Rolf Öhlén

Vådan av att inte vara tjej

Jag har en dröm. Att få göra en klassiker.

Det är bara två problem.
Jag kan inte springa. Springa är f ö det värsta jag vet.
Cykling. Jag tycker inte om att cykla långt.

Därför tänker jag inte ge mig på vare sig hel- eller halvklassiker.
Däremot skulle jag kunna tänka mig en Tjej-klassiker.
Problemet är att jag är kille och jag vill inte byta kön bara för det.

F ö är det märkligt hur kvinnor har stridit och kämpat för att få samma rättigheter som männen – bara för att stänga män ute från vissa lopp och utmärkelser.

Är det mer märkvärdigt om en kvinna åker skidor 30 km, cyklar 100 km, simmar 1 km, springer 10 km än om en man gör det? Är kvinnor det svaga könet som inte klarar av samma distanser som män? Är det därför bara kvinnor får en utmärkelse när de klarar de korta distanserna?

Det gnagde i mitt bröst så jag lovade min församling att för varje tusenlapp de samlade in skulle jag åka skidor och gå 2 km, simma 100 m samt cykla 5km. Vi samlade in 26 560 kr så nu ska jag åka skidor 54 km, gå 54 km, simma 2 700 m och cykla 135 km.

Så vad klagar jag på? Jag klagar inte. Jag har till nästa Palmsöndag på mig att göra det och jag kan dela upp sträckorna i etapper.

Men någon gång skulle jag vilja göra en klassiker – om jag får jag får göra det på samma villkor som tjejer, d v s den kortaste varianten
2011-04-17 13:50.


Kommentarer till blogginlägget


Vi har andra biologiska förutsättningar, det behöver man inte läsa mycket om vår biologi för att inse. Därför tävlar vi i egna klasser; det blir äpplen och päron annars. Om du inte kan tävla med dina päron är lösningen att sikta på andra tävlingar, träna mer, eller arrangera egna tävlingar. Inte att harangera äpplena.
2011-04-17



Ok. Så kvinnor är det svagare könet. Varför bråkar ni då så mycket om att få tävla på samma villkor som män?
2011-04-17



Det finns väl kortversioner av alla de här loppen? Som är lika långa som tjejvarianterna. Du kan väl göra dem och sen säga att du gjort en "kortklassiker"? Då får du inget diplom, men det är väl ändå inte DET du är ute efter?
2011-04-17



Svagare på vissa sätt, starkare på andra. Ska du provocera mig, får du ta till lite bättre retorik ;)
2011-04-17



Jo, det är vad jag är ute efter. Varför skulle inte jag få samma utmärkelse som en tjej för samma prestation? Är det märkvärdigare om en tjej gör det?
2011-04-17



Och Rolf, själva poängen med kvinnokampen är väl att kvinnor genom århundrandena har blivit förtryckta eller inte haft samma rättigheter som män, just för att det är fysiskt svagare. Den moderna synen på könen är att kvinnor ska ha samma förutsättningar som män, även om den genomsnittliga kvinnan är fysiskt svagare än den genomsnittlige mannen. Inga konstigheter. Det kan också vara värt att tänka på att tjejlopp är en skapelse av enskilda föreningar eller företag, inte ett uttryck av feministers eller hela den kvinnliga populationens åsikter.
2011-04-17



att tävla på samma vilkor som män är väl inte i 1:a hand om biologi och kön.. Det handlar om att kvinnor ska få ha samma förutsättningar i själva idrotten.. för d mesta handlar d om pengar.. så som sponsorer, vinstpengar och andra chansen att utöva sin idrott som proffs.. detta är en självklarhet inom manlig idrotter.. men väldigt väldigt små chanser till d inom all kvinnlig idrott...


2011-04-17



Jag förstår. Som en manifestation mot kvinnoförtrycket och de ojämlika förhållanden som råder mellan manliga och kvinnliga idrottare är det helt rätt och riktigt att endast kvinnor får göra en klassiker på de kortaste distanserna. Jag böjer mig ödmjukligen för den majoritet som anser att män ska vara utestängda från den möjligheten. Jag är inte ute efter att nästla mig in i tjejlopp men rätten att få samma utmärkelse för samma grenar och distanser.
2011-04-17



Tja, Rolf, då kanske du ska lägga lite krut på att ordna så att det blir som du vill ha det. Eller föredrar du att sitta på din röv och gnälla över tingens tillstånd? ;)
2011-04-17



Jag håller med dig Rolf. Finns ingen som helst jämställdhet i att utgå ifrån att alla män är atleter och besitter ett formidabelt självförtroende. Klassikern borde finnas i kort, halv och hel-variant och vara öppna för alla. Ingen vinner något på "vi mot de"-tänkande, dessutom känns det väldigt omodernt och inget att sträva efter
2011-04-17



Du har självfallet helt rätt Rolf.

På elitnivå måste man nog i de flesta idrotter (fortfarande?) ha skilda klasser för män och kvinnor (undantag till exempel lerduveskytte).

Men på motionsnivå? Trams. Där är de individuella variationerna ju jättestora. Utan att på något sätt förhäva mig tror jag att jag springer snabbare än Rolf om vi skulle springa t.ex. en mil. ;) Jag tror att många - både män och kvinnor - tycker att distanserna i en Tjejklassiker är rätt lagom långa. Varför det ska vara förbehållet tjejer förstår jag inte.

Sen är inte det här helt okomplicerat. Jag har inget behov av att delta i lopp med bara kvinnliga deltagare så för min del är det onödigt. Jag har t.ex. gjort just en Tjejklassiker, men det berodde på att jag tyckte loppen var lagom långa för mig just då. Samtidigt vet jag att t.ex. Tjejmilen är jättepopulärt och att många som deltar där kanske inte är med i andra lopp och att många får motivation av att träna inför just TM. Och det är ju bra.

Så tills vidare: Inför en Kortklassiker men behåll Tjejmilen och Vårruset eftersom de verkar fylla ett behov.

Men det här är inga lätta frågor tycker jag. 1981 (var det väl?) tilläts kvinnor åka Vasaloppet och det är ju ruggigt nyligt.. Så sådana här frågeställningar måste hela tiden omvärderas och omprövas.
2011-04-17



Tillägg: Och det här med Tjejklassikern blir extra konstigt när det tolkas som "Tjejernas klassiker" as opposed to "Männens klassiker".
2011-04-17



Jag har en väldigt ambivalent inställnign till tjejlopp. 10% på tiden är ett generellt använt riktvärde för tidsdifferens mellan män och kvinnor i konditionsidrotter såsom cykling och löpning. Dvs en tjej som gör tjejklassikern har faktiskt inte gjort samma bedrift som en man som gör klassikern. Men samtidigt är andelen kvinnor i löptävlingar och ffa i cykeltävlingar så mycket mindre av en mass olika anledningar, så om tjejtävlingar kan locka igång fler kvinnor så är ett mål nått bara där.
Men jag förstår inte varför du vill göra klassikern om du inte gillar att springa eller cykla? Det finns ju en drös andra utmaningar du kan ta dig an.
2011-04-17



En klassiker är en klassiker tycker jag. Både män och kvinnor kan klara en klassiker.

Varför ha en devalverad klassiker överhuvudtaget? En klassiker skall vara en bedrift.

Givetvis är det bra med korta varianter av våra stora motionslopp men en del av en klassiker blir det aldrig ändå.
2011-04-17



Det är lite lustigt när kvinnor tycker att vi män kan väl arrangera egna lopp om vi absolut vill ha det. Hur vore det om vi fick tillbaka våra "egna" lopp? Vasaloppet t.ex. ;)
2011-04-17



Förresten varför kallas det tjejklassikern och inte kvinnoklassikern? Tjejer tycker jag är under 20 år eller nåt sånt.
2011-04-17



Bedrifter är individuella och har mindre med utomståendes åsikter att göra.
2011-04-17



Jessica
Jo du har rätt men då kan ju alla själva bestämma vad som är en klassiker. Det är lätt arr göra ett eget diplom.

Jag kan bli mäkta imponerad över andras bedrifter även om de inte gjort en klassiker.
2011-04-17



En person ställer upp på en viss distans i vissa grenar och får en utmärkelse av arrangören. En annan person ställer upp på samma distans under samma förutsättningar av samma arrangör men får inte samma utmärkelse. Detta i ett land där det krävs jämställdhetsplaner för allting.

Antar att alla som gett sig på hel- halv- och tjejklassiker har tyckt att alla grenar är lika roliga och innehåller moment som de ändå skulle ha tränat. Eller är poängen med klassiker att tänja gränser och ge sig på sådant som man annars inte skulle ha gjort?

För min del handlar det om att få ett officiellt kvitto på en bedrift. Varför ska jag som man endast vara hänvisad till hel- resp. halvklassiker om jag nu vill utmana mig själv till något som jag annars inte skulle ha gjort?

Till saken hör att mitt vänstra knä är kasst. Jag kan inte springa på det, inte ens för att tävla med sonen. Jag ser ut som en skadeskjuten kråka och känner av det bara jag går. Så för mig skulle det vara en större bedrift att gå en mil än att åka skidor i fem eller simma 3 km.

Som sagt har jag inget emot arrangemang enbart för kvinnor så länge det finns motsvarande möjligheter för män. Det finns det inte i Vätternrundan och det verkar inte som Lidingö stavgång ingår heller.

Varför ska jag som man förvägras rätten att ställa upp på samma distanser som finns för kvinnor och få samma utmärkelse?

Om jag åker Kortvasan, går Lidingö stavgång, simmar Vansbro kortsim och cyklar 10 km i Vätternrundan, varför ska då inte jag kunna få ett officiellt diplom på att jag gjort det?
2011-04-17



Knät kan jag tejpa ihop åt dig. Och jo, det borde du få. Diplom alltså
2011-04-17



hmm-- räcker d inte med sin egna stolthet?.. ett diplom fick man i lågstadiet för att kunna motivera sig...

Jag skulle inte göra en klassiker för att samla ihop placketter eller papper... d är upplevelsen som skulle locka mig..


2011-04-17



http://www.youtube.com/watch?v=hUBAx8jbYNs
2011-04-17



Varför det ska göras skillnad på tjejer och killar? Eller är det för att tjejer då är fysiskt svagare och barnsligare än killar? Jag hävdar att det inte har något med kön utan med person att göra. Hel- och halvklassiker är öppna för bägge könen men inte den kortaste varianten av klasikern. Då kan ju den slopas helt eftersom det räcker med den egna stoltheten.
2011-04-18