Maria von Schmalensée

Min skade-handlingsplan!

Nu när det går så bra med träning och jag mår toppen känner jag ändå ett visst behov att förbereda mig för sämre tider... Jag behöver en skade-handlingsplan!

Jag tror själv att risken för överbelastningsskada minskat ordentligt senaste året sedan jag börjat träna på Sats; jag tränar nu betydligt mer varierat och känner att jag skulle palla period utan löpning mer ok. Men å andra sidan tränar jag ju betydligt mer nu så jag erkänner att viss risk ändå finns...

Mina fysiska svagheter:
- Återkommande problem med hälsporre. Kunde inte springa alls nov-mars förra vintern, fick beh. med kortison, stötvåg, sulor, töjningar och blev nästan bra. Hålls i nuläget under kontroll med exc tåhävningar + töjningar dagligen men då jag inte sköter dessa kommer besvären smygande inom en vecka :(
- Känslig hälsena/slemsäck häl vä. Haft besvär sedan -94... bättre senaste åren, troligtvis pga att jag blivit starkare i bål/höft (?) och att jag tränar smartare. Klarar i dagsläget ej löpning på asfalt mer än några km då och då..
- Ruskigt stel baksida lår (har varit så "jämt"..). Får ibland lite ont efter tunga pass med korta kntervaller.

Av tidigare erfarenheter vet jag:
- Jag är VÄLDIGT DÅLIG på att lyssla på min kropp gällande begynnande överbelastningsskada.... Jag som egentligen är proffs på hur man ska göra... Usch på mig!

Min åtgärdsplan vid besvär:
- SKRIVA NER I TRÄNINGSDAGBOKEN så snart jag har även LITE besvär. Besvär flera dagar SKALL leda till åtgärd.
- Notera i träningsdagboken då jag tar voltaren - besvären kommer då upp till ytan och jag får förhoppningsvis ajabaja av mina träningskompisar (eller mig själv...) om jag kör på ändå..
- Om häl-/hälsenebesvär - Exc tåhävningar samt töjning 2ggr/dag
- Spinning istället för löpning
- Skog istället för väg...
- Pilates/flow...
- Töja töja töja min stela kropp!!

Kom gärna med fler förslag! Puss!
2010-10-08 15:45.


Kommentarer till blogginlägget


- Cykling istället för löpning!
Det är sjukt mycket roligare att cykla utomhus istället för spinning. Men visst under vintern är det bra att spinning finns :-)
2010-10-08



Häng på och anmäl dig till tjejvasan med mig (eller riktiga vasan kanske passar dig bättre;-)) Jag känner att det gjorde mig hel förra vinterna när fötter och hamstrings fick återhämta sig ordentligt! Kram, kram
2010-10-11