Min utmaning

9 tips att tänka på vid träning i värme

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Det börjar äntligen bli sommar i vårt avlånga land. Men även om värmen är skön gäller det att anpassa din träning utifrån en högre temperatur. Det gäller inte minst ditt vätskeintag, klädval och intensitet. Här är våra nio tips om vad du måste tänka på.

DRICK REGELBUNDET
Drick hela dagen, inte bara under träningen. Men laka inte ur dig utan ser till att även få i dig de salter som behövs genom en sportdryck. 

KLÄ DIG LJUST
Ljusa kläder stöter bort solstrålarna och gör att du blir mindre varm. 

SPRING MED KEPS
En keps som skydd mot solen kan vara räddaren i nöden under soliga dagar. Hur man trivs med att springa i keps är mycket individuellt, se till att hitta en som passar just dig.

SKYDDA DIG
Använd solskyddsmedel, även på korta turer.

BÖRJA LUGNT
Spring långsamt i början för att inte ge kroppen en chock i värmen.

NEDKYLNING
Springer du längre än en timme är det bra att ha kallt vatten att kunna kyla sig med.

MINSKA INTENSITETEN
I stark hetta bör du undvika intervallträning. Spar den till svalare dagar.

LYSSNA PÅ KROPPENS VARNINGSSIGNALER
Symptom som huvudvärk, kallsvettning, illmående magknip eller kramp betyder att det är dags att sluta springa.

LÖPNING UTAN SOL
Spring innan soluppgången – eller efter solnedgången.

Läs Powerades tips om hur du laddar inför loppet