Bra mat

godis vs chips

jag har länge undrat vad som är mest onyttigt, godis eller chips. vi kan utgå ifrån säg 200g av vardera. vad tror ni?  

2007-03-13 20:58
Hmmm.... svår fråga. Det känns som om chips innehåller mer fett och godis mer socker. Men jag har faktiskt ingen aning. Äter både och med glädje. Smiley  

2007-03-13 21:00
Chips är väl alltid onyttigt medans mycket godis är hur nyttigt som helst under och efter träning Smiley  

2007-03-13 23:15
Multisportare äter ofta Pringle chips!

Mycket energi och praktisk form.

2007-03-14 07:19

Har en medfödd defekt av att inte gilla vanliga chips..*ler* men pringels är en favorit... finns så mycke annat läskigt i smågodis även om själva sockret kanske inte är "farligt".. färgämnen å sånt..

2007-03-14 07:47
Chips är potatis och potatis är alltid nyttigt! Smiley

Jag kom på ett sätt att kolla det: är det någon viktväktare här som kan kolla hur många point 100 g chips och godis är (på ett ungefär).
Alternativt att vi besöker en affär och kollar kaloriinnehållet, fett, fibrer, socker etc. (men det kändes som det jobbiga sättet)

2007-03-14 08:36
Pringles är inte potatisskivor, utan ett pressat hopkok som innehåller en faslig massa maltodextrin. Perfekt efter ett hårt träningspass mao Smiley.

2007-03-14 08:37
Aahh, jag har alltid fundrat över den perfekta formen på just pringles..  

2007-03-14 08:42
Enligt livsmedelsverkets hemsida är det 526 kcal och 32.22 g fett i 100 g smaksatta chips fetthalt 34%...men det är 5.70 g fiber också.... Smiley

Hittar dock ej godis...

2007-03-14 08:59
100 g kexchoklad innehåller 513 kcal 26.50 g fett men 0.70 fibrer....hehe...

Hittade godisSmiley

2007-03-14 09:02
hmm...gissar att det kan bli svårt att ta reda på hur onyttigt allt gojs i godiset är. i chipsen är det väl bara fettet som är boven. själv tycker jag om att varva med godis ibland o chips ibland...då jämnar det väl ut sig. o så får man båda!! Smiley  

2007-03-14 09:02
Jag kör på båda på en kväll...och lite coca-cola med..och gärna en pizza innan...hehe....
Sen har man gått upp allt man gått ner under veckanSmiley

2007-03-14 09:59
Chips är väl en aning översalt och kan vara en stor källa till transfetter ...
Godis? Vilken sort? Det är en viss skillnad på alla socker- och pektin/gelatinsorter och t ex kola (socker och fett men sällan konstiga kemikalier) och choklad (alla olika kakaohalter och med eller utan fyllningar) Sesamfrögodis? Chokladdragerade russin? eller mer mjölbaserat godis?
Socker ingår väl i de flesta men vad de innehåller därutöver ... snacka om djungel.

2007-03-14 10:04
Själv är jag övertygad om att all choklad är nyttig! Smiley  

2007-03-14 10:13
Choklad är definitivt nyttigt... för själen... Smiley  

2007-03-14 10:25
Om jag ställer en fråga så här då...Jag har varit lite av chips freak och älskar dessutom dippen...HMM så nu tänkte jag avvänja mig och undrar...Är det lika illa att äta typ morotsstavar o gurk-paprika stavar o dippa i gräddfilen???

För ofta får man ju höra att det är såsen som är farlig i alla sammanhang....Klart jag fattar att grönsaker är bättre än chips men hur illa är det med dippen egentligen? Köper vanlig gräddfil och sån där dippmix.

2007-03-14 11:35
jo..kanske är svårt att se generellt på allt godis. om vi tar dumle, skumbananer, salmiakbalkar, nappar och fruktkarameller som exempel. dom kan väl vara bra representanter för de vanligaste godisarna i påsen. känns som om det är mkt kemikalier i alla utom kanske dumlen som är en kola.  

2007-03-14 11:32
Det måste ju vara bättre att äta grönsaker än chips även om man nu dippar. Sen kan man ju göra dippen på fil eller naturell yoghurt om man vill ha den lite smalare. Har aldrig gjort det själv men det står så bak på dippåsen. Smiley  

2007-03-14 12:02
Jag tycker att det funkar minst lika bra med yoghurt som gräddfil, dippen blir lite smalare bara. Annars är popcorn (som man gör själv, inte micropopcorn) ett väldigt bra alternativ, jag har själv varit "beroende" av chips, men äter numera oftast popcorn eller salta pinnar istället, men det är klart att det slinker ner ett och annat chips också emellanåt.

2007-03-14 12:05
Jag måste säga att min magkänsla, eller kanske "skallkänsla" är att jag mår bättre av chips än av popcorn, popcorn känns väldigt mkt ungefär som riskakor, ngt som ger en huvudvärk (eller lite yrselartad känsla) + konstig mage.
Dippmixer och smaksättningen på chipsen kanske man också ska titta på, mkt glutamat och diverse andra smakförstärkare, aromämnen, mjölksocker och salt kanske? Hur bra är de? (mängderna kanske inte är så stora å andra sidan ... själva har vi bara en dipp när vi har det, guacamole, maken mixar avocado, tomat chili och vitlök ungefär, receptet kan variera lite ... lime i kanske?
Borde kunna fungera att blanda dippen på mix och avocado också? elelr med hälften/hälften yoghurt(eller gräddfil, eller vad man nu kör på)/avocado eller ngn annan sammansättning - finns mkt att leka med :)

2007-03-14 12:11
Kesella 1% går alldeles utmärkt som bas för dipsås. Dessutom är den kalorifattig, bara 75kcal/100g.

En variant man kan göra är romröra:
1 burk (250g) Kesella lätt 1%
3 msk finhackad gräslök
1 burk röd stenbitsrom (ca 60g)

En annan variant är att blanda lika delar mager kesella och lättfil (inte den smaksatta!!!) med en påse dipmix.

Det är bara fantasin som sätter gränser där. Gott att dippa i såsen behöver ju inte vara chips heller, det går lika bra med gurkstavar, morotsstavar, blomkålsbuketter eller vad man nu tycker är gott.

Fast jag kanske är tråkig som vant mig av med allt vad godis, chips och snask heter för att slippa dilemmat att hitta "rätt" helt Smiley

2007-03-14 12:24
Folk säger..."byt ut de till de" men...det är aldrig samma sak som att snaska i sig godis och chips! Jag ÄLSKAR färsk ananas.....men det är ändå godis och chips som gäller på fredagkvällen eller lördagkvällen..eller både och...oavsett!!
Smiley

2007-03-14 13:16
Jag frågade väl inte heller direkt om vad jag skulle ersätta gräddfilen med utan mer om hur onyttigt/nyttigt det blev med fortsatt dippande om jag byter chips mot grönsaker eller om det nästan lika gärna kan kvitta för gräddfilsdippen i sig är så onyttig...Nån som fatta??  

2007-03-14 13:25
mia: Strunta i kesellan varianten ... kör på Gräddfilen,
du tänka inte svälja hinkvis eller?? Smiley

"Det är nyttigt att vara onyttigt ... ibland" Smiley

2007-03-14 13:36
Hahaha Smiley nä det brukar bli att vi delar på 3 dl på lörd kvällen ibland...Inga hinkar precis...  

2007-03-14 13:45
Det borde väl vara gigantiskt mycket nyttigare att dippa grönsaker än chips, även om det är en del fett i gräddfil så sparar man ju in väldigt mycket kalorier/fett på att hoppa chipsen.

Problem med magen av popcorn har jag aldrig drabbats av, inte ens på den tiden när popcorn ofta fick fungera som middag.

2007-03-14 13:46
1 förpackning (3dl) Arla Gräddfil ca 320kcal
1 påse (ca 25g) OLW dipmix ca 75 kcal
Summa: 395 kcal

100g potatischips cirka 470 kcal (en vanlig påse innehåller iofs 200g)

Totalt: 895 kcal (1335kcal om du sätter i dig hela påsen)

Dygnsförbrukningen för en kvinna, cirka 30 med stillasittande jobb och som inte motionerar så mycket ligger runt 1700kcal/dygn.

2007-03-14 13:40
Pop-corn som middag - Trodde jag var ensam om det i yngre år. Kul att vi är fler Smiley  

2007-03-14 13:50
Popcorn är ju den optimala middagen, gott, mättar och snabbt och enkelt att laga Smiley  

2007-03-14 13:51
Det har hänt att jag ätit chips till middag. Det går ännu fortare att laga bara man har det hemma. Smiley  

2007-03-14 13:55
Popcorn brukade jag också äta till middag när jag var yngre. Iofs var det micropop, och det är väl transfetter i det va? :S  

2007-03-14 13:57
Jaa.. popcorn o glass.. så vi får i oss lite kalcium Smiley  

2007-03-14 14:10
Min _mor_ serverade chips till middag ibland om fredagskvällarna Smiley
Tillbehör: En köttbit sallad och valfri dryck. Gott. Chips är ju faktiskt ännu godare än pommes frites (och särskilt djupfrysta eller hämtade för långt bort).
Smarta lösningar för mödrar som arbetar och slutar sent (18 eller 18:30) när det ska gå fort.

2007-03-14 16:05
Men är inte chips lite svårt att äta med kniv och gaffel? Smiley  

2007-03-14 16:10
Chips äter man till lunch och även middag både i USA och England och se hur de ser ut där. Fast som snacks på helgen tycker jag är helt ok.  

2007-03-14 16:12
Det går, vi tränade och experimenterade en del på området Smiley
men en aning smuligt kan det bli. Köttsky är f ö inte alls dåligt som dipsås det heller (och nej Mia jag menar inte att du behövde ersätta din gräddfil (aldrig riktigt fattat varför så många är rädda för det, tycks vara själva namnet "GRÄDD-", för de flesta bekymrar sig inte så mkt över cf eller matlagningsyoghurt - det bord f ö kunna vara intressant i dipsås?) utan bara funderade över olika blandningar och smaker, det är kul att variera sig också)

2007-03-14 16:10
Anna-Karin Norman:
100g pringles original = 13,5 points
100 g "vanliga" chips = 11,5 points
100g lösgodis med choklad = 8,5 points

2007-03-14 16:13
Fast är det "chips" eller "crisps"?
Men håller med, handlar ju om hur stor del av kosten det är och hur den ser ut totalt.
Och jag vet inte, chips istf potatis, men inget godis (moderna fredagsmyset) en dag i veckan, kanske rentav är nyttigare? Smiley

2007-03-14 16:15
Kcal/100g för den intresserade:

Creme Fraiche: 323,5
Lättcreme fraiche: 162,3
Gräddfil: 136,5
Matlagningsyoghurt: 102,6
Minifraiche: 85,0
Naturell lättyoghurt: 42,5

Minifraichen är god i både sås och dip, det vet jag av erfarenhet. Lättyoghurten har jag inte provat än, men det kommer (när jag kommer ihåg att köpa det). Smiley

Zuccini (stavas det så?) är f ö alltid godare än gurka imho :-D

2007-03-14 16:23
Daniella: tack för pointsen.
Då lägger jag in min egen tolkning om att potatis alltid är nyttigt så blir det några points färre på chipsen, eller hur? Smiley Smiley

2007-03-14 16:41
"Chips äter man till lunch och även middag både i USA och England och se hur de ser ut där."
Vaddå? Tycker att vi se helt ok ut. :'(
Jag kände en dam som tyckte att vi var tokig i England för att vi åt "Fish 'n' Chips". Jag vet inte om hon tror på mig idag när jag försökt att förklara för henne att chips i England är pommes och inte som svenska chips.

2007-03-14 17:12
Jag menade heller inte pommes. Jag menade riktiga chips som man menar i Sverige. Har bott i USA och där var chips (ej pommes) ett mycket vanligt tillbehör till lunchen.

Och det var verkligen inte min mening att göra alla engelsmän och amerikanare ledsna Smiley Ber så hemskt mycket om ursäkt för det! Men faktum är ändå att övervikt är extremt vanligt i både england och USA och jag tror inte att chips är lunchmat utan att det kan ha en bidragande orsak till övervikten.

Däremot är chips lite då och då extremt nyttigt för ens själ om man gillar chips!

Har ni förresten ätit chipsen med mindre fetthalt (mindre fetthalt betyder ju dock tyvärr inte låg fetthalt)? Mycket godare och krispigare än "vanliga" chips tycker jag.

2007-03-14 17:15
JS: Jo jo, jag vet vad du menade ... jag ville bara berätta :)
Fettma är ett problem i västvärlden... men som det mesta, börja det i USA, sedan gör engelsmännen det ännu bättre (i detta fall sämre) Smiley ... och så småningom hamna det här :(

2007-03-14 20:04
Lady, lättyoghurten funkar mycket bra som dipp, speciellt efter att Du låter den rinna av några timmar i ett kaffefilter. Blir MYCKET krämig, i med kryddor och vitlök och njut...

Ang USA; vid båda tillfällena när jag har varit där har jag ätit chips friterade i bomullsolja, som enligt innehållsdeklarationen inte gav några fettgram. Kaloriinnehållet bestod av potatisens kalorier. Kan det verkligen ha stämt? Någon som vet??? Jag ville flytta dit på studs iallafall, då när jag gillade chips...idag föredrar jag chilinötter...Smiley

2007-03-14 20:56
Sylvia, Tack för tipset - det tar jag till mig och testar. Det låter nästan lite som tzatsiki (stavas det så) och det älskar jag!!!  

2007-03-14 21:25
Ah, den goda turk/grekyoghurten glömde jag ju i mina funderingar ... den där som är så god till efterrätter ...  

2007-03-14 21:29
Sylvia.
Har för mig att bomullsfröolja är bland de värsta bovarna när det gäller brist på bra fetter och gott om dåliga. Isynnerhet om den är varmpresssad vilket jag utgår ifrån.

2007-03-14 23:40
Men alltså - ni fattar att lättyoghurten inte är lättyoghurt längre va, om man låter den rinna av? Det man gör när man låter den rinna av är ju att ta bort vattnet - alltså högre koncentration av allt.  

2007-03-15 09:50
Fast Mela, det där har jag funderat över, energiprocenten fett är ju densamma? En del säger ju att man _ska_ räkna bort vattnet eftersom det egentligen inte ger någonting (ur energiperspektiv) dvs att om jag äter 2 dl yoghurt eller först låter den rinna genom ett filter och häller bort vasslen, så är det samma sak.
(Ja jag vet risken är att man äter mer när vattnet är borta, men ...). Men jag minns en artikel där de menade just att folk ofta lurade sig på sånt som keso, och en del lättprodukter, just pga vattenhalten.

2007-03-15 10:05
Mela: Jovisst begriper jag det (är ju kemist), MEN med en fetthaltt på 0,5 % är ju så extremt lite att även om fettprocent går upp tio gånger är dippen mager ändå. Personligen bryr jag mig inte, är inte rädd för fett, men använder den yoghurten av ren och skär snålhet. Billigare än en liiiten burk matlagningsyoghurt.

Per: jag har också läst någonstans om fetternas dåliga sammansättning i bomullsfröolja, men jag undrade mer om det verkligen är så att oljan inte ger några kalorier? Tyckte det lät konstigt, iallafall.

2007-03-15 10:17