Markus Andersson

v.39 - 71km, lätt vecka

Prövar att veckoblogga ingen efter ett drygt halvårs uppehåll.

Mån 7km
Tis 7km + Styrka
Ons "Spring för Östersjön" 4,2km @ 3:24/km, extravarv i 3:40/km
Tor 7km + Styrka
Fre 7km inkl. 2x400m @ 74,5s
Lör SVMM 3000m PB 9.27 --> 9:13.63, 3:04/km !!! Smiley
Sön 20km (14,5 lungt med GRC + 5,5 i 4:10-fart)

Lätt vecka efter förra mängdveckan, tävling ons + lör med seger respektive dunderpers som resultat, lite lättare långpass på söndagen, annars kort & lätt distans övriga fyra dagar. Veckans stora grej var naturligtvis otroliga 9.13 på 3000m på lördagen, är mitt klart bästa pers nu, tidigare 4:17 på 1500m & 1:17:38 på halvmaran. Toppresultatet kom oväntat trots att träningen gått riktigt bra senaste tiden, dagsformen kändes nämligen inte särskilt bra vare sig ons, tors eller fre och träningen har heller inte varit inriktad mot 3000m på bana senaste tiden. Tydligen räcker min fartbetonade grundträning väldigt långt även på kortare sträckor.

Nu väntar en 85km-vecka med mycket tempo.
2010-10-03 00:00.


Kommentarer till blogginlägget


Grattis till perset! riktigt bra tid... Snart sub 9 kanske?
2010-10-04



Ja, grattis!! Det var ruggigt snabbt sprunget.
2010-10-04



Grattis! Det är kul att man kan överaska sig själv!
2010-10-04



Tack! Fortsätter träningen flyta på, så ökningen fortsätter sakta uppåt i nuvarande takt, då är det faktiskt också tänkbart att kapaciteten klättrar uppåt i nuvarande ovanligt snabba takt... då skulle sub 9min kunna vara möjligt redan nästa år!! Dock är det verkligen "återstår att se" om flytet håller i sig så länge som ett år... är väl tveksamt, men det kanske kan gå även med någon/några kortare trögare perioder.
2010-10-05



Nä Markus, flytet håller inte i sig i ett år! Det borde du väl lärt dig vid det här laget? Du kommer få en dipp som startar om några veckor. Sedan tar det ett tag innan nästa formtopp kommer. Så är det ju tyvärr :-/
2010-10-05



Hehe, här är man positiva! ;-) Nä, men du har såklart rätt, som jag själv även antydde lär det bli en del motiga perioder. Jag HOPPAS dock att de blir få till antalet och vare sig djupa eller långa. Det borde väl vara "möjligt" i alla fall...

Ju mer erfarenhet jag samlar på mig desto större chanser har jag ju faktiskt att undvika dippar. Historiskt sett har jag generellt inte ökat något alls under mer intensiva tävlingsperioder eller "trög-perioder, sen när jag haft flyt, då har jag ökat för snabbt. Skillnaden mot nu, och senaste året, är mitt långsiktiga FOKUS på sakta ökning, under trög-perioder har det väl stått still men iaf inte sjunkit, och viktiga tävlingsperioder har minimerats så att jag faktiskt sakta har ökat lite grann under större delen av vår, sommar, & höst, trots flitigt tävlande. Samt då nu när flytet är här, då ökar jag men inte allt för kraftigt (?) så att skaderisken iaf är klart mindre.
2010-10-05



Låter som en plan :-) Du börjar bli gammal och vis!
2010-10-05



Förutom Växjö Marathon som är ett fett undantag, så har jag inte haft några träningsrelaterade skador nu under senaste året, då jag gått från 35km/v till 80km/v. Bara några mindre grejor som gått över på någon/några dagar. Naturligtvis har mängdökningen underlättats av att jag tidigare i alla fall legat länge på 60-70km/v, dock inte så mycket som jag hade trott.

Med detta vill jag alltså ha sagt att den långsiktiga upptrappningsplanen ändå verkar fungera ganska bra. De trögperioder som inträffat har berott på någon förkylning och sen lite blandade småskador. Något negativt jag tycker mig konstatera att mindre störningar har påverkat mer än man kanske väntat sig, så det är svårt att kontinuerligt bibehålla flytet över en längre period.

Dock tror jag inte en dipp redan om några veckor är nödvändig eller sannolik, däremot utesluter jag inte möjligheten.
2010-10-05