Min utmaning

Vad ska jag tänka på inför en tävling?

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Ju bättre du planerar tävlingsdagen, desto större är chansen att allt går bra. Här kommer några tips för hur du gör det på bästa sätt.

Försök förbereda dig så bra som möjligt inför dagen då du ska tävla. Fundera på hur du ska äta innan loppet, hur du hittar till startområdet, hur länge du ska värma upp och vad du ska ha på dig.

Listan kan göras ännu längre. Fördelen med att ha allt under kontroll är att du kan känna dig trygg och undvika många ovälkomna stressmoment. De flesta elitlöpare har samma rutiner inför ett lopp, vilket gör att de kan fokusera på att ladda mentalt istället för att lägga energi på andra bestyr.

Hur man värmer upp inför en löptävling är mycket individuellt, men du bör i alla fall jogga i minst 10 minuter. Sedan kan du stretcha lätt och göra några så kallade stegringslopp, vilket innebär korta ruscher då du på cirka 50 meter accelererar upp farten nära din toppfart.

Avsluta den aktiva uppvärmningen ungefär 5-10 minuter före starten och ta av dig överdragskläderna. Om det är kyligt i luften kan du jogga lätt på stället innan startskottet går. 

I tävlingar med flera tusen deltagare kanske du måste ställa dig i startfållan långt tidigare, och då faller tyvärr denna tidsplan. Bli inte stressad över det utan försök istället improvisera och göra det bästa av situationen. Tänk på att villkoren är desamma för alla tävlande.

Se hur vår coach rekommenderar att du värmer upp på vår TV-sida

ska springa mälarenergiloppet på tisdag undrar hur jag ska äta och dricka före loppet.hur ska man värma upp på bästa sätt.  

2013-06-09 17:41