Min utmaning

Ät det här om du ska köra Vätternrundan

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Vi frågade Cykeltidningen Kadens kostexpert och triatleten, Anna Sjögren, om hur du bäst matladdar inför 30 mil cykel. Anna tycker också att du ska gå din egen väg: Om du får en extraboost av rostade marmeladmackor under loppet så välj det framför fabrikstillverkade energikakor! Och glöm inte bort att dricka ordentligt.

Hur ska jag generellt tänka kring vad jag äter och dricker veckan innan loppet. 

– Framför allt ska du tänka på att äta balanserad mat av hög kvalitet och vid regelbundna måltider. Se till att du äter ordentliga mål minst tre gånger om dagen. Har du möjlighet så lägg gärna till två mellanmål. En del prövar kanske att lägga om kosten radikalt några månader innan loppet för att hoppas maximera sin träning. Det tycker jag man ska akta sig för. Det kan ge motsatt effekt.

Hur skiljer sig kosten från person till person? Alla mår väl inte bra av massor med kolhydrater tex?

– Förr i tiden var det populärt att äta extra mycket kolhydrater de sista veckorna innan loppet. Nu har forskning visat att det är väldigt individuellt hur man regagerar på olika typer av kost, till exempel mår en del bra av kost med mycket fett medan andra presterar bättre med kolhydratrik kost.

Vad är viktigast - mycket kolhydrater, protein eller fett inför Vätternrundan?

– Fett och protein är lika viktigt som kolhydrater. Några dagar innan loppet kan det dock vara en god idé att fylla på kroppens kolhydratnivåer. Ät gärna fullkornspasta, fullkornsbröd och potatis men glöm inte bort proteinerna. 

Vad är det viktigaste jag ska tänka på att äta och dricka precis innan loppet?”

– Börja gärna morgonen med en rejäl grötfrukost. Försök också att få i dig lite protein för det kommer du att göra av med under loppet. Tänk på att portionera ut proteinet! Enbart en proteinshake på morgonen är inte optimalt eftersom kroppen bara klarar att ta upp lite i taget. Se också till att få i dig ordentligt med vätska. Vätskebrist, om bara en liten sådan, kan inverka stort på prestationen under loppet. 

Vad bör jag äta och dricka under loppet?

– Framför allt snabba kolhydrater, protein och ordentligt med vätska. Energikakor med snabba kolhydrater och protein fungerar bra för många. Precis som med sportdryck handlar det om att pröva sig fram innan loppet. Vilka kakor passar dig och vilka tål du inte?

– Jag har sett cyklister som äter rostade mackor med apelsinmarmelad. Kanske lite opraktiskt i fickan men gillar du något speciellt så försök ta med dig det. För de flesta funkar sportdryck bra. En variant kan annars vara en halv energikaka och vatten, det ger ungefär samma innehåll.

– Med vätskan är regeln: drick lite hela tiden och regelbundet så att kroppen hinner ta upp vätskan. En deciliter var tionde minut är en tumregel men det är så klart individuellt beroende på kroppsvikt och hur mycket du svettas.

Det låter som att du tycker vi ska strunta i lasagne-stoppet i Hjo?

– Nja, det beror på hur ditt mål med loppet ser ut. Personligen tyckte jag att sådana matstopp tog för lång tid. När jag cyklade Vättern blev jag lite störd av att ha tappat så mycket tid just vid lasagnen. Det inverkade mest negativt. Och du klarar dig på vätska och energikakor runt Vättern.   

Finns det något generellt som är bra att äta efter loppet?

– Protein och kolhydrater, gärna den snabba sorten, direkt efter loppet för att återställa muskeldepåerna och påskynda återhämtningen.