Markus Andersson

Säsongens viktiga tävlingar närmar sig...

...men kapaciteten har fortfarande inte ens nått upp i pers-nivå.

Det konstaterandet kan jag göra nu i slutet på juni - inför Världsungdomsspelen nu till helgen (5000m + 1500m), Stora DM nästa helg (1500m + 800m + 3000m hinder) och DM 5000m helgen därpå.

Ursprungligen var tanken med "i år ska jag satsa på medeldistans" förvisso lite generellt att jag skulle inrikta träningen mot det, men tankarna var ändå att toppformen skulle komma nu i början på Juli i samband med de tre viktiga tävlingar jag nämnde ovan. Därefter hade jag från början tänkt att gå tillbaka lite till långdistans om jag var nöjd med de medeldistansresultat jag satt under sommaren, men den tanken har väl förvisso ändå ändrats åt att det är fortsatt medeldistans som gäller. Men även om det då "inte gör så mycket" om toppformen ännu inte kommit nu i juni/juli då säsongen inte tar slut var såklart tanken fortfarande att formen skulle vara på topp nu.

Har inga klockrena svar på varför jag i dagsläget inte är i närheten av de 2:07 - 4:17 - 9:20 - 16:20 - 34:30 - 1:17:30 som jag hade kapacitet för ifjol när formen var som bäst (fick förvisso bara till det på 1500m & 21km). Skulle tippa dagens kapacitet till 2:10 - 4:23 - 9:35 - 16:40 - 35:10 - 1:20.

Några tänkbara anledningar är dock att jag var halvskadad under större delen av april och första halvan av maj gjorde såklart att förberedelserna inte blev riktigt som jag tänkt mig. Dvs inledande pass på bana. Vidare har jag "som vanligt" haft lite dåligt fokus på TRÄNINGEN då jag tävlat ganska mycket, och då inte bara på 400m-3000m (som kanske gynnat medeldistansformen), utan allt från spjutkastning, via 110m häck till halvmarathon. Eller har kanske det faktum att jag släppt all fokus på "mängd" gjort att jag slappat för mycket - för många vilodagar, för få hårda pass och nästan inga tuffa perioder med tuff träning??

Senaste avstämningen inför VU-spelen gjordes idag. Tänkte köra exakt samma pass (jobbigaste någonsin) som jag körde med bra HIF-sällskap ifjol en vecka innan VU-spelen. Nu förvisso själv och då väldigt svårt att pressa sig till det yttersta. Passet var 2x800m (3min vila), 2x600m (2min vila) och 4x400m (1min vila) på tiderna (ifjol) 2:21-22, 1:45-45, 67-71-71-70s. Man hoppas såklart som vanligt på det bästa, dvs att matcha/överträffa detta, trots att inga tävlingar eller träningspass tidigare indikerat på att jag skulle vara god för t.ex. 4:17 i dagsläget.

Men det gick ju inte. 2:22-23, 1:46-49 var väl hyfsat inledningsvis, men det kostade för mycket. Ansträngd redan på andra 800m och nästan max på andra 600m. Var inte alls redo för några 400m efter 2min och knappast med ynka 1min vila i mellan! Största problemet är att benen blir så jäkla SEGA av mjölksyran, kan faktiskt inte alls minnas att det var så i ifjol, men i år har känslan varit återkommande på alla tuffare medeldistanspass. Ifjol blev jag rejält ansträngd av varje intervall och benen stumnade av mjölksyran på slutet, allt tidigare på varje intervall ju längre in i passet jag kom. Men MELAN intervallerna räckte det med att vila tillräckligt så att pulsen gick ner, sen var man redo att köra igen. Och igen. Och igen. Nu blir benmusklerna S-E-G-A av mjölksyran och jag känner mig inte alls redo att starta nästa intervall även om pulsen gått ner till ganska låga nivåer, utan jag kan gå/jogga omkring i evigheter innan benmusklerna känns hyfsat redo att köra igen. Kör jag igång med sega ben är jag kraftlös redan från start. Sega benmuskler kan inte kontrahera ordentligt. Vet inte varför det blivit såhär i år...

Tog hela 5min serievila innan jag tänkt dra av 2st 400m i maxfart. Orkade faktiskt trycka på hela vägen nu tack vare den långa vilan = 69s. Efter ytterligare 5min vila tänkte jag köra en till, men kramp i vaden när jag tryckte ifrån i första steget fick mig att avbryta och det kändes inte som någon större idé att försöka med en omstart.

Summerat alltså 2x800m + 2x600m + 400m i lite under 3min/km med ganska frikostig vila. Krampkänningar i båda vaderna på nerjoggen, förmodligen lite vätskebrist. Tråkigt att formen inte är på topp, men förhoppningsvis är den "påväg uppåt" i alla fall. Sen mitten av maj är jag skadefri så jag tycker träningen har fungerat bra nu senaste månaden i alla fall. Tycker dock inte det gett resultat på formkurvan ännu...
2009-06-22 20:29.


Kommentarer till blogginlägget


Hoppas du kommer tillbaks till gammal fin form eller bättre snart. Kanske till DM 5000 m i alla fall?
2009-06-23



Jag tror helt enkelt att det beror på att du börjar bli gammal. Välkommen till veteranklubben!
2009-06-23



Jag tror att problemet, som du själv kostaterade, ligger i för mycket tävling, för mycket vila inför dem och för få perioder hårdkörning. Om du vill tävla mycket (och det vill du) får du byta ut nåt av fartpassen mot en tävling, men i övrigt skippa all taktik med vila och toppning utom vid ett fåtal prioriterade lopp. Det bästa hade varit att bara träna utan störande tävlingsmoment 4-6 veckor, men det är väl en utopi.
2009-06-23