Jessie starlady

Träningsvärk FTW?

Nog för att jag har vetat det länge, men.. vi HAR faktiskt ett fräscht, fint och relativt nybyggt GRATISgym på jobbet som vi kan nyttja 24/7/365 och det är sällan mer än tre pers där samtidigt, så ingen trängsel eller väntan vid maskinerna heller. Alltså har jag väl aldrig haft någon ursäkt för att INTE gå dit, e g e n t l i g e n.

I realiteten har det dock burit mig emot att bege sig innanför grindarna (jag jobbar inom industri) även på sin lediga tid, så jag har nääästan kunnat skylla på det. Tills jag insåg att det finns de på min avdelning som går dit på arbetstid och att det tycks vara helt okej med ledningen bara man gör det när det faktiskt inte finns något särskilt att göra. Det BÄSTA med det här är att när jag jobbar eftermiddag så stängs grindarna för lastbilar (jag lastar lastbilar) två timmar FÖRE jag slutar och TADAAAAH! där har vi ju ett träningstillfälle!

Så... i torsdags sa jag åt mig på skarpen att det var dags och gick dit!
Förra året gick ju jag (för nytillkomna läsares information) från soffan till milen och vidare mot en Tjejklassiker. Det hela började dock med fem ovälkomna och nytillkomna kilon som jag ville bli av med. De ledde mig till Viktklubb.se och där var det en man som tipsade mig om funbeat (när jag närmade mig min målvikt och ville ha någonstans att fortsätta regga min träning).
Jag vet att jag sagt TACK! till dig förut (du vet vem du är!) både här och live vid ML Sthlm förra året, men TACK! igen. Funbeat har verkligen gjort en skillnad i mitt liv, inte minst på det personliga planet.

Nog om detta. När man går med i Viktklubb får man en peppig träningsvideo med funktionell stryrketräning på. Den har jag inte ens tittat åt sen den dök ner i min brevlåda i JANUARI 2009. *hepp!* Tidigare i veckan tittade jag dock på den och använde den som inspiration till att bygga mitt träningspass på gymet.
Utfall, knäböj, situps, armhävningar, rygglyft, dips, benlyft är övningarna på DVDn och sen la jag till axelpress, bicepscurl med fria vikter och flys i maskin.

I fredags kunde jag gå med viss svårighet, igår gjorde hela jag ont! Blev tvungen att åka till badhuset och bubbla bubbelpool (vi har överdrivet varma såna i vårt badhus, rena muskelmassagekuren!) och simma lite försiktigt, samt promenera i terrängspåret för att komma tillbaka till normal rörlighet idag.

Det som rubriken anspelar på är väl att jag inte tycker att man kan hålla på så här? Träna ett pass och sen vara helt satt ur spel i TRE DAR! innan man ens kan överväga att träna på riktigt igen?!? Samtidigt antar jag ju att det här galna träningsvärkandet går över om jag bara fortsätter träna, så nu är dagens kuggis:
Törs jag ta ett TILL pass med övningarna idag, eller inte? Jag VILL ju kunna springa också! Eller till och med HELST, om starladyn själv får välja.

Så vad tror ni? Träningsvärk FTW?
Eller saboterar jag bara min löpträning då?

Bifogar några bilder på vårt jobbgym. Alltid blir NÅN gröööön av avund, och för den som tycker att motionscykeln är från Hedenhös så kan jag meddela att vi fått sju helt nya spinningcyklar till gymet sedan bilderna togs:










2010-08-22 12:59.


Kommentarer till blogginlägget


När jag inte tränat på några månader på gymet, får jag grym träningsvärk efteråt. Sedan kan jag göra samma pass några dagar senare utan att få träningsvärk. Tror att musklerna behöver väckas. Kan också bero på att du gick ut för hårt?
Kör igen, men kanske lite lugnare...
2010-08-22



Jag tyckte verkligen att jag körde lugnt. Hade tänkt göra tre sets, men nöjde mig med ett. TUR för mig!
2010-08-22



Åh det är ju ett jättebra gym ju!!! Har ju det mesta - lyllos som kan köra på jobbet! Skulle vilja ha ett jag med ;-D...
Dela upp kroppen om du har möjlighet att träna oftai gymmet. Jag hinner ju bara två pass per vecka och kör därför hela kroppen. Om du ska springa dan efter - ta överkroppen..
2010-08-22



du kan inte på något sätt springa först och gymma sedan? I värsta fall springa på löpbandet på gymmet först *inser her trist det är*
2010-08-22



Jag brukar få träningsvärk i cirka tre dagar när jag tränar styrka (oavsett om jag tränat samma muskler ganska nyligen eller ej), den är dock värst två dagar efter träningen. Håller med Lotta, kör överkropp om du ska springa dagen efter. Vill du köra ben nån dag också kan du ju avsluta med en tur på bandet.
2010-09-08



Och räcker upp en avis hand för gymet!
2010-09-08