Jessica Ahlstrand Carlsson

Mellan Kers och F-duct

Förra året va Sebastian Vettel nästan besatt av Kers-systemet. Han tjatade om den obrukbara knappen på sin ratt och hur bra systemet var i de bilar som den fanns i. Han vann över Kers-bilarna mest hela tiden, men kunde ändå inte släppa det.
Nu plockade snälle farbror Berni (som är ungefär lika kär i Vettel som jag är) bort Kers till den här säsongen för att det blev för dyrt och va för dåligt utvecklat.
Nu borde den unge tysken kunna sova lugnt.
Åtminstone fram tills att McLeren introducerade F-duct.
Red Bull är överlägset snabbast, men Sebastian har pratat nästan konstant om F-duct sen han anlände Kina i veckan. Han måste ha en i sin bil!
Vi får se hur det blir med det. Helt säkert är det inte dåligt om han har nått annat att koncentrera sig på så länge han fortsätter att göra bra resultat.

Därför kommer han stensäkert vinna imorgon, från Pole. Rosberg på pallen och Alguersuari topp 5.
Innan man lämnar in hyrespengarna hos bookmakern baserat på min profetia så bör man ha i åtanke att när jag uttalar mig stensäkert så brukar det gå åt helvete.

Ha en trevlig lördag.


2010-04-17 09:53.


Kommentarer till blogginlägget


Han ser ut att ha ätit en citron.
2010-04-17



Sådär brukar jag se ut när jag ser mig själv på bild eller film.
2010-04-17



Åh någon som är motorintresserad, dessutom en tjej...
Va kul, känns ofta som jag är ensam att titta på motorsport då det bara snackas fotboll hela tiden.

Spännande kval imorse, men va fasen hände med mclaren?? mitt favoteam....

RedBull se verkligen vassa ut.....

Spektakulär krasch igår för Buemi:
http://www.youtube.com/watch?v=8G3IV4y6XqY&playnext_from=TL&videos=Hr9i5lvFe2I&feature=rec-LGOUT-exp_fresh%2Bdiv-1r-1-HM

Ha det bra..
2010-04-17



Det klippet fick jag igår av Jessica. Antar att det är samma iaf, för Buemi kraschade väl inte fler gånger...
2010-04-17



http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=364370&FS=F1

The actual name for McLaren's so-called 'F-duct' is the 'RW80'.

It is believed the F-duct name was coined by the specialist media, either in reference to the mere shape and appearance of the air inlet, or the fact it is mounted on the red 'f' of the upper monocoque Vodafone branding.

'RW80', however, is the official name for the rear-wing stalling system, with McLaren describing its innovations with an acronym (Rear Wing) following by a number based on iterations.

Initially, some insiders jokingly tried to start a trend when the controversy broke by describing it as 'knee-gate' -- referring to the rumoured way in which the McLaren driver's trigger the airflow.

The alternate F-duct descriptor then emerged when reporters tired of writing words along the lines of 'knee activated air inlet and rear wing system'.

Red Bull's Christian Horner joked in Shanghai: "We call it the F'ing duct."

The pace-setting team is yet to introduce its own version for the RB6, already frustrated about the horse power advantaged enjoyed by Mercedes runners.

"Don't forget they (McLaren) are 30-40hp up. Plus the straightline advantage which they have through the F-duct," added Horner.

Sebastian Vettel said in China: "This morning I had a good opportunity to see it at work myself, when I was running behind Jenson.

"In the middle of the straight he just left me, as if I was standing still," said the German.
2010-04-17



F1 avgörs inte på raksträckorna utan i kurvorna. hade det avgjorts på raksträckorna hade vi haft följande topp tre idag; 1)bruno sena 2) button (va det väl?) 3) candock. allt enligt speed-trapen på bakrakan.
sen förstår jag inte vitsen med att bygga om den snabbaste bilen. de är ju redan överlägsena. snabbare på raksträckor innebär bara att inbromsningarna kommer att slita mer på materialet (hjulbultar, någon) i inbromsningarna.
2010-04-17



gillade bara "the f'ing duct" :D
2010-04-17



horner är skojig. regn i luften nu. om 12minuter går starten
2010-04-18