Markus Andersson

Dec - 382km, ökad mängd & 1500m-PB

Fjärde månaden i rad som träningen flyter på och mängden då också sakta fortsätter klättrar uppåt... Smiley

382km har avverkats under månaden, vilket överträffar tidigare mängdrekord på 371km från oktober. Veckomängden har varit 88-103-72-99km. Träningsmängden är det enda jag fokuserar på, sakta upptrappning med regelbundna lätta- respektive mängdveckor på lagom nivå. Själva innehållet/upplägget på alla löpta km bryr jag mig däremot inte så mycket om, blir någon allmän grundträningsmässig röra bara, med distanspass & långpass blandat olika inslag av tempo & löpstyrka. Försöker få till variation, men styr inte åt något särskilt håll. Ok, undviker mjölksyra.

Kan nämnas att jag haft lite ont i magmusklernas nedre fäste till höger under månaden. Troligen pga halkan, höftpartiet får jobba mer på alla pass, sen kryddad belastning med lite ruscher på vissa pass. Dessa verkar faktiskt slita mer än ren styrketräning för magen. Får väl undvika ruscher framöver och se om jag kan bli av med det...

Fyra tävlingar har genomförts, seger i VC2 & VC3, härligt 4:14,84i-PB på 1500m och Kalmar Sylvesterlopp 10km @ 35:56.
2010-12-31 18:15.


Kommentarer till blogginlägget


Angående din buksmärta, sportsman's hernia?
2010-12-31



Ajaj. Har ju tagit några veckor med lite smärta till och från innan jag insåg att det inte bara var "något tillfälligt skit som gick över", utan tydligen "något varaktigt skit". Nu verkar jag även få uppgradera klassificeringen till en riktig skada som troligen har en diagnos.

Detta ökar ju allvaret i situationen och kan ju i värsta fall innebära att jag "bör" införa fler restriktioner än bara skippa "ruscher". Intervaller, snabbdistanser och Vintercuper är kanske inte heller så lyckat, iaf inte så länge halkan består.

Angående diagnosen har jag Googlat lite och det kan mycket väl vara något i stil med Sportsman's hernia. Dock vill jag hävda att orsaken i mitt fall inte lär vara svaga bukmuskler, tycker jag varit flitig med styrkegympan. Har inte heller några som helst problem att hålla nere svanken i ryggläge med fötterna 1dm upp i luften, som ska vara ett sätt att testa.

Dock springer jag numera (pga halkan) faktiskt med en löpteknik precis som om magmusklerna VORE svaga. Mer exakt tippar fram bäckenet för att få fram höften lite extra och då lättare kunna landa UNDER kroppen snarare än framför, vilket blivit viktigt när det är halt.

Vad lösningen blir vete f*n. Undvika all snabb löpning och tänka på ovanstående när det gäller löptekniken, det senare blir dock svårt då det upplevs som en klar försämring av tekniken. Kanske kan runda problemet, eller minska det genom stretching av höftböjaren. Töjer redan lite efter alla pass, men kommer då mest åt framsidan lår.

Hmm, hmm. Fortsättning följer.
2010-12-31



Har du BRA broddar lr annat halkskydd? Sånt kan ge en mental trygghet som kanske kan bidra till att man slappnar av mer i steget.

(Sa han med dubbar som sträckte vaden)
2011-01-01



Nej, bra skulle jag inte kalla dem i och med att jag gärna slipper ha dessa knöliga och sladdriga saker under fötterna... men visst fasen gör de nytta om det är hårt, jämnt och halt underlag. Som t.ex. idag.
2011-01-01