Min utmaning

Testa dig med coachernas egna helgpass

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Vi bad våra coacher för cykling och löpning bjuda på var sitt inspirerande pass som alla utmanare kan prova på i helgen. Och naturligtvis levererade både Fredrik Ericsson och Lisa McRae ett par riktigt roliga alternativ.

Lisas fartleksfavorit

Ta med en eller ett par kompisar och kör fartlek. I stället för det traditionella kan ni leka lite med varandra. Bestäm en ungefärlig tid som ni tänker köra - säg 20min.

Bestäm turordning. Löpare 1 tar sedan täten utan att berätta hur långt han tänker springa. Övriga hänger bara med tills löpare 1 bestämmer sig för att det är nog.

Då tar löpare 2 över och denne bestämmer dels hur långsam och lång jogg/distansvilan skall vara (självklart säger han inte detta utan de andra löparna följer bara efter löpare 2) men också hur den kommande fartökningen blir. När löpare 2 saktar ner tar löpare 3 vid osv.

Jag gillar det här passet eftersom man får träna huvudet en hel del. Det gäller ju att inte fundera så mkt utan bara fokusera på att följa med - fightas i nuet helt enkelt. 

Fredriks tids-test

Skapa din egen "testbana" som är 5-20km, beroende på din form och vilka vägar du har att tillgå, där du kan mäta dina framsteg inför Vätternrundan. Banan bör antingen vara en runda eller helt enkelt fram och tillbaka utmed samma väg, den bör vara relativt platt och så lite trafikerad som möjligt.

Kör banan så fort du kan och notera tiden nu i slutet på mars och en eller ett par gånger till (byt helt enkelt ut ett annat intensivt pass mot detta) under din träning fram till Vätternrundan. Cykling utomhus påverkas visserligen av en rad faktorer som väder och vind, men sköter du träningen bra kommer du utan tvekan se snabbare tider på din testbana på vägen fram mot Vätternrundan. Vad kan vara mer motiverande och roligt?

Lycka till och dela din träning med #minutmaning på Funbeat & Twitter!

Här kan du läsa mer om våra coacher