-05-27 13:12
Om namnbytet skulle vara gratis skulle det definitivt div. företag köpa upp alla platser och sälja för ockerpriser.  

2011-05-27 13:14
Självkostnadspris ska det så klart vara.  

2011-05-27 13:15
Det här är väl ändå ett problem som är extremt lätt att åtgärda?

Om det finns en regel om att man inte får överlåta startplatser så kan de som gör det bli diskade. Om någon som vinner eller placerar sig högt bevisligen har brutit mot reglerna kan den som känner sig missgynnad uppmärksamma fiskvarvets arrangörer på det för att få vederbörande struken ur resultatlistan.

De som säljer sina platser har garanterat inte för avsikt att fuska, så det är inte mycket att bli upprörd över.

2011-05-27 13:18
Vadå gå ut över löparkollegor?
Du fick springa, du fick medalj, du fick en tid.
Eller är placeringen viktigast?

Brist på motion är ett stort folkhälsoproblem så att uppmuntra folk till att röra på sig är viktigare än tjafsa pm fusk när en enkel regeländring skulle lösa problemet.

2011-05-27 13:26
Sven: Vet inte vem du frågade, men "Du menar att eftersom GV gör fel ska man låta detta gå ut över löparkollegorna?"

Nej, såklart kan man inte rättfärdiga att göra något som är fel bara för att man tycker att arrangören gör fel, men jag misstänker (och nu gissar jag bara) att de som säljer/köper startplatser kanske inte ser det som ett så allvarligt brott som ni gör.

2011-05-27 13:27
Precis som ni säger, tillat namnbyte samt diskvalificera de som ej följer reglerna är det enda rätta.

Att inte deltaga men vara anmäld skall även betyda att man startar i "sämsta" startgruppen följande ar.

http://pernillabredolt.blogspot.com

2011-05-27 13:33
Fasen. Hur svårt kan det bli.

Tex fungerar Vasaloppets namnändringar hur smidigt som helst! Tycker det är helt sjukt egentligen att man inte kan överlåta sin startplats. Det är ju otroligt många som blir sjuka eller är skadade.

Ni som snackar om svartabörshajar. Vill man springa ett lopp får man faktiskt vara lite förutseende och anmäla sig i tid. Det finns alltid gott om tid att anmäla sig!

Jag kan inte tänka mig att Vasaloppets andrahandsmarknad är överbefolkat av svartabörshajar.

2011-05-27 13:36
"Att inte deltaga men vara anmäld skall även betyda att man startar i "sämsta" startgruppen följande ar. "

Pernilla: menar du på fullaste allvar att jag ska starta sist nästa år för att jag inte kunde starta i år pga en stressfraktur i foten (från startgrupp 3)?

2011-05-27 13:40
Så klart seedas man enligt de regler som gäller vilket är resultat från de senaste 2 åren eller andra seedningsgrundande resultat.  

2011-05-27 13:47
”En av många säljtrådar. Ingen påtalar fusk.”
Det är klart att det finns ställen där det säljs nummerlappar utan att någon påtalar att det inte är tillåtet.

Det finns också massor av ställen där det tas upp:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=423568
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=970022
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=17537
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=15537
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=15068
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=15710
o.s.v

”Kanske snarare är fel på reglerna?”
Alla håller med om att det är fel på reglerna. Men många anser att det inte gör det ok att bryta mot dom.

2011-05-27 13:49
Hade varit mer passande att hänga ut dem som säljer sina platser och för det få rett bättre resultat. Lite jobbigare att leta kort på dem, men i den mån man skall leta stora syndare i det här sammanhanget så är det ju de.
Sen är ju, apropå tillåtet och tillåtet, frågan om vad Marathonfoto tycker om att man publicerar deras copyrightade foton ("Images may not be reproduced without written permission"Smiley på sin egen webbsida. Men det är väl som med springandet i andras namn, reglerna berör bara andra, inte mig...
Om Björn frågat dem om tillstånd ber jag om ursäkt...

2011-05-27 14:41
Med tanke på att man måste anmäla sig väldigt tidigt för att få en plats så kan jag tycka att vid uppvisande av ett sjukintyg skulle få sina pengar tillbaka eller göra ett namnbyte! Alla har inte den lyxen att kasta 450 kr i sjön. nej kanske en villkorsändring inte hade varit så dum!  

2011-05-27 14:45