Stefan Manning

Summering kvartal 1

Nu är det dags att summera det första kvartalet. Det har verkligen hänt saker. Jag startade året med en vikt på 103 kg och ett omfång av 112 cm runt magen. Det var den matchvikt jag hade då jag sprang Sylvesterloppet på nyårsafton. Då sprang jag milen på 1:09:17. Den 4 januari gjorde jag mitt första besök på I-trim och gick in på deras program, med lite modifikation som tog hänsyn till min träning.
Jag har ätit enligt handflatemetoden. 2 måltider bestående av 1 knytnäve protein och 3 knytnävar frukt/grönt samt 2 måltider med måltidsersättning. Det innebär ett kaloriintag på ca 1000-1100 kcal. Till detta skall jag träna minst två gånger per vecka, fast jag har tränat långt mer än detta. Att gå på I-trim har varit ett lyft. Jag har bra coacher och ultratriatleten Kari Martens, som driver det I-trim jag går på, har var rådgivare för mig när det kommit till tävlingar. Han har lagt upp kostplan inför två tävlingar. Före, under och efter tävling. Detta har fungerat bra. Jag har alltså gått rejält på minuskalorier.
Resultatet har inte låt vänta på sig. Den första april vägde jag 86 kg och var 96 cm runt magen. Jag har under kvartalet sprungit 3 tävlingar, varav två ultror. Den första var 24 timmarsloppet i Espoo där jag avverkade 109 km, det andra var 6 timmarsloppet i Skövde där jag kom 43,4 km och slutligen seedningsloppet över en kvartsmara.
Viktminskningen har givit mig en grym utdelning. Efter 5-6 år av att ligga på kilometertider mellan 6:30 och 7:30. Ett mål jag har haft i många år och även en önskan, har varit att komma under 30 min på 5 km och under 60 min på 10 km. Den 19 mars gick 5 km på 28:54 och det stora genombrottet kom på seedningsloppet. Femman gick på 28:11 och milen passerades på osannolika 57:45! En sådan här utveckling kan man inte vara missnöjd med. Min känsla är att det kommer att bli ytterligare förbättringar. Totalt har jag sprungit 405 km det första kvartalet, fördelade på 31 löppass som varit i genomsnitt 13,15 km långa. Jag har även kört 7 spinningpass, varav 3 över två timmar. Det har varit 21 träningspass nere på I-trim, samt 3 övriga träningspass på gym. Totalt 59 träningspass. Med tanke på min diet tycker jag att detta är helt OK och ansträngningarna har givit önskat resultat. Det har varit en jobbig men ändå glädjande period med många framgångar.
Tyvärr drabbades jag av ett bakslag under kvartalets sista vecka. Jag föll åter tillbaka i mitt sockerberoende. Det gjorde att viken ökade från 84,7 till 86,1 kg. Mitt sockerberoende är min akilleshäl och jag kommer nu att få professionell hjälp med detta. Tar jag inte tag i denna bit kommer I-trim att ha varit förgäves. Detta måste jag få bukt med. Men jag ser inte negativt på detta med lite eftertanke. Jag förlorade förvisso ett slag, men jag förlorade inte kriget. Men jag vann insikt och erfarenhet, vilket förstärker mina aktier att vinna kriget.
Med andra ord en riktigt bra start på 2010. Nu kommer våren och det är dags att blicka framåt. Viktminskningen kommer fortfarande att ha högsta prioritet. Mitt urspungsmål när jag signade in på I-trim var att komma under 80 kg, men jag kommer att sätta ett slutmål på 75 kg innan jag går in i stabiliseringsprogrammet. Med lite hårt arbete kommer jag att uppnå detta mål under andra kvartalet. Kanske kommer jag att försöka jobba mig ner till runt 73 kg. Erfarenheten visar ju att man kommer att gå upp ett par kg under stabiliseringen, vilket kommer att bli ca 75 kg. Det är där jag vill vara.
Det kommer att bli mer utomhusaktiviteter. Jag har redan provat ett löppass till jobbet och det skall bli mera. Även cykel skall jag komma igång med. Jag kommer att delta i cykelutmaningen, som kommer att utgöras till huvuddelen av cykling till jobbet. Och så fort vattentemperaturen stiger, skall även simningen komma igång. Tävlingsprogrammet kommer också att vara omfattande. Planeringen ger utrymme för tre maror/ultror, två halvmaror och ett par smålopp. Det blir ett cykellopp också - Hisingen runt. Men löpningen dominerar.
Det kommer att bli ett intressant kvartal jag går till mötes, med många utmaningar.
2010-04-03 22:24.


Kommentarer till blogginlägget


Helt fantastiskt - och vilken ketchupeffekt viktminskningen har för med sig!
Jag gick själv ner 20 kilo i vikt för tre år sen och trots att jag inte sprang ännu på den tiden, så minns jag hur mycket enklare det gick att motionera och röra på sig då barlasten efter hand försvann.
Lycka till också med slutspurten!
2010-04-04



Tack Yvonne, det är faktisk så att man inte hunnit fatta det själv helt och hållet. Man hänger inte med mentalt i viktminskningen så att säga...
2010-04-04



jag är brutalt imponerad!!!!
bocka och bugar för din prestation, det är inte ngra få kg som du tappat, måste vara en härlig känsla att springa då kroppen är så mkt lättare.
en fråga bara då du har målvikt på 75 vad är din längd???
inspirerande läsning.....
2010-04-04



Snyggt jobbat, Stefan! Vi möts på en eller annan bana framöver. Fasar redan för din berömda finish på 48h:-)
2010-04-04



Tackar så mycket. Till Kalle vill jag säga att jag är 179 cm lång och till Herr S att vi om inte förr kommer att ses på Båstad marathon :-)
2010-04-04



Skitkul läsning Sinus! Stort grattis och lycka till med botande av sockerberoendet.
2010-04-04



då är jag verkligen imponerad!!
och tycker att du verkar sikta mot en rimlig vikt
är 178 o väger mellan 68-75 beroende på tid på år och form...
har lite väl lätt att äta mig tung under vintern
2010-04-04



Vilken prestation du har gjort och vilken energi du har!!! Bra jobbat, Sinus!
2010-04-04



Härlig läsning, jättebra jobbat Sinus!
2010-04-04



Vad roligt - bra jobbat! :-)
2010-04-09



Coolt!
2010-04-21



Skitkul att se att det blir resultat, både vikt- och löpmässigt.
2010-05-31