Cykel

Tvätta cykeln

Hur gör ni när ni har grisat ner cykeln? det det högtryckstvätt eller trasa och polera? några tips?  

2007-03-13 20:10
Efter en smutsig tur åker jag forbi OK och skölja cykeln med en hink vatten. Det mesta går bort. Ett bra och enkelt sätt att bli av med jord mm som skulle annars fastna på cykeln.  

2007-03-13 21:46
Från en som tvättar sällan och slarvigt:
Min MTB får några duschar med vattenkannan när den är lerig. Landsvägshojen tvättar jag av lite hastigt med varmt vatten och trasa eller svamp ibland. 5-56 på en trasa är bra att få bort oljestänk och sånt med.
Högtryckstvätt tror jag inte på, risk för att man trycker in sand och vatten i lagren.

2007-03-13 21:49
Jo högtryckstvätten ska man passa sig för.
Har man en Aluram så kan man lösa skiten med 5:56 om det blivit riktigt ingrott.

2007-03-13 23:13
Brukar använda bilshampoo + diskborste om cykeln är riktigt skitig. Det löser det mesta och ska vara snällare mot gummi och lager än vad diskmedel är. Smiley  

2007-03-14 09:14
Absolut INTE högtryckstvätt och diskmedel.

Vattenslang, med dushmunstycke
Hink med varmvatten och bilschampo.
Bilsvamp + diskborste
flaskborste, eller motsvarande borste för cykel
Trasa för att torka av efter
Kedjetvätt är inte fel

Tvätta två omgångar så blir det bra.

2007-03-14 11:39
Va?? Vad är det för fel på hederligt diskmedel? Sist gick det åt en 1/4 flaska för å få nån ordning på kasset o kedja!! Nu är jag stolt ägare till en nyputsat MTB men skinande kedja o kasset (liiite överdrivet)!  

2007-03-14 11:46
Diskmedel innehåller ämnen som torkar ut lacken.
Diskmedel är extremt fettlösande, vilket inte behövs när vi tvättar cykeln eller bilen heller.

Kedja -> kedjetvätt med avfettning
Kasset -> tandborste + avfettning + trasor
Framdrev -> tandborste + avfettning + trasor
Bak/framväxel -> tandborste + avfettning + trasor

2007-03-14 12:10
Eh, vad är skillnaden mellan "extremt fettlösande" och avfettning? För mig låter det som samma sak... ???  

2007-03-14 12:31
Håller med Linus,

Men jag är otroligt nyfiken då jag förmodligen har gjort alla fel man kan göra tidigare och skulle uppskatta information från dem med mer kunskap om skillnaderna.
Jag har bland annat blivit rekommenderad vanlig avfettning av en cykelhadlare. Han sa det med orden att jag inte skulle använda diskmedel men att jag kunde använda bilavfettning som finns att köpa på stor dunk. och det känns inte riktigt som att resultatet har blivit optimalt.

2007-03-14 12:53
Tänk på att diskmedel är det enda tvål som tillåts ha en hög kvantitet av fosfat = dålig för miljö.
Med andra ord är diskmedel alldeles för bra för att göra något annat än att diska.

2007-03-14 18:44
Min sambo har haft egen cykelbutik i sju år, och jobbat inom cykelbranchen i tio år. Han tvättar sin cykel med diskmedel... (Men han sålde såklart avfettning i butiken) Marknadsföring, någon??  

2007-03-15 09:48
"Med andra ord är diskmedel alldeles för bra för att göra något annat än att diska".

Roberto, självklart vill jag ju ha det bästa till cykeln så diskmedel låter ju alldelens utmärkt i sådana fall. Hur är det sedan med avfettningsmedel, är de mer miljövänliga än diskmedel??

2007-03-15 09:55
Men.. om man använder avfettning så får väl inte det spolas ner i avloppet va?? Det ska vara sånt där avlopp som på macken.. eller nåt sånt!  

2007-03-15 10:10
Linus, diskmedel har mycke fosfat för att den ska döda bakterier som du inte ska få in i magen..du slicker inte din cykel, vad :-D

Ju, det är inte säkert att avfettningsmedel är mer miljövanligt men lagen tillåter inte samma hög nivå av fosfat så något skillnad är det säkert.

Så klart är det bäst med ekologisk avfettningsmedel, om en sån finns.

2007-03-15 13:47
Vi snackar handdiskmedel här. Fosfat används som komplexbildare, inte bakteriedödare, i maskindiskmedel, för att binda partiklar för att göra dem lättare att skölja bort.
Bra Miljöval-märkta handdiskmedel innehåller inte fosfater, troligen inte andra handdiskmedel heller.

Edit: Jo förresten, nu hittade jag ett fosfathaltigt allrengöringsmedel som även rekommenderas som handdiskmedel.
Men, "Bra Miljöval" = Inget fosfat. Svenska reningsverk tar för övrigt hand om fosfat ganska bra. Problem uppstår om man släpper ut fosfat direkt i vattendrag. Det bidrar till algblomning t.ex.

2007-03-15 17:05
Hmm, undrar hur miljö(o)vänligt Yes är, för det är det enda diskmedel jag upptäckt klarar av att ta bort olja och smuts ordentligt... verkar inte så i alla fall om man kikar på Naturskyddsföreningens lista ( http://www.snf.se/bmv/bmv-register/diskmedel.cfm )

2007-03-15 17:31
Innehållsförteckning finns här:
http://www.scienceinthebox.com/cgi-bin/info-pg/showproduct.pl?lang=sv_SE&...

Redigering: Ett par av ingredienserna är "moderately toxic", vilket nog förklarar varför det inte är bra miljöval. Håller med om att Yes är grymt effektivt. Det är det bästa medlet jag vet att tvätta händerna med när man har mekat med bilen eller cykeln. Nästan overkill att diska med det däremot Smiley

2007-03-15 18:57
*ha ha* Silva - jag gillar dina frågor.... :)

Vet du...här hemma har grabbarna i klubben fixat ett avfettningsbad för å tvätta kedjor och kassetter - skitbra måste jag säga... Åsså har de fixat så vi har lock på grejerna så man slipper bli helt snurrig av å sniffa på grejerna... Smiley

Gjorde rent kedja och kassett på mtbn i går och den blev kalasfin.... Smiley

2007-03-15 20:46
*niger* TAck Annika!!
Men va enkelt med en klubblokal å ett gäng grabbar som kan tipsa o hjälpa till! Smiley

2007-03-15 20:51
Måste bara säga att man blir grymt impoeran av all kunskap som man springer på i detta forum.
Det dyker upp semi-proffesorer från alla möjliga håll.

Tro nu inte att jag rackar ner eller är sarkastisk, tvärt om.

2007-03-16 16:27
Hej
Det bästa som jag hittat (och som jag fått tips om) när det gäller att göra rent tex en kedja är diesel. Det löser smuts, gör rent och torkar inte ut. Dieseln är ganska fet. Ok, det luktar lite och känns lite konstig mot hud, jag har köpt engångsplasthandskar på Rusta som man kan slänga efter varje gång.

När det gäller ram är det mest bara att torka av med en trasa eller att skölja av med en hink vatten alt. vattenslang som Gunnar Hovmark är inne på.

2007-03-16 22:46
Instämmer diesel är faktiskt helt grymt, men aj så miljö ovänligt det känns (återanvände, filtrerade och höll på). Jag har även provat rapsolja löser rätt bra men det blir kladdigt och jävligt. Har även funderat på att köpa en fritös och langa ner kedjorna i, men jag har ännu inte slagit till. Blir nog några burkar med återanvänd nerskitad diesel i år tror jag.

2007-03-17 00:54
Optimalt vore någon slags supertunn olja som är snäll och billig samt går att köpa på ica maxi.  

2007-03-17 01:03
Jo, det är inte bara att hälla ut dieselresterna, men det finns återvinningsstationer som tar emot miljöfarligt avfall här i Eskilstuna.  

2007-03-17 17:11
Diskmedel innehåller tensider, salt.. som inte är bra för lacken. Lacken mister sin glans. Vaxet går bort. Korrosion/frätning på skruvar osv.
http://www.lahega.se/lhdisplaysubject.asp?id=1018&status=20&block=17

Jag tvättar med bilschampo. Helvaxar ramen en gång per år.

Efter tvätt, häng upp cykeln. Lägg tidningar under. Ta fram ett gäng trasor. Ta fram kedjetvättarn, burk med gammal avfettning, ny avfettning, borstar.

Börja med att torka av ett par gånger med trasa.
* Kedja -> kedjetvätt med avfettning
* Kasset -> tandborste + avfettning + trasor
* Framdrev -> tandborste + avfettning + trasor
* Bak/framväxel -> tandborste + avfettning + trasor
Släng trasor och tidningar i brännbart. Häll tillbaks använd avfettning i burken.

Dagen efter.
* Ny teflonbaserad olja på kedja och lite teflonspray på växeldelar.

/Jonas

2007-03-19 13:01
Härligt med pedagogiska instruktioner.

Tack

2007-03-19 15:00
Använd inte avfettning till kedjan, dyrt & torkar ut kedjan. Vanlig diesel gör lika rent och är betydligt billigare samt lite fetare i sig själv, se bara till att den avdunstat innan ny olja läggs på. Och så förstås, allt sånt här skall till miljöåtervinningsstationen när det är använt.  

2007-03-20 09:40
här finns mycket matnyttigt för hur man ska göra rent cykeln. jag tror att jag ska tvätta min grundligt på lördag eller söndag. tror jag använder diesel, billigt och bra verkar det som =) låter man bara kedjan ligga i dieselbad några minuter och sen väntar man ett dygn innan man oljar den? eller hur ska man göra?  

2007-03-20 09:46
Jag använder kedjerengörare med borstar som man klämmer fast runt kedjan och sen drar den runt bakåt med vevaramarna. finns att köpa för ca en hundring på välsorterade cykelaffärer. Om du har en kedja med kedjelås kan du med fördel ta av den och lägga den i "blöt" men du måste fortfarande borsta kedjan (ta en ganmmal tandborste) för att komma åt smutsen ordentligt. Om man torkar av kedjan ordentligt med trasa så räcker det med någon timme ute i friska luften för dieseln att dunsta bort, ju varmare desto fortare.  

2007-03-20 09:48
Håkan Fällman skrev:
> Använd inte avfettning till kedjan, dyrt & torkar ut kedjan.
> Vanlig diesel gör lika rent och är betydligt billigare samt lite fetare i sig själv

Att diesel både rengör och smörjer är en gammal historia.

Jag hade för flera år sedan grannar där kvinnan var kemist. En gång när jag stod ute och mekade med cyklarna började vi prata om rengöring och avfettning och då sa jag det där om diesel som både rengör och smörjer.

Det höll hon inte alls med om!
Den lilla hinna som blir kvar efter att dieseln har avdunstat är inte en 'smörjhinna' utan olika orenheter i dieseln, dessutom är hinnan för tunn för att verkligen smörja.
Dessutom tycket hon att diesel var så hälsovådligt att man skulle ha skyddshandskar, hålla till utomhus och helst ha andningsskydd!
Det var enl henne också problem med hur man förvarar och blir av med den begagnade dieseln.

Hon förespråkade miljövänlig naturavfettning, då skulle det räcka om man hade skyddshandskar och höll till utomhus.

Sedan har jag hört en annan förklaring till dieselpropagandan:
De flesta cykelklubbars, och proffstalls, mekaniker-bilar är dieseldrivna. De har då med sig diesel i reservdunken.
Om de mekanikerna använder diesel för rengöring så slipper de köpa en extra dunk med avfettning.
Förklaring med att diesel både avfettar och smörjer är påhittade av dessa mekaniker för att de skall slippa köpa och hålla reda på ytterligare en dunk.
Svenska cyklister/mekar har lärt sig detta av sina utländska kollegor.

Jag använder inte diesel, och har inte saknat det.

Använde diesel den som vill det, men var försiktig.

För den som vill prova en kedjetvätt så säljer Biltema en som är billig, 70:-
External image
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95175

/Håkan

2007-03-20 11:15
En som inte vet

Hur ofta gör man ren kedjan..... hur många ggr per år gör ni det?

Påverkar det hur ofta man behöver byta kassetten?!?

---------------------------------

Hitta detta på web:ebn dvs., var 90 mil
http://tnt.happymtb.org/oldserver/mekguide/Kedjetv%e4tt/

2007-03-20 11:35
Och nästa fråga: är kedjetvättarna engångsprylar eller "laddar" man om dem på något sätt?  

2007-03-20 11:50
okej då ändrar jag mig och kommer inte att använda diesel när jag tvättar cykeln. man kan väl köpa avfettning på statoil?

var köper man teflonolja? va någon som skrev att man skulle ha på det dagen efter?

2007-03-20 12:51
Linus: Man laddar om kedjetvätten genom att fylla den med rengöringsvätska. En del av den vätskan följer med kedjan ut och stänker ner omgivningen, därför är tidningar bra. Det som blir kvar är svart som sot men kan återanvändas om man låter partiklarna sedimentera.

Detsamma gäller även målarfärg i lacknafta, efter en tid sedimenterar färgen och man kan återanvända den rena lacknaftan, bra för miljön.

2007-03-20 13:12
ok, tack. Låter då som om en kedjetvätt är något att testa. Verkar smidigt.  

2007-03-20 13:42
Hej igen, trevlig tråd Smiley

Håller med HåkanC, använd inte disel, avfettning är det som gör jobbet på rätt nivå, dock bra att använda tunna skyddshanskar. (Tvätta sedan händerna i diskmedel, och smörj in dem.)

Smiley Kedjetvätt, är ett måste för en san cyklist, jag kör med två st.

Hur använda kedjetvätt
======================
..::Grundfunktion::..
* torka av kedjan med trasor, 1 min
* med kedjetvättarn, veva runt, 1 min
* med kedjetvättarn, veva runt, 1 min

..::Överkurs::..
* med den rena kedjetvättarn, veva runt, 1 min

När kedjan har torkat:
* ska den oljas rikligt
* låt sedan stå en fem-tio minuter
* torka av kedjan.

Intervall, rengöra kedjan:
90 mil, nja, snarare 10-60 mil, det beror mest på väder. Ibland gör jag det varje vecka, framförallt på slaskiga vintervägar. På fina sommarvägar, inge regn, räcker var tredje vecka.

Intervall, byta kedjan:
150-500 mil eller 1 år. Lyft, på kedjan på framklingan, kan du se toppen på tanden, byt. Elitåkare+tävling -> hård kraft, kan få byta efter 50 mil (MTB), (150 mil racer)

Olja:
Använd en cykelolja som är tillför cykelkedjor, finns hos din cykelhandlare. Det finns i "torrt" och "vått" utförande, vått används även för långa lopp/träningar. Jag kör med Finnish Line XC grön och röd.
Det är dessutom inte fel att, inför varje träning torka av kedjan och olja den lätt, för att sedan torka den.

2007-03-20 15:27
Vad har ni emot Diesel, jag vet massor med bilar som bara går på det, dom skulle inte ens starta på avfettningSmiley  

2007-03-20 16:42
jag har köpt nåt kit från finish line. tre olika produkter men jag förstår inte riktigt vad dom ska användas till. EcoTech, Lubricant och protectant. någon som kan hjälpa mig hur jag ska använda dessa produker?  

2007-04-02 11:44
Låter som de är till växelhandtagen. Växelhantagen som både är plast, lättmetall, vire. Har ett kitt, tror det står Echoline på den. Smörjmedlet, är vit och trögflytande gegga för plast.  

2007-04-02 19:49
I regel så står det på förpackningen vad det är och hur det ska användas. Står det inget?

EcoTech är troligtvis ett avfettningsmedel, lubricant för smörjning, men protector vet jag inte för du behöver inte mer.

2007-04-02 21:22
Måste visst rätta mig själv Smiley
Så här säger kemisk- tekniska leverantörsförbundet om komplexbildare:

"Avhärdare / Komplexbildare
Komplexbildare bidrar till tvättresultatet genom att hjälpa till att binda upp vattnets positiva joner vilket i sin tur gör vattnet mjukare. Hårt vatten gör att tvättmedlet får sämre verkan i och att det går åt mer tvättmedel per tvätt. Komplexbildarna hindrar också vattnets positiva joner att reagera med anjontensider så att tensiderna kan fokusera på smutsborttagning.
Komplexbildare kan verka på olika sätt. De kan binda vattnets positiva joner till sig och hålla dem i lösning. De kan även bilda en olöslig fällning med vattnets positiva joner eller verka som jonbytare i vattnet. Oftast används fosfater och zeoliter som komplexbildare."

2007-05-15 21:12
.. you lost me at hello.  

2007-05-16 21:05
Ett tips är att använda oparfymerade våtservetter för bebisar. Låter kanske helt galet men jag har själv testat ICA:s med aloe och det fungerade löjligt bra. De innehåller lite olja som löser upp skit på både ram och drivpaket. Kanske inget för en lerig MTB men för en lättsmutsad racer funkar det fint. Perfekt för den som bor i lägenhet och som inte har tillgång till tvättplats.

/Johan

2007-06-26 02:59
Har man dusch, kör man cykeln, disken, kläderna och sig själv.

Sedan kör man Ajax och Platinium edition.

Allt blir skinande rent med Ajax!

2007-06-26 07:39
Babyvåtservetterna är bra till mkt av städningen - däremot inte så bra för babyrumpor ...  

2007-06-26 08:10
Vaxar folk sina ramar? I så fall med vanligt bilvax eller? Nån som har tips?  

2010-04-10 16:23
Turtle passar väl bra?
External image

2010-04-10 16:25
Eller så vaxar man rumpan Smiley

Ingen har lyckats nämna statiol blå för rengöring (lampbränsle, båtvärmare)
Lite mildare mot lacken och lämnar ingen fet hinna som lacknafta, vilket är snarlik produkt.

När du tvättat cykeln så tar du lite statoil blå på en trasa och swissh! så är oljestämket borta på hjul/ekrar och runt kedjans tillhåll. Glöm inte plasthandskar!

Nu har dock statoil blå utgått ur sortimentet och ersätts av camping paraffin, som ska vara samma, men det låter jag vara osakt!
Försökt granska säkerhetsbladen.
På CP blad står det så här "Kan skada packningar, lackerade och målade ytor, skyddande fettbeläggningar samt material av gummi"
Men det borde väll gälla alla alfatiska petroleumprodukter i olika omfattningar.

Statiol blå=Destillat (petroleum), vätebehandlade lätta.
Camping paraffin=Nafta (petroleum), vätebehandlad tung.
?

Får köpa en flaska CP och prova.
Biltema har även lampfotgen för 29 riksdaler som säkert funkar, om inte annat att ha i kedjerengöraren.

2011-07-21 12:14
Jag har en kedjetvätt (som man hänger på kedjan på cykeln) men den stänker och är allmänt jobbig. Köpt på biltema. Används inte idag.

Nu plockar jag av kedjan (KMC kedjelås) och lägger den i en burk. Häller på diesel Smiley och skakar-skakar. Häller över smutsdieseln till en annan burk där skiten får sjuka till botten. Sedan re-cyklar jag dieseln.

Brukar bli 3-4 ggr innan alla skit är borta (eller dieseln inte blir svart). Sedan blåser jag ren kedjan med tryckluft och lägger på ny kedjeolja.

Inte många droppar man får på fingrarna.

2011-07-27 07:53