Markus Andersson

Summering Augusti - "på gång" igen?

Känns nu äntligen som att jag är "på gång" igen, träningen flyter på och jag tycker mig se, eller känna av, tecken på att den så efterlängtade ÖKNINGEN är på G, även om jag inte har så mycket "hårda fakta" på detta ännu, utan mest en känsla. Detta efter en tids oflyt, skada i slutet juni, skada + förkylning i juli, och varierande formkurva, ofta halvdann eller dålig, förvisso med några toppar som undantag.

Löpmängden i aug backar visserligen för tredje månaden i rad till klena 272km - vilket borde få mig att slita mitt hår!! - men det gör jag inte, utan (bort)förklarar istället saken med en veckas fjällvandring helt utan löpning, under övriga månaden har träningen gått ganska bra. Visserligen (nr 2) innehåller aug bara en mängdvecka (88km), medan juli - som tydligen skulle varit misslyckad - faktiskt innehöll två (91+85), men även detta bortförklaras med att juli avslutades med en mängdvecka och sep är nu på gång att inledas med en, så man kan inte stirra sig blind på kalender-indelningen.

Så vad består då egentligen "framstegen" av? Jämför man mängdveckorna i juli, med 88km-veckan i aug och den jag inlett nu, är det känslan i kroppen som varit klart bättre nu senaste tiden. I juli fick jag slita för att samla ihop kilometrarna och benen var konstant trötta ända tills jag lättade på mängden igen. Så värst många tempopass orkade jag inte med, och de som ändå kördes gick långsamt pga trötta ben. Om 85km på 1 vecka är "all-in", och man måste "55km-vila varannan vecka", då behöver man inte vara Einstein för att fatta att 70km/v-snittet inte ökar ett piss. I samband med 88km-veckan nyligen innehöll 6 av 8 dagar någon form av fartpass. Idag blir 5e dagen i rad med någon form av tempo, och då samtidigt 4,5mil mån-tis-ons på den inledande mängdveckan. Och viktigast av allt, det känns okej! Detta innebär att man kan köra flera 8mils-veckor i rad, eller trycka till lite mer på gasen ibland och få ihop 9-10mil vissa veckor. Precis vad som krävs för att få upp mängden framöver. Hoppas känslan håller i sig och att inga skador eller annat strul stoppar framfarten.

Övrigt att notera under aug:
* 1mile på 4:51,8 = seger & PB med 18s, men ändå 5s för slött
* 35:22:78 på Blekinge DM 10.000m = nära 35:16-perset -08
* Gtbg Olympiska Triathlon: 2:44:35, 10min sämre än ifjol (debut)
* 1:07.52 på 400m häck, PB och bra timing över alla häckarna!
* DM-seger på Hinder = mitt tredje individuella DM-guld

Plan september:
v.35 - 90km, Karlskronaspelen 800m + 200m
v.36 - 65km, DM Halvmarathon, Hultsfred
v.37 - 75km, DM Terräng 12km
v.38 - 90km, Kalmarspelen 800m
v.39 - 75km, SVMM 3000m, Norrköping


2010-09-01 21:27.


Kommentarer till blogginlägget


Kanske är jag trött men jag kan inte se den röda tråden... Vill du öka volymen eller inte?
http://www.hillrunner.com/articles/article.php/periodization_for_running
2010-09-02



Hehe, förstår att du inte hittar den typ av röda tråd du letar efter, för någon sådan finns nog inte i mitt träningsupplägg. Jag tävlar året runt och är inte så intresserad av att "peaka" under någon viss del av året. Därmed blir det inte så mycket periodisering för min del, utan ganska blandad kompott året runt. I viss mån kör jag lite mer mängd, tröskel & långpass på höst & vintern, och lite mer bana på sommaren, men skillnaden är inte så jättestor.
2010-09-02



Ökning tolkar jag som mängd = fler km/vecka. Att du vill öka detta... Men hur mycket kommer du i så fall kunna öka i volym med så många högintensiva pass & tävlingar inlagda?
Artikeln är förvisso rätt extrem med jättelånga perioder
över året.

Jag är absolut inte kunnig inom sånt här men undrar ändå hur det blir med en sån 'kompott' som du har i kombination med en ganska stor träningsvolym... Är det inte risk att det varken blir hackat eller malet men ändå med en hög skaderisk?
2010-09-02



Sen har du förvisso levererat ett antal imponerande resultat denna säsong, det tar ingen ifrån dig! Men kommer du totalt sett
kunna öka volymen så mycket som jag inbillar mig att du vill på detta sätt?
2010-09-02



Din tolkning är både rätt och fel. Det stämmer att jag vill öka volymen på träningen = fler km/vecka, men när du tänker dig att man kan uppnå detta genom att minska andelen högintensiv träning, då är vi inte överens.

Då får jag specificera vad jag egentligen är ute efter, nämligen att öka den totala träningsbelastningen på kroppen. Denna består av volym x intensitet. Att halvera intensiteten och dubblera volymen är ingen ökning i min värld, utan bara ett annan inriktning på träningen.

Och för att svara på din följdfråga, JA, jag tror definitivt att jag kan öka i mängd och nå upp i de nivåer jag vill, MED nuvarande andel hög- & lågintensiv träning.
2010-09-02



Ditt resonemang är matematiskt till hundra % korrekt... Jess.

Men reagerar vår kropp enligt denna matematiska modell på olika sorters träning? Detta var en riktigt nöt att klura på...

Jag återkommer kanske i frågan... Men först ska jag klå ditt halvmara-premiär resultat, sub 1:35 så är den saken biff :)
2010-09-02



Nej, det gör nog inte kroppen. Och det är säkert olika från person till person. Min kropp har lättare för att klara ganska mycket intensitet, snarare än hög mängd. Dessutom trivs jag bättre med det upplägget mentalt, saken är således biff...

Lycka till med halvmaran!
2010-09-02



Du med fast i Hultsfred!
2010-09-02