Jessie starlady

Mitt liv som Erik - dag 7

Den här dagen var vikt för lite gymträning m. en funbeatkompis (Hej Hasse!). Eftersom extrabiljetterna för "prova på-are" släpptes en halvtimme före det planerade cirkelfyspasset började var vi där i god tid och passade på att styrketräna lite innan också.

Testade benlyften lite med tanke på att någon gång framöver kanske göra en sån där uthållighetsövning som Erik fick testa tillsammans med Magnus Samuelsson. Där Magnus kör med 200kg på stången och Erik med 70kg började jag nu med blygsamma 22,5kg och körde 3x10 reps. Mest bara för att känna hur det kändes.
Tror jag kan ha lite tyngre stång men vet inte då om jag kan köra 100 reps redan nu. Jaja.. alla är vi barn i början. *hepp!*

Körde också lite axlar (för att Hasse sa att det INTE ingick i cirkelfysen, vilket visade sig vara FEEEEL Smiley ) och lite triceps (för att det är skidåkarmuskler). Sen var det dags för cirkelfyspasset. Redan när jag gick från rummet där man tränar med fria vikter till själva gympasalen darrade det i mina ben (särskilt baksida lår!). De har ju fått jobba en del den här veckan och det MÄRKS! Smiley
Uppvärmningen var bitvis en plåga och när gympaledaren började köra utfall så avstod jag helt sonika och stretchade baksida lår istället = SMART drag!

Cirkelfyspasset bestod av nio stationer som man stod vid i grupper om fem och så körde man övningen vid den egna stationen så tekniskt korrekt som möjligt och så många gånger man klarade av i 45 sekunder. Efter det hade vi 15 sekunder på oss att byta station och så körde vi igång igen. Låter lätt, men på tredje varvet var 45 sekunder vanvettigt lång tid på vissa av stationerna!

De här stationerna ingick:
1) Svinga en femkilosvikt från mellan benen och rakt upp i luften (tänk kettlebellsving). Viktigt tekniskt här var att verkligen stanna distinkt med viktskivan rakt upp i luften.
External image
2) Sitta på golvet med benen lite lyfta och vrida överkroppen åt höger och vänster med en vikt i händerna.
External image
3) Ligga på mage på en balansboll och ha händerna i golvet framför bollen och lyfta benen högt upp och långsamt ner (men INTE tills fötterna når golvet) och sen upp igen.. och ner... och UPP!
External image
4) Stå bredvid en "halvbalansboll", hoppa upp på den och vidare till andra sidan. Tekniskt är det viktigt här att det verkligen blir ett rejält upphopp och inte bara ett "hopp åt sidan med mellanlandning på bollen". Hoppa fram.. och tillbaka.. och fram... you get the drift.
5) Stå som i plankan. Gå ner på armbågarna (långsamt!) och sen ska du med en arm i taget pressa dig upp igen (långsamt!). Axlarna ska jobba. Rumpan får inte fara upp i vädret. Magen ska vara spänd hela tiden.
6) Håll en rätt tung pinne i handen, vinkeln i armen ska vara 90 grader, som en spjutkastare håller sitt spjut när han börjar sin ansats. Gör utfall åt omväxlande vänster och höger som om du skulle kasta iväg ett spjut (men kasta INTE iväg pinnen på någon! Smiley ).
7) Ligg på golvet, håll en lätt pinne i båda händerna. Benen ska vara sträckta och lite lyfta från golvet. Kryp ihop så att du når dina fötter med pinnen (eller om du är starkare och mer vig - runda fötterna med pinnen och kom ner med den under baken) och sen tillbaka upp med pinnen (och dina armar) ovanför huvudet och benen sträcks ut igen (fortfarande lyfta en bit ovanför golvet).
External image
External image
JOBBIG! och mycket tekniskt svår övning.
(till och med killen på de här bilderna gör ju fel och sträcker inte ut benen när han sträcker upp armarna...)
8) Ren axelträning (tack för att vi tränat axlar INNAN Hasse! Smiley )
External image
9) Stå på en step up-bräda. Gör ett utfall framåt med ena benet. Sen ska du ta dig tillbaka upp på step up-brädan igen genom att pressa dig upp tillbaka.
Det här var INTE en bra övning för mig med mina trötta ben idag så jag fick byta till den lite lättare övningen "Stå på en step up-bräda. Hoppa ner med ett ben på vardera sidan om brädan. Hoppa upp igen".

oooooch så tar vi två varv till! Smiley

Var helt slut när vi var klara så det var skönt att duscha, åka förbi pizzerian och sen landa hemma hos Hasse och se på en cool westernfilm (3.10 to Yuma) efteråt.

Nu är första veckan i "Mitt liv som Erik" avklarad. Nästa veckas program börjar utkristallisera sig och den ser minst lika tuff ut som den som just har gått.
Heja mig?
För den som ännu inte har insett att "Mitt liv som Hellner"-serien är världens mest inspirationsrika små snuttar för längdskidåkning så tycker jag att ni ALLIHOPA ska bege er till http://svtplay.se och se ikapp NU! Gårdagens avsnitt var en orgie i skidåkningsteknik och jag LÄNGTAR verkligen till nästa skidpass efter att ha sett det!

Imorgon är det påtvingad vila.
Jag hinner helt enkelt inte träna när jag ska till tandläkaren på morgonen och sen köra 17 mil hem och äta lunch under skidVM och sen vara på jobbet från 14-22.
2011-02-27 00:00.


Kommentarer till blogginlägget


Typ # 9 ... bye bye Lotta knän!
Låter vansinnigt kul annars!
2011-02-28



Du skulle ju kunna byta ut den övningen mot vanlig step up på brädan då?
2011-02-28