Markus Andersson

V.49 - 103km, mängdvecka inkl. VC3

Må: 11km + 11km @ 4:14/km
Ti: 11km + Styrka
On: 24,5km inkl. 12x90/30s med GRC
To: -
Fr: 15,5km inkl. löpstyrka i backe
Lö: 14km + Styrka
Sö: 17km inkl. VC3, Smedby. 6,8km @ 3:37 = 1a, varv 2 i 4:00

Fin 103km-mängdvecka avklarad på 7st pass = snitt 15km/pass. Känns smidigast så snarare än fler dubbelpass när det inte är ljust så många timmar och motståndet "att ge sig ut" känns större med kyla, snö & is, och därmed massa kläder, broddar, m.m. Inslag av tempo/kvalité mån-ons-fre-sön, som oftast numera åt det uthålliga hållet.

103km är 4e högsta veckomängden för mig, och högsta sen jan-09. Det var även fjärde veckan i rad med medelhög eller hög mängd (85-90-88-103), tanken var egentligen att 90km-veckan skulle varit högre och 88-veckan då en lätt, men en Gtbg-resa rörde om lite i planeringen, och råkade nog ge +1mil totalt. Snittet på dessa fyra veckor är 91,5km och det lite mer standardmässiga "8v-snittet" jag brukar använda mig av passerade nu det tidigare "rekordet" på 84,3km/v från mars-08 och ligger nu på 85,0km/v. Antalet löpta km de senaste 30 dagarna toppar just idag på hela 398km, att jämföra med de 371km jag hade under oktobers 31 dagar, vilket är gällande rekord för en (kalender)månad.

Jäkligt nöjd med träningen senaste tiden och nu blir det en lätt vecka, 6-7mil, välbehövligt antar jag!
2010-12-12 13:50.


Kommentarer till blogginlägget


Bra där, håll dig runt 10 mil hela vintern nu och fall inte för frestelsen att småtoppa dig för massa inomhustävlingar. Om jag var du skulle jag dock försöka få in två tröskelpass i veckan med ca 30 min kvalitetstid/pass. Det ger bra skjuts på flåset enligt mina erfarenheter.

Lycka till, det här kan nog bli bra fram till våren.
2010-12-12



Nu var ju detta en mängdvecka och snittet ligger som sagt i dagsläget på 85km/v. Tolkar din synpunkt som att jag skulle snitta 10mil/v från och med nu, men det tror jag varken jag orkar med eller håller för. Har nästan alltid dragit på mig skador när jag ökat mängden för snabbt, så nu tänker jag verkligen fortsätta min långsamma upptrappning jag startade förra hösten. 9mil/v lär jag nå ganska snart, men 10mil/v dröjer till våren.

Något formtoppande är inte planerat utöver de lättare veckor jag ändå behöver då och då som återhämtning och skadeförebyggande. 2x30min tröskel verkar rimligt och nyttigt, men jag tränar inte så exakt, och något liknande kör jag väl redan i dagsläget. 20min i högre fart i onsdags och 50min idag, varav högre fart än tröskel första 10-15min och lite långsammare återstående 25-30min.
2010-12-12