En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Jag har en fråga.

Ni som tränar och säger att ni blir piggare under dagen/kvällen efter träning: vad tränar ni, och tar ni i överhuvudtaget? Eller är det där med att man blir piggare bara nåt man säger för att man hört att det ska vara så?

Jag har tränat spinning i 4 års tid eller något, och jag känner mig mer som en boxares slagpåse än något annat under resten av dagen. Normalt så tränar jag då på kvällen, så hinner jag bara vara trött några timmar innan det är dags att sova. Men som idag, lunchspinning 45 minuter för nu 6½ timme sedan, det är klart att jag fungerar som en människa efteråt, men jag är trött och trivs mycket bättre i sängen / framför tv:n, och tror ärligt att jag skulle kunna somna in lugnt och skönt nu till klockan sju. Ska det vara så? Jag bara undrar.
2011-05-26 18:34.


Kommentarer till blogginlägget


Vissa gånger efter träning känner jag mig lite piggare men för det mesta brukar jag bli trött och bara vill gå och lägga mig. Speciellt efter simträning, då är det bara sängen som duger så oftast ligger simning på kvällarna för den sakens skull. Annars är det väl på lång sikt som man ser att man blir piggare.
2011-05-26



Jag kan säga att jag blir piggare av träning. Springer och cyklar ute. Varje träning är en tävling så jag tar i varje gång. Kan vara friska luften som gör mig piggare och att konditionen ökat.
2011-05-26



Åh, tack för svar!
Det där med att man skulle bli piggare på lång sikt. Ja, jag har tränat i 4 året och jag kanske är piggare de dagar jag INTE tränar, men så som jag förstod det finns det de som påstår sig vara piggare efter träningen på kvällen! Hel otroligt ju :)
Frisk luft får jag inte i mig så mycket på min träning, men jag undrar om det verkligen kunde göra så stor skillnad när det känns som om energin är i botten!
2011-05-26



Ok, då fördjupar vi i ämnet: Jag har också ändrat mina kostvanor. Laddar med energi från morgon för just kvällens pass. Shake med kolhydrater och protein på morgon, eftermiddag (innan träning) och direkt efter träning. Shaken direkt efter är väldigt viktig för att ge kroppen byggstenar att återhämta sig från nedbrytningen. Dessa är utöver vanlig kost för att jämna ut energiintaget och få jämnare blodsockerkurva.
2011-05-26



Okej, kost kan spela roll, det är ingenting som jag har stenkoll på. Måste erkänna att när det kommer till mat är jag mer av en njutare än en stramare. Inga shaker, för jag är säker på att mitt kaloriintag är stort nog som det är, och jag behöver ju snarare gå ner i vikt. Det kanske gör skillnad, när man inte har övervikt att hålla i schack.
2011-05-26



Adrenalinpåslag påverkar sömnen negativt. Framförallt blir det svårt att somna. Olika aktiviteter ger olika utslag på olika individer. Du, min vän, får inte adrenalinpåslag av stora mått i första taget :) Ardy och Abbe senaste gången om jag minns rätt.
2011-05-26



Adrenalin för bövelen! Så du menar om att jag tränade under kungatappen i touren, och hade det live på tv framför mig, så skulle jag vara pigg efteråt? Det är nästan så jag måste testa det :)
Tack Jessa, du är bäst.
2011-05-26



Vi får testa
2011-05-26



Fast pigg är kanske fel ord. Uppe i varv är nog bättre
2011-05-26