Markus Andersson

November - Träningen går fortsatt bra!

Ytterligare en problemfri träningsmånad till samlingen! Smiley Låter kanske inte så speciellt, men jag tränar inte bara på som tidigare, utan ÖKAR hela tiden träningsdosen, och historiskt har jag ofta stött på problem då. Nu ökar jag visserligen sakta och försiktigt, men samtidigt har jag nu i okt/nov passerat min tidigare träningstopp i början av 2008, och nu när jag är inne på lite okänt vatten blir man ju extra vaksam på skadekänningar.

Tre tävlingar under månaden, seger i Silpingeloppet 9,75km @ 34:40 (kuperat), tvåa i Jämjöhalvan på nytt PB, 1:17:03, 3:39/km, och trea i säsongens första deltävling i Vintercupen, 5km kuperat och lerigt på 17:25. I alla fall de två första loppen indikerar på högre kapacitet än tidigare.

Veckovis har det blivit 79-69-85-90km och 8v-snittet ligger nu på 83km/v. 350km under november. Inriktningen på träningen har varit grundmässig med ganska mycket distanspass, en del tröskelpass och sen ett mindre antal långpass och intervallpass. Fortsatt regelbundenhet i styrkegympan, som numera även inkluderar träning för fötter/tår, i ett försök att få mina förslappade degklumpar till fötter att bli lite vältränade, eller iaf normala.

Senaste veckan har tillvaron utomhus "förstörts" av massa snö, is och kyla. Klä på sig går ju, och läste även ett tips här på Funbeat att smörja in kinder & näsa i fett för att undvika köldskador, vilket verkar funka bra. Däremot går det inte att göra mycket år det kassa underlaget. Även om jag ändå är ganska nöjd med snöröjningen i Nybro så man i regel slipper trampa omkring i ett lager snö/upptrampad modd, så kvarstår det packade snö/islagret i botten där man inte får något ordentligt fäste. Lite lössnö & modd ligger ofta ovanpå också, så mina pådragbara dobbar är ingen mirakellösning, även om de ofta hjälper en del. Problem att springa fort alltså, och försöker man ändå får jag kämpa ordentligt för att upprätthålla löpstilen och inte sjunka ner i ett "sittande" löpsteg med lång markkontakt, som förvisso ger bättre fäste, men lär vara farligt för min tidigare skadade höft. Mest mängdsamlande i joggfart framöver, eller vad ska man hitta på??


2010-11-30 15:21.


Kommentarer till blogginlägget


Oj vilken fin ordning du haft på träningsmängden under en lång tid. Kul att du också kommer upp i mer och mer mängd. Tar och skriver mitt blogginlägg i morn om mitt nya all time high som november blivit.
2010-11-30



Spring kvalitet på Bandet!! För det finns väll ett gym i Nybro?!!
2010-11-30



Gymmet i simhallen är bara öppet för Natilusmedlemar, där årskort på 2000 spänn typ är enda betalningsalternativet. Friskis & Svettis har inte svarat på mitt mail ännu om man får springa längre stunder än "uppvärmning". Detta skickade jag i januari...
2010-11-30



oj då, du kanske skall springa förbi F&S och fråga på plats :) När jag tränade på F&S så hade dom ingen tidsgräns men, det är några år sedan. Sen kan du ju träna på dagtid, då brukar det vara lugnt på gymmen.
2010-11-30



Men med andra ord är jag alltså intresserad av att springa en del pass på löpband, men det rann ut i sanden ifjol. Nu väntar en ny vinter och "nya tag" när det gäller att "anfalla" F&S om de nu vägrar välkomnar mig.
2010-11-30



Så jäkla kul att se att det går så bra för dig med träningen T-N!
2010-12-01