Den kompletta mötesplatsen för dig som gillar att träna.
 

Fredrika G

Den här person visar sin träning för alla, även ej inloggade.

Löpteknik

2008-01-12 17:45.

Hej! Du har troligtvis hittat hit för att läsa min omtalade artikel om löpteknik. Den ligger numera på min riktiga blogg, och direktlänken till artikeln är http://gullfot.blogspot.com/2008/05/lpteknik.html Välkommen dit!

Extern bild



Kommentarer till blogginlägget

Det där löpsteget ska du, enligt min ringa åsikt, låta vara som det är. Även om du landar lite på hälen på bild 1. Men du har ju ett bra steg, löpsteg. Titta på hur många som springer och se att de inte sträcker ut stegen som du gör.

Jag, och Löparkvinnan på Puls, tycker att det ser bra ut.

2008-01-12

Imponerande blogginlägg du knåpat ihop, mycket pedagogiskt med alla bilder med detaljstudier! Själv är jag inte löptekniknörd men försöker ändå jobba med mitt steg genom varierad träning med inslag av löpskolning, backträning, etc. Hoppas många hittar hit och läser din blogg, för många här skulle säkert kunna inspireras av detta inlägg. :-)

2008-01-12

För övrigt instämmer jag med Leif till hundra procent. Du ser redan nu ut att ha ett bra löpsteg. Styrka och ökad fart kommer med tiden automatiskt att få fram dig mer på framfoten. Men det är också bara min ringa åsikt! :-)

2008-01-12

Jag är inte intresserad (eftersom jag bara promenerar), men däremot imponerad av ditt långa och fina blogginlägg! :-)

2008-01-12

Woa, tack allihopa *rodnar*. Jo, jag tror förutsättningarna är helt okej. Men det är kul att kunna byta. När jag börjar känna mig lite sliten så byter jag till mera poseaktig löpstil, och då känns det genast bättre. Sen faller jag tillbaka till det gamla igen, och det känns helt okej det med. Och ibland kan jag också promenera :-)

2008-01-12

Fantastiskt blogginlägg! Läste med stort nöje!

2008-01-12

Wow! Det måste vara det mest ambitiösa blogginlägget jag har sett!
Till skillnad från de andra så tycker jag dock att det aldrig är fel att förbättra löpsteget. Jag vill också springa som Gebreselassie! :-)

2008-01-13

Kul och inspirerande läsning. Det kanske är löpsteget man ska jobba på för att bli snabbare.

2008-01-13

Tack för blogginlägget och den fina bildserien. Ska läsa det fler gånger. Dessutom blv jag sugen att dansa tango :-)

2008-01-13

Vad kul att ni läser och tycker det var intressant! Jag satt ju trots allt uppe halva natten ;-). Tror knappast bloggen kommer hålla samma kvalité för jämnan... men om något ligger en om hjärtat blir man ju inspirerad.

På dagens långpass lufsade jag på hur fult som helst. Det borde jag också filma någon gång.

2008-01-13

Bra och intressant inlägg!

2008-01-13

Vilket bra inlägg!! :D

2008-01-18

Jag har en liten fråga. När jag försöker följa rekommendationerna att springa "lätt", d.v.s. knappt nudda marken, då slutar det alltid med att jag springer så j**a fort att jag får mjölksyra efter 500 meter.
Jag tänker att det är lätt att ha ett snyggt (läs effektivt) löpsteg om man springer lika fort som Gebreselassie, eftersom man då har farten med sig. Men går det verkligen att göra i säg 5:00-6:00 min/km-fart?

2008-01-18

Lee: superintressant fråga, har själv problem med att det går för fort när jag springer "rätt" och då räcker inte flåset. Men det börjar bli bättre - mycket bättre. Igår lyckades jag med ett regelrätt genombrott på löpband - joggade i 7:30-tempo (!!!) fast med samma löpsteg. Jag fokuserade helt enkelt på att lyfta så lite som möjligt, alltså höll mig mycket nära marken. Kanske är det det som är tricket, måste experimentera mera...

Det är flera som verkar ha haft just det problemet, men påstår att det blev bättre med tiden. Själv fick jag rådet av tränaren att öva just i högre hastigheter eftersom jag hade bäst löpsteg på, och att jag så småningom skulle ner till de lägre när kroppen fått känsla för rörelsen. Och då är tricket att inte lyfta för högt från marken, och att den lutning som bildas mellan stödpunkt och kroppens masscentrum minskas. Kolla på Haile så ser du att hans fötter är mycket högre över marken än mina på bilderna - och jag lovar att han springer snabbare än jag ;-)

2008-01-18

Väldigt instruktiv och bra sammanfattning på en sidan av vad Romanov ägnar en hel bok (som jag läst) åt.

En fråga - har du läst "Chi Running" - samma grundide men där Romanov tycker att man inte skall springa innan man lärt sig tekniken tycker man här i stället att man skall satsa på gradvisa förbättringar.

2008-01-18

Börje, vad kul att du också läst Romanov! Jo, jag har väl sammanfattat det som jag tyckt varit viktigast för mig. Jag har hört talas om Chi running men inte läst boken, kommer nog göra det så småningom. Det låter ju sympatiskt med gradvis förbättring i alla fall.

Kan säga såhär om Pose och boken (och DVDn för den delen), det jag hade läst klickade inte 100% för mig även om jag tyckte över lag det lät vettigt och intressant. Men under träningshelgen förstod jag en massa saker som jag tidigare inte förstått respektive feltolkat (t.ex. vad som avses med "the fall"), och då föll pusselbitarna på plats. Så svårt var det inte att lära sig, men som allt krävs det träning för att få det att sitta.

2008-01-18

Bra skrivit!

2008-01-18

Tack Frederika för svaret! Jag ska också testa att lyfta mindre. Men samtidigt ska man ju hinna göra hela rörelsen, inte bara trippa. Klurigt. Jag ska testa detta nästa pass.

2008-01-20

Så vackert och inspirerande ett löpsteg kan vara :-)

2008-02-04

Instämmer med många av tidigare kommentarer, ett fantastiskt intressant och välskrivet bloginlägg. Väldigt pedagogiskt! Tack!

2008-02-04

Jätteintressant att läsa det du skrivit om pose och att se bilderna. Det vore kul att springa ihop nån gång och få några kommentarer på tekniken, tror inte jag kan lära mig genom att läsa om det. Fast jag tror iofs jag springer rätt mycket på framfoten redan.

2008-02-06

Tack för fler vänliga läsare :-)

Allie, jag är smickrad men jag är nog inte rätt person att bedöma andras löpteknik... det är svårt för ett otränat öga som mitt att se alla stegfaser "in action", därför är det så bra med video och slow motion och stillbilder.

Sedan är framfotslandning en sak - men egentligen den som man skall fokusera minst på, eller rättare sagt inte alls i alla fall om man springer enligt Pose. Landning på framfoten är snarare en konsekvens av allt annat man däremot måste tänka på ;)

Det jag inte heller vet är hur Pose eventuellt skiljer sig från andra "löpstegsskolor". Som sagt hittar jag inga skillnader jämfört med Pirie, men det är möjligt att andra duktiga teknikkunniga löpare skulle förklara det hela annorlunda. Spännande är det hursomhelst!

2008-02-07

Hallå Fredrika, jag har via Anna (Orka mera-bloggen) hittat hit till ditt superbra inlägg. Jag är också en teknikfreak, fast när det gäller löpning är grabben värre. Därför var jag ju tvungen att visa honom inlägget.

Såhär säger han:
Väldigt bra inlägg - du har fattat grejen! Jag tycker du gör rätt som springer som du lärt men bra också att du varierar. Man använder andra muskler i framfotslöpning - själv tycker jag att det sliter mer på vaderna och på ett annat sätt. Så att ta lite i taget kan vara bra. Även om det kan vara svårt att springa på framfot i en lägre fart så träna upp det steget ändå för att få in känslan. Det går lättast att träna in steget när det går lite fortare så testa det framförallt i svaga utförslöpor. Som en parentes, de som springer bäst springer ju på framfot men i butikerna har skorna stötdämpning bara bak eller fram och bak. Såvitt jag vet finns det ingen sko med stötdämpning bara fram. Lite ironiskt...

Kram från Sara (Puma) + grabben
http//traningsblog.blogspot.com

Jag (Sara) förresten inte sprungit ett kvalitetspass med fart sedan min längdvurpa en vecka före öppet spår. Typ en månad sedan. Illa!



2008-03-19

Nu fattar jag! Grymt bra inlägg, man tackar!

2008-07-31

Hej!

Jätteinspirerande blog, fast det verkar som om bilderna försvunnit. Går det att lägga tillbaks dem igen?

Mvh Raymond

2008-09-12

WOW, snyggt inlägg (som jag hittade via jogg.se).
Du sätter ord (och bilder) på ungefär den resa jag gjort de senaste åren, fast mycket snyggare och enklare än jag kunnat förklara det.

2008-11-06

Läste just ditt inlägg för andra gången. Riktigt riktigt intressant!

2008-11-11

Hej,

Bra skrivet inlägg om POSE!

Vi har länkat till det från vår blogg:
http://www.crossfitnordic.se/pose-lopning-och-crossfit-endurance-warm-up-1854.htm

http://www.crossfitnordic.se/

Börja träna CrossFit också! POSE passar utmärkt in i konceptet!

/Erik

2009-01-15

Fantastiskt bra skrivet. Jag undrar bara om det hänt någon skillnad under detta år som du ändrat din löpteknik? Snabbare? Mindre skador?

2009-03-24

Hej!
Jag hoppas att du kan hjälpa mig.
Jag har anmält mig till POSE-kliniken i sthlm men har ingen aning om var den hålls.
Kan du hjälpa mig!


2009-04-10

Superbra blogg som både instruerar och inspirerar!

Ny länk till "Running Fast and Injury Free" av Gordon Pirie är: http://www.williamsichel.co.uk/documents/Running_Fast_and_Injury_Free.pdf

2009-12-29

Tack Anders för den nya länken till Pirie! Ska genast uppdatera den.

2010-01-12



Lägg till kommentar




 

Arkiv

 2010
 maj (1)
 mars (2)
 februari (4)
 januari (6)
 2009
 december (1)
 oktober (4)
 september (3)
 augusti (2)
 juni (1)
 maj (6)
 april (2)
 mars (4)
 februari (2)
 januari (2)
 2008
 december (2)
 november (3)
 oktober (5)
 september (5)
 augusti (6)
 juli (4)
 juni (9)
 maj (10)
 april (2)
 mars (4)
 februari (4)
 januari (6)