Min utmaning

Våra träningsprogram för Lidingöloppet

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Vi på Runner's World har lång erfarenhet av att ta fram effektiva träningsprogram för Lidingöloppet. Och som en del av Min Utmaning har vi tillsammans med Powerade tagit fram tre olika träningsupplägg för tävlingen. Du hittar dom, liksom många fler träningsprogram för andra lopp, hos Funbeat.

Våra träningsprogram för Lidingöloppet sträcker sig över 18 veckor vilket betyder att du har gott om tid att komma i form oavsett om du siktar på någon av medaljtiderna eller helt enkelt tränar för att ta dig runt ön med hedern i behåll.

Träningsprogrammen är tänkta att starta vecka 22 vilket är detsamma som måndag 28 maj. Det är ett tag kvar tills dess men vi vill vara ute i god så att du hinner förbereda dig på bästa sätt. Här följer lite råd kring vilket program du bör välja:

Klara Lidingöloppet på 3.30
Här hittar du ett träningsprogram för dig som är ny inom löpning eller som tränar i perioder men ändå vill ha en trevlig upplevelse av Lidingöloppet. För att lyckas med det är det viktigaste inte att fokusera på fart eller sträcka utan att framförallt vara ute under hela den tid som anges. Eftersom Lidingöloppet går i en backig terräng rekommenderar vi att du springer så mycket som möjligt i liknande förhållanden.

Klara Lidingöloppet på 2.38
Här hittar du ett träningsprogram för att klara damernas medaljtid för Lidingöloppet. För att klara att följa det här programmet bör du ha en kapacitet som ligger på minst 45-48 min på milen och en vana av att träna löpning runt 4 dagar i veckan. Eftersom Lidingöloppet går i en backig terräng rekommenderar vi att du springer så mycket som möjligt i liknande förhållanden, inte minst när det gäller passen med tröskeltempo. 

Klara Lidingöloppet på 2.15
Här hittar du ett träningsprogram för att klara herrarnas medaljtid för Lidingöloppet. För att klara att följa det här programmet bör du ha en kapacitet som ligger på minst 40-42 min på milen och en vana av att träna löpning 5-6 dagar i veckan. Eftersom Lidingöloppet går i en backig terräng rekommenderar vi att du springer så mycket som möjligt i liknande förhållanden, inte minst när det gäller passen med tröskeltempo.

Du hittar våra program för Lidingöloppet och andra lopp på Funbeat