|
OBS! Den här nyheten är äldre än 30 dagar och är kanske inte aktuell längre.

Nu till helgen är det dags för En Svensk Klassikers blötaste kraftprov i form av Vansbrosimningen. Därför passar vi på att ge ett par sista värdefulla råd inför loppet. För det gäller att både simma smart i strömmarna och hålla huvudet kallt men kroppen varm. Hur simmar jag motströms på bästa sätt? Nyckeln är att ta rätt position i vattnet. Under de inledande två kilometrarna medströms är det bra att ligga mitt i strömfåran och utnyttja Vanåns ström. När du möter strömmen i Västerdalälvens avslutande kilometer kan du ta sikte på flytbryggorna vid strandkanten. Där är strömmen och motståndet som svagast.
Ta också gärna rygg på en medsimmare. Genom att simma tätt bakom någon kan du spara massor med energi eftersom du följer med i svallet bakom. Allra effektivast är att ligga snett bakom, i “midjehöjd”, det kan vara upp till 20 procent mer energisnålt än att simma ensam.
Hur undviker jag att få iskalla fingrar? Det är inget konstigt med att frysa om händerna i 18-gradigt vatten. Det gör de flesta efter en stund. Vill du dock genomföra ett längre simpass i öppet vatten kan kylan ställa till det. Eftersom vattentäta handskar, liksom strumpor, är förbjudna i Vansbrosimningen är det ingen idé att lura sig själv och klä på sig mer.
Extrautrustningen får ändå stanna på land när det är dags för loppet. Använd istället triatleternas proffs-knep. Innan du går i vattnet tar du upp en näve sand med båda händerna. Gnugga sedan in sanden i handflatorna ordentligt och ända upp på fingertopparna. Glöm inte händernas utsidor. Sand-smörjningen gör att händernas och fingrarnas blodcirkulationen ökar och ger dig en varmare start på din simning.
Hur är trängseln under simningen? Att simma i öppet vatten tillsammans med många andra är speciellt. Är man debutant i Vansbrosimningen kan det kännas lite obehagligt. Därför har tävlingsledningen beslutat att till 2012 göra om startproceduren.
Från och med startgrupp 2 i Vansbrosimningen, Vansbro Tjejsim samt Vansbro Halvsim har deltagarna möjlighet att starta sin simning direkt efter det att man registrerat in sig i startfållan för sin startgrupp. Detta hoppas tävlingsledningen ska minska trängseln och ge en jämnare spridning av alla simmare. Skönt!
Lycka till!
Missa inte vår coachs filmer med bästa råden inför Vansbrosimningen
|