Markus Andersson

V.42 - 66km, återhämtningsvecka

Mån Cykling 12km
Tis 7,7km + Styrka
Ons 8,3km (GRC ~18x45s/15s) + Cykling 9km
Tor 14km + Styrka
Fre 12km (6km @ 3:37/km)
Lör 6km
Sön 18km (GRC)

Efter förra mängdveckan (93km) inledde jag faktiskt med att på måndagen ta ut första löpvilodagen sen 14e augusti, fortsatte med kort & lätt på tis och sen var känslan ganska okej ons-tors. Blev dock trött sen och fredagens snabbdistans gav knappast någon bekräftelse på att jag lyft mig kapacitetsmässigt senaste tiden. Faktiskt riktigt, riktigt trött på nerjoggen, tröttheten satt även i på lördagen då det blev riktigt kort & lugnt. Sämre sömn natten mot fre & lör kan ha varit orsaken, även mer löpning på asfalt. 10h i sängen, varav 9h sömn, natten mot söndagen gjorde susen och nu kändes det ok, dock hela passet på asfalt så mot slutet var jag lite trött igen.

Nu väntar en till mängdvecka med nästan 10mil, känner mig inte fullt redo med tanke på känslan de senaste dagarna, så jag inleder lite avvaktande och känns det ok öser på från onsdag. Har blivit ovanligt stor andel hård & monoton asfalt denna vecka, så nu får jag ge mig ut mer i den blöta men mjuka & varierande skogen om benen ska orka med en mängdvecka och detta utan större skaderisk.
2010-10-24 17:25.


Kommentarer till blogginlägget


Du ligger mkt. bra till i mängd under de senaste 31 dagarna - Största distansen jag kan minnas.
2010-10-24



Jo, låg någon mil högre för någon vecka sedan. Dock har jag min lista inställd på 30 dagar. Siktar på att slå månads-perset 369km under okt, dvs siffran bör klättra upp mot det nu under veckan som kommer. Krävs 97km för att landa på 370km, vilket känns lagom om kropp, ben & återhämtning funkar som jag hoppas i veckan.
2010-10-24



*Det ser mer & bättre ut om man visar 31 dagar ;)* Såg din tråd om långa VS dubbla pass. Ska bli riktigt intressant att följa utvecklingen, särskilt mtp. känningar/skadeproblematik. Eftersom du är så strukturerad tror jag du ganska snart kommer bli varse vad det ena lr andra upplägget ger.
2010-10-25



Trots att jag bara testat det någon enstaka gång känns det som att dubbla pass är ett väldigt smidigt sätt att få upp volymen, ger några extra km den dagen jämfört med ett längre pass, och dessutom tycker jag det sliter/tröttar något mindre.

Sen har jag dock fortsatt i "ett pass om dagen-rutinen" ändå då det känns lite onödigt att byta om 2ggr istället för att köra längre i ett svep om det nu var springa mer man ville göra.

Har även klurat på om man kanske lurar sig själv i jakten på km i dagboken, det kanske ger mer ändå att köra ett långt pass än flera fjuttpass? Lite samma grej om att man skippar att springa fort och enbart joggar "för att få ihop fler km". Träningseffekten handlar liksom inte bara om antal km...
2010-10-25



Efter lite input i diskussionen jag startade känner jag mig dock klar över att det troligen ändå vore bra att ta hjälp av "dubbla pass" för att få upp volymen utan att öka skaderisken så mkt, så det blir det nu framöver.
2010-10-25



Min problematik är den motsatta - kan bara avsätta tre tillfällen per vecka och dessa blir med tiden bara hårdare & längre. Går nu upp 06.00 på söndan för att få till ett redigt långpass för att inte att hela familjens dag ska behöva formas om efter min träning. Ska kolla fortsättningen i din tråd nu...
2010-10-25



Besvärlig situation du försatt dig i... ;-) Att jobb & familj bara lämnar plats till 3pass/v.
2010-10-25



Njaa, ibland får jag med mig barnen på en joggingrunda *1 km i dagsläget men nånstans ska man börja* Jag tror på att ha en hel vilodag ibland. Med det är inte sagt att du behöver ha det precis varenda vecka.
2010-10-25