Min utmaning

29 bra anledningar till att träna!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Motivationsdipp? Behöver du en spark i baken? Det finns miljoner bra anledningar till att träna. Här kommer 29 stycken, från A till Ö!

  1. Andningen. Syreupptagningen förbättras.
  2. Brösten blir snyggare. Bort med chipstuttar och få fastare pectoralis.
  3. Cirkulationen. Bättre blodcirkulation med ökad blodgenomströmning till musklerna.
  4. D-vitamin. Det räcker med en halvtimmes ljus varje dag för att tillgodose kroppens behov av D-vitamin. Det får du på träningspasset.
  5. Endorfiner. Utsöndring av kroppens eget “må bra-hormon” gör att du känner dig glad.
  6. Frisk luft. Du får uppleva årstidernas variation i skog och mark.
  7. Gott humör efter träningspasset. Inget är så skönt som att känna sig duktig efter ett hårt intervallpass?
  8. Hjärtat. Kroppens viktigaste muskel stärks och pumpförmågan förbättras.
  9. Inne. Ja, det är faktiskt på modet att röra på sig. Se bara på hur deltagarantalet på till exempel Göteborgsvarvet och Vasaloppets alla deltävlingar ökar.
  10. Jämnare humör. Blodsockerfallen blir mer sällsynta, till din partners stora förtjusning.
  11. Konditionen blir bättre. Det är en bra investering för ett långt och hälsosamt liv.
  12. Låren blir fastare och starkare.
  13. Magen stramas upp, blir plattare och sexpacket tar form.
  14. Naturligt. Vi är byggda för att röra oss, inte för att sitta i TV-soffan. 
  15. Orken blir bättre, både i elljusspåret och uppför trapporna till lägenhetsdörren.
  16. Pulsen går ner, både arbetspulsen vid träning och vilopulsen i sängen.
  17. Qul! Träning är faktiskt förbannat roligt, särskilt med kompisar.
  18. Rehabilitering. Träning kan hjälpa mot alla möjliga åkommor, allt från högt blodtryck till psykiska besvär.
  19. Sammanhållning! Gå med i en klubb eller träningsgrupp och träffa nya vänner.
  20. Trötthet. Javisst men på ett positivt sätt.
  21. Utveckling. Långa träningspass ger god tid till att kontemplera och lära känna sig själv som person.
  22. Vitalt. Du känner att du lever när du tränar, särskilt uppför Lundbäcksbackarna.
  23. WC. Matsmältningen blir bättre och du behöver inte gå på onödiga toalettbesök lika ofta.
  24. Xenofobin (rädsla för främlingar) minskar. På idrottsarenan är alla jämlikar.
  25. Yngre. Otaliga studier visar på att du håller dig ung genom att träna regelbundet.
  26. Zappandet minskar. Skidåkare tenderar att strunta i TV-tittande och istället ägna sig åt ”viktigare” saker.
  27. Årstiderna. Få kan följa årstidernas skiftning så bra som de som tränar löpning, cykel och skidor året om.
  28. Älskog. De som tränar regelbundet har enligt statistiken bättre sexliv och fler orgasmer än de som inte tränar.
  29. Överskott. De flesta som åker skidor har mycket överskottsenergi. Pröva själv och se hur pigg och glad du blir på jobbet efter ett tufft morgonpass!

Hej! Det räcker med en halvtimmes solljus om dagen OM man vistas vid ekvatorn.  

2013-02-15 19:34