Sandra Ehlers

Ödets ironi

När jag skulle bli stor, om det nu skulle vara nödvändigt, så skulle jag arbeta med någonting riktigt kul.*
Helst någonting så långt ifrån teoretisk elektrodynamik man kan komma. För det var den första kurs jag blev tvungen att skriva omtenta på, jag ogillade den innerligt och FRAMFÖRALLT de där hemska Greeensfunktionerna som jag aldrig kunde förstå. Multipolutvecklingarnas Legendrepolynom, sfäriska Besselfunktioner och rentav Airyfunktionerna i relativistisk elektrodynamik gick an, men dessa Greensfunktioner drev mig till vansinne. De blev min Akilleshäl för resten av studietiden.


Jag skulle ABSOLUT inte öppna en bok i ämnet igen.


Onsdag eftermiddag, jag suddar den svarta tavlan, belåten över att mina studenter nu är experter på hur Greensfunktioner kan lösa alla våra (linjära diffekvations-) problem**. Efter min grundliga genomgång har de ställt riktigt intelligenta, och svårbesvarade, frågor. Jag är stolt över dem, och än en gång förvånad över att allt, verkligen allt, är möjligt.



*(Som numera halvtysk måste jag ju älska konjunktiv.)
**(givet källterm och randvillkor, så klart).


2010-12-01 17:49.


Kommentarer till blogginlägget


Hjälp! Innebär det att jag kommer -undervisa elever- i kemisk nomenklatur och jämviktsdumheter?

Jag tror jag å andra sidan behöver den där t-shirten...
2010-12-01



Högst trolig... (både undervisningen och tröjan).
Have fun! :)
2010-12-01



Grattis till en, självklart, genomförd lektion :) Är stolt över att du tar tag i svårigheter och ställer dig längst fram i klassrummet och garanterat gör ett bättre jobb än de lärare som försökte undervisa dig i det ämnet. Stort Grattis och en Stor Kram till min modiga vän!
2010-12-06



Tack min fina och detsamma! :)
2010-12-07



Hmm, jag har liknande erfarenheter från min tid som doktorand på teoretisk fysik på Chalmers. Mina första kurser blev Vektoranalys och Potential o Fältteori och då jag hade sämst betyg i just dessa kurser från min grundutbildning trodde jag de medvetet gav mig dessa för att få mig att äntligen förstå teorierna som jag fuskat mig igenom.

Det slutade med att jag fick det pedagogiska priset Guldäpplet för mina insatser och äntligen förstod utveckling av ortogonala funktionssystem i diverse suspekta symmetrier och koordinatsystem och hur detta kunde hjälpa en att lösa diverse diffekvationer.
2011-03-09



Sedär hur det kan sluta, grattis till att ha "vunnit över dig själv" :)

Jag vet faktiskt inte hur det gick för mina studenter till slut, på provtentan gick det väldigt bra (speciellt med Greensfunktionerna :P) men jag har inte resultaten från tentan. Bra påminnelse om att gå och kolla läget.
2011-03-09