Markus Andersson

V.15 - 56km, första viloveckan i år

Må: 10km (Kalmars Lidingöloppsmil med HIF) + Styrka
Ti: 11km (10x200m/1min @ 2:40/km)
On: -
To: 12km (11e km på 3:30) + Styrka
Fr: -
Lö: 14km (Vårstafetten 7,524m @ 3:44/km, motvind, 3a + lag-2a)
Sö: 9km (Terräng-DM 4km @ 13:08, 3:17/km, 5a + lag-1a)

Årets första (planerade) vilovecka är nu genomförd med 4st inlagda vilodagar de 8 närmaste dagarna efter träningslägret i Polen. Det är också först på träningslägret som jag tränat mer än vad kroppen klarar i ett längre perspektiv = lättare period efteråt behövs för att undvika skador. Tidigare har jag hållit mig på någon mellannivå där jag inte riktigt vågat pressa kroppen utan hela tiden tränat "lagom", och då heller inte behövt några direkta viloveckor. Då det visade sig att kroppen tålde fem tuffa dagar i Polen vågar jag framöver också pressa den med mängdveckor.

Syftet med den lättare perioden efter lägret har också varit att få fram en formtopp till Terräng-DM, som var årets första prioriterade tävling. Är nöjd med resultatet. Formen har glädjande nog har fortsatt stiga vecka för vecka, i takt med att träningen ökas successivt, och än så länge utan några tecken på att plana ut nu när jag är på allvar närmar mig tidigare personbästanivån, vilket jag hade väntat mig.

Det faktum att formen redan mer eller mindre tangerar tidigare toppnivå, trots att omfattningen på TRÄNINGEN faktiskt fortfarande har en bit kvar till tidigare toppnivå, gör att jag inte kommer fram till någon annan slutsats än att formkurvan kommer fortsätta stiga och stiga i takt med den ökade träningen fram till juni, då jag beräknas vara uppe i motsvarande tidigare tränings-topp. Detta bör innebära att formkurvan inte bara når upp i tidigare persnivå, utan faktiskt även hinner PASSERA med märkbar marginal. En spekulation naturligtvis, men om jag inte har helt fel verkar det ju lovande... Smiley

Nu väntar en medelvecka inför Terräng-SM, följt av en tuff träningsvecka (med Terräng-ÖM som avslutning) och sen en lätt vecka inför Kyrkstafetten. Därefter fortsätter pulseringen med (på ett ungefär) två tuffa veckor följt av en lätt, osv.
2010-04-19 09:50.


Kommentarer till blogginlägget