Markus Andersson

Högby-träningsläger i Polen!

Idag är jag hemkommen från Högby IFs mycket härliga fem dagars (lö-sö-må-ti-on) träningsläger i Polska Miedzyzdroje, där man bor på hotell och har utmärkta & omväxlande träningsmöjligheter inom kort: sandstrand, härlig bok- och tallskog, samt Idrottsplats med både allvädersbanor, mjuk fotbollsplan (bildäcks-smulor & konstgräs) och gym.

I regel bestod träningsutbudet av 3pass/dag med morgonjogg kl. 7, frukost kl. 8, förmiddagspass kl. 10.30, lunch 13, em-pass kl. 16 och kvällsmat kl. 18.

Ett trevligt gäng på 15st var vi, med huvudsaklig inriktning på långdistanslöpare, som Högby IF har flest av, men även några med mer inriktning mot arenafriidrott. Själv delade jag rum med enda icke HIF:aren (övergång framöver dock tänkbar), en trevlig & skojfrisk fd. elitcyklist som nu springer lite smått för Kisa SK.

Förutsättningarna var bra, OK väder även om det inte blev 10-15°C och strålande sol som ifjol, utan snarare någon plus vid morgonjoggen och sen 5-10°C och växlande molnighet under dagen. Alltid flera till många andra att springa med på de pass jag valde att köra (nästan alla) och även jämna motståndare på de snabba passen (även om jag fick nöjet att vara nr. 1 med knapp marginal, elitlöparen Ida Nilsson på väg tillbaka från skador tvåa).

Inga skador för min del som ifjol, så jag har fått till 97km på dessa fem dagar, visserligen med lätt skadekänning en dag i vänster vrist, som dock gick över snabbt, samt ont i ena armbågen efter för intensivt fäktande vid sprintlopp men som inte fick några direkta följder för övrig löpning. De sista två dagarna trötta & slitna ben, även trött kropp, men efter uppvärmning, stretch och ruscher gick det faktiskt att "få fart" på benen även på sista dagens tempopass. Fler dagar än dessa fem hade dock blivit övermäktigt.

Längtar redan till nästa år! Smiley

För min del blev det följande (se mer i träningkalendern):
Lö (20km): MJ 10km + 6x200m/200m jogg @ 2:40/km + Styrka
Sö (23km): MJ 7,5km + 6x1280m/2min @ 3:30/km + Promenad
Må (10km): Vila + Distans 10km + Utflykt
Ti (22km): MJ 10km + Sprintpass + häck/hopp/styrka
On (22km): MJ 7,5km + Tröskel 2x4km @ 3:45/km + Promenad


2010-04-08 21:02.


Kommentarer till blogginlägget


Hade jag läst det här på Facebook så hade jag tryckt på Gilla-knappen för det låter så härligt :-) Bra att du klarade av att träna så mkt utan större skador också.
2010-04-09



Nästan en halvmaradistans som dagssnitt fem dar i rad, strongt! Verkar nästan som att din skadesvit är över nu? Två vilodagar efter detta eller 'påat' direkt? Dessvärre har jag bestämt mig för att hoppa över Skälbyloppet imorgon. Ska du dit? (Har haft lite 'småkänningar' från knäna och neråt och måste ha allt fokus på Växjö 21 km.)
2010-04-09



Kroppen verkar vara OK i och med att den klara detta, men tillfälliga insatser är ändå något annat än vad kroppen klarar under längre perioder. Dock är jag mindre rädd för +80km-veckor nu än innan lägret. Ska pulsera mer än jag tidigare hade tänkt och regelbundet köra riktiga viloveckor, men där i mellan också våga ösa på ganska bra. Exempelvis blir det en lite längre lätt period nu resten av denna vecka (inkl. Skälbyloppet), plus nästa vecka inför Terräng-DM.
2010-04-09



Vilken härlig vecka du hade!
2010-04-09



Inga polskor i sikte?
2010-04-09