Anna Karin D

Hjälp!

Stoppa mej, bromsa mej, för det kan jag visst inte själv. Jag har så lätt att bli beroende.
Nu har jag, sedan ett par veckor tillbaka, haft ont på vänster fots utsida. Åt hälen till, lite diffust. Från början bara de första stegen. Sedan borta. Försvann och kändes inte alls under halvmaran i Bromölla. Kände av det under första passet efter denna asfaltlöpning. Kändes under uppvärmning i söndags, men inte under loppet.
Men nu efteråt....känns varje löpsteg. Inte ett skvatt när jag går. Och jag kan inte diagnosticera mig själv, jag går bet.

Jag bestämde mig alltså för att ta en break. En löpmässig paus, bara spinna, styrketräna, inte göra samma misstag som vissa i min omgivning. Åtminstone i en veckas tid.
Vad händer? Jag kan inte gå på spinning, eftersom jag har ischiaskänning ner i vänster ben. Cykling funkar inte.
Jag kör crosstrainer....och så tänker jag att jag bara ska prova löpbandet...lite, lite grann. För foten gör ju inte ont. Och för att se om ryggen håller.
Det gör den.

Men foten gör ont.
Jag springer ändå vidare. Blir lite bättre efter tio minuter, men inte bra.

Varför gör jag så här? Är jag dum i huvudet?

Nej, eller ja.
Jag behöver min kick. Jag behöver min "drog", min vardagsfix.
Och allt annat än löpning är bara ett dåligt substitut.

Kan någon hjälpa mig att vara klok?
2009-11-10 19:04.


Kommentarer till blogginlägget


Ta med dig träskor eller nåt annat olöpbart till gymmet, det brukar funka. Roddmaskin kan man bli svettig av tror jag, jag ska roa (haha) mig med det ett tag.

Krya på foten!
2009-11-10



Måste vara det knäppaste av alla nödrop här på FB..."hjälp mej sluta träna...."
(Tack för träskotipset, Tiger. Krya på foten till dej också)
2009-11-10



Alternativträning kan, tyvärr, LK en hel del om. Inte jag.
2009-11-10



Det tar tyvärr flera år att få tillbaka styrka i senor och sådant. Kondition och styrka går relativt fort att träna upp.

När jag började springa efter att ha låtit bli i tio år så hade jag ömmande hälsenor i flera år.

Det är bara att härda ut med andra ord och låta kroppen (hela kroppen) återhämta sig mellan löppassen.

Det är vad jag tror.
2009-11-10



Jag menade att kondition och muskler går relativt fort att träna upp
2009-11-10



Precis. Jag vet allt som finns att veta om alternativträning. Det jag vet är att när smärtan blir tillräckligt stor så att det inte går att springa, då fungerar det med alternativträning. Sällan förr, trots att man så väl vet.
2009-11-10



Tiger har rätt, roddmaskin funkar - och man kan bli grymt svettig och känna av det ordentligt i musklerna. Föredrar faktiskt det framför crosstrainern; den känns mesigare på något vis (vilket inte hindrade att jag stod på den när jag inte kunde springa...)
Krya på foten!
Kram

2009-11-10



Crosstrainer är mycket och bland annat tråkigt och urtrist, men absolut inte mesigt. Jag kommer upp i puls precis lika lätt på den som vid löpning (titta på det intervallpass jag körde i söndags). När jag körde crosstrainer i söndags stod för övrigt landslagsmannen i orientering, David Andersson från Malungs OK (nyopererad i hälsena), på en annan crosstrainer snett framför. Han körde intervaller så svetten sprutade och stönade och stånkade och det var inte det minsta mesigt.
2009-11-10



Oj. Jag har blivit crosstrainerns beskyddare och försvarare! :-)
2009-11-10



*asg*
Lovar att inte tala illa om crosstrainern när du är i närheten, LK :-)

Allvarligt talat så körde jag hyfsat tuffa pass när jag använde den, och visst, jag svettades en del då. Personligen känner jag dock att jag får ut mer konditionsmässigt på roddmaskinen, och dessutom känns det som om jag involverar hela kroppen där i större omfattning än på trainern.

Nåväl, det viktigaste är ju trots allt att man hittar en maskin man kan förlika sig med att använda för alternativträning!
2009-11-10



Crosstrainer är coolt.
(I övrigt vet jag en hel del om hur man slutar träna, men knappast något nyttigt.)
2009-11-10



Sorry, jag kan inte hjälpa dig. Alla gånger jag går till gymmet, i akt och mening att styrketräna för att få lite muskler och bli lite allround osv, så slutar det med att jag hittar mig själv på löpbandet....
2009-11-11