Jessie starlady

Mitt liv som Erik dag 17

Detta inlägg är en kärleksförklaring till vattengympa!
Just nu kör jag två pass varannan vecka och ett pass varannan och det känns INTE som om det räcker. Vill ha fler pass och överväger att kolla upp om det finns några dropin-tider som funkar för mig i badhuset också. Känner att jag alltid är glad och nöjd efter ett pass och det är ett finfint komplement till annan träning, ett som inte sliter så hårt på kroppen dessutom.

Till och med en dag som denna när det blev GULD! i skidskytte-VM kändes det som en bra idé att banda tävlingen och se den när jag kommit hem från gympan istället för att missa ett pass för att se sporten live. Jag hoppas ni inser vilket STORT uttalande FÖR vattengympa det ÄR när det kommer från mig! Smiley

För er som tycker att vattengympa är lite töntigt, eller lite TANTigt, eller bara för mycket feta människor vill jag be er testa ett par saker nästa gång ni åker till ett badhus:

1) OM det finns "träningskorvar" som man kan få låna (brukar ligga vid flytplattorna och simdynorna) så kör följande övningar:
a) ställ dig på korven på botten, med benen rätt så brett isär. gör grodhopp. när det funkar bra, kör twist istället (tänk dig att du kör slalom)
b) håll korvens ändar under armbågarna, håll i mitten med händerna brett isär, cykla med händerna så att korven rör sig som ett S - framåt och bakåt

Bild på träningskorvar
External image

2) Ta med dig ett helt vanligt plastlock till badhuset. Stort eller litet, runt eller fyrkantigt spelar mindre roll. Ställ dig vid bassängkanten och ledstången som brukar finnas där. Du ska vara på så djupt vatten att du har vatten minst upp till armhålorna. Placera locket mot bassängväggen och sätt dina fötter tätt ihop på locket. Håll i ledstången med bägge händerna och raka armar. Glid med locket upp och ned längs väggen. När du behärskar det - skriv bokstäver. M eller W eller liggande åttor eller gör bågar ut åt sidorna så långt du kan.
3) sitt grensle över korven och variera mellan att cykla och att ta dig framåt med bröstsimsarmtag (eller kombinera om du inte tar dig framåt annars)

Återkom gärna med rapport om ifall det kändes eller inte kändes i din kropp...

Idag hade vi fullt fokus på våra sidomuskler kändes det som. Magen fick också jobba konstant, men det är där kärlekshandtagen skulle ha setat (OM jag haft några Smiley ) och uppåt mot armhålan som det känns efteråt. Mycket jobb med korvarna och de var bångstyriga som vanligt. Grodhoppen är svåra tycker jag som känner mig som en lätt liten kork som far hit och dit istället för rakt uppåt och neråt. Mycket skratt blir det!
2011-03-09 00:00.


Kommentarer till blogginlägget