Min utmaning

Vad behöver du för skidutrustning egentligen?

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Längdsskidor är en materialsport. Utan tvekan. Men det behöver inte bli så dyrt om du bara köper det nödvändigaste.

Kläder
Du behöver i regel två lager träningskläder, med ull (helst) eller syntet underst och något vindtätt ovanpå. Det finns speciella skidkläder som både är snygga och anpassade för ändamålet, men dina löparkläder fungerar också. Ta på en mössa du trivs med.

Skidor med bindning
Det viktigaste är att hitta ett par skidor som passar just dig, med rätt spann. Dyrare behöver inte vara bättre för en nybörjare, eftersom det kan vara svårt att få fäste på en toppmodell om man inte åker med bra teknik. Hårdheten på skidorna är viktigare än längden.Personalen i sportaffärer brukar kunna hjälpa till med att hitta ett par som passar just dig. Tycker du inte om att valla är vallningsfria skidor ett utmärkt alternativ, men de glider ofta lite sämre och kan vara kämpiga att använda i ett Vasalopp. Cirkapris: från 1 500 kronor.

Stavar
Stavar är det lättaste att välja. Håller man sig till ett och samma märke gäller att dyrare är bättre. De fina modellerna är styvare (böjer sig inte lika enkelt) och lättare. Det är stor skillnad mellan en stav som kostar 500 kr och 2500 kr. Rekommenderad stavlängd är runt 30 cm kortare än din kroppslängd vid klassisk åkning. Cirkapris: från 500 kronor.

Skidskor
Köp ett par skidskor du trivs med. Prestandamässigt är det inte jättestor skillnad på de dyra och de billigare modellerna. Värt att tänka på innan du handlar är om du till exempel vill ha extra varma skor eller en sko med lite smalare läst. Cirkapris: från 1 200 kronor.

Puls- och GPS -klocka
Med koll på puls och hastighet kan du träna mer kontrollerat och med rätt intensitet. Det är också en kul träningskompis. För visst är det häftigare att säga till polarna hur långt du har åkt istället för hur länge! Cirkapris: från 1 500 kronor.

Glasögon
Alla skidåkare i världscupen på TV har glasögon. Alltid. Om det är av sponsorpolitiska skäl eller för att det finns ett behov låter vi vara osagt. Vid stark sol, masstartslopp och snöfall är det i alla fall en stor hjälp och ett bra skydd för ögonen. Skidåkarglasögon finns både som klassiska brillor och med en större skärm som går att fälla upp och ned. Cirkapris: från 400 kronor.

Valla
Fäste är a och o inom längskidåkning, både för resultatet och hur kul upplevelsen i skidspåret blir. Med ett par olika sorters valla för olika temperaturer, en sickel och en vallakloss kommer du långt. Eller så köper du tejpvalla. Den är enkel att använda och ger brafäste under både korta och långa turer. Läs våra vallnings-tips längre fram i magasinet! Cirkapris: från 30 kronor burken.

Skidhandskar
Visst går det att åka skidor med ”vanliga” handskar, men det blir många gånger roligare, skönare och bättre med ett par skidhandskar. Marknaden är oändligt stor så du kommer säkert att hitta en modell som passar just dina behov. Cirkapris: från 300 kronor.

Vätskebälte
Åker du mer än en timme kan det vara behagligt att ha med sig lite vatten i spåret. Eller varför inte lite varm saft om du kör långpass! Det kan också vara bra att pröva sportdryck då och då och du planerar att dricka det när du kör långlopp. Cirkapris: från 250 kronor.

När jag läser detta så kan jag inte låta bli att le Smiley För två år sen gjorde jag Tjejklassikern och köpte den mesta utrustningen inför loppen. Skidor har jag åkt med mina föräldrar och syskon och jag har många härliga och minnesvärda upplevelser om detta. De senaste åren har jag åkt på de skidor mamma inte åker på, jag använder samma stavar som hon hade förr.

När jag håller på och testar skidor och snackar utrustning med den vänlige unge försäljaren i butiken berättar jag glatt att jag åker med bambustavar från 70-talet. Jag ser i försäljarens ögon att hans tankar går till svunna tider, bambustavar är nåt han har hört talas om av äldre men aldrig sett och att han undrar hur gammal jag är egentligen.

Nå väl, igår var jag ute på mina nya skidor. Det kommer att bli mer skidåkning i Härjedalen och då kommer jag att använda min nya och gamla skidutrustning.

Om du väl har köpt grejerna är det lika bra att använda dem länge, ha det bra i skidspåret Smiley

2013-01-19 08:49