Min utmaning

Köpa begagnad cykel? Tänk på det här!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Det finns ett par delar som behöver kontrolleras om du satsar på en begagnad cykel. Här går vi igenom de viktigaste detaljerna som du måste hålla koll på innan du bestämmer dig.

TÄNK PÅ DET HÄR
När man köper en begagnad cykel finns det ett par enkla saker att kolla. Det första man ska göra är att ta reda på vad cykeln kostade som ny. Det finns sällan någon bra anledning att betala mer än hälften av nypriset om cykeln är begagnad.

Första intrycket är viktigt, ser det ut som skit så är det oftast skit. En cykelsäljare som inte fixat till cykeln inför försäljning har troligtvis inte heller tagit hand om den särskilt bra innan heller. Kolla efter tecken på vanskötsel, ska man köpa en cykel i dåligt skick bör man vara bra på att meka och priset bör vara riktigt lågt.

Finns det lite småfel på cykeln bör man räkna ihop vad det kommer kosta att få den redo för Vättern eller ett annat lopp. Ibland slutar totalräkningen på summor som skulle ha räckt till en ny cykel. Självklart går det att fynda på begagnatmarknaden.

Ibland kan man hitta relativt nya cyklar i bra skick utan att betala alltför mycket. Be att få se kvitto, är kvittot borta bör det finnas en väldigt bra anledning. När du köpt cykeln, lämna in den på service hos en kunnig cykelhandlare.

HJULEN
Kolla så att hjulen är raka, snurra hjulet och titta på utrymmet mellan fälgkanten och bromsklossen. Där ser du om det slår i sida. Passa på att kolla hur däcken ser ut, finns det sprickor i gummit så behövs det nya däck. Däck kostar mellan 400 och 1000 kronor paret.

När du kollat att hjulen är raka så är det dags att kolla hjulens kullager. Lossa först snabbkopplingen och känn efter så att axeln rullar fint utan att man känner några hack. Det räcker inte att snurra hjulet, man måste känna på axeln. Spänn fast hjulet igen och kolla så att det inte glappar, det gör du genom att vicka hjulet från sida till sida. Kolla både fram och bak.

VEVLAGRET
Ta tag i ena vevarmen och känn efter om du kan känna något glapp i sidled. Kolla också så att inte pedalerna glappar. Är det samma typ av pedaler som du tänker använda?

STYRLAGRET
Lås frambromsen och gunga cykeln fram och tillbaka. Du ska inte känna något glapp. Styrlagret ska löpa lätt, när man lyfter cykeln i toppröret ska styret falla åt antingen höger eller vänster.

VÄXLAR
Titta på komponenterna. Ser det bra ut och fungerar när man provcyklar så är det oftast ok. Kedja, kassett och klingor kan vara slitna, det är något som är svårt att kolla utan specialverktyg.

Är tänderna på kassetten eller vevpartiets klingor spetsiga så är de slitna. Ett nytt drivpaket kostar från 800 kronor och uppåt. Se till att hitta en cykel där slitdelarna inte är slut, det blir dyrt att behöva byta allt efter att man köpt cykeln.

STYRLINDA, SADEL & BROMSKLOSSAR
Kolla så att allt är fräscht. Styrlinda och bromsklossar är billigt att byta, har inte säljaren velat lägga pengar och tid på att fixa till cykeln är det läge att fundera på om det finns annat han struntat i att underhålla. 

PROVCYKLA!
När du tar en testrunda är det viktigt att växla igenom alla hela utbudet av växlar. Kolla så att det fungerar problemfritt. Känn också efter om sittställningen känns bra. När man lyfter upp cykeln några centimeter och släpper ner den ska det inte låta som om något sitter löst.

EXEMPEL PÅ VAR DU KAN HITTA BEGAGNADE CYKLAR