Markus Andersson

Februari: Lite träning pga skador

Så var en månad slut och man kan summera lite. Tyvärr var detta en tråkig summering där en överbelastad vrist men främst känning av min tidigare höftskada har gjort att träningen kört på sparlåga större delen av månaden.

Vristen var ett mindre och tillfälligt problem 30 jan - 3 feb, var borta efter några löpvilodagar och sen försiktigt med tempo/lätta skor ytterligare en knapp vecka. Däremot funkade mängd & långpass som jag då körde bra med en dryg vecka (4 feb - 12 feb) innan jag kände av min tidigare höftskada igen.

Detta kom i samband med SNÖ som orsakar en lite mer sittande löpstil. Höften är ju bevisligen inte bra utan fortfarande känslig då man normalt inte bör få ont bara för att det är lite halkigt underlag. Känslan var dock inte lika akut "huggande" som jag mindes tidigare utan mer allmänt ont/ömt och det blev inte värre och värre under löpning som tidigare. Därför fullföljde jag 30km-långpasset då den 12 feb men sen var höften riktigt öm 1-2 dagar efteråt.

Löpvilade helt igen 3st dagar och testade jogging 16 feb då det inte kräver samma fäste och då blir det heller inte samma sittande löpsteg. Funkade bra bortsett från att höften även är känslig för uppförsbackar så när jag "drog på" lite i en uppförsbacke (brukade dra på där det var barmark) kände jag av höften igen och fick avbryta passet.

Löpvilade åter igen helt 3st dagar för att det nu förhoppningsvis skulle vara HELT bra. Därefter väldigt försiktigt med mängd men å andra sidan 2st intervallpass & en tävling på fem dagar utan känning av höften. Den mesta träning nu på barmark.

26 feb blev det dock åter igen ett litet bakslag, trots ingen som helst ökning i träningsmängd eller så. Efter en uppförsbacke på ett distanspass högg det till lite smått i höften och av försiktighetsskäl valde jag då att vända hemåt.

Samanlagt har jag sprungit 190km under månaden, vilket är ungefär hälften av vad man hade önskat. Två deltävlingar i Vintercupen har gett lika många segrar till samlingen, vilket ju är kul. Däremot har varken dessa två lopp eller de enstaka tempopass som körts under månaden visat dock på någon form att jubla över. Om en dryg månad börjar utesäsongen och jag känner mig varken i form eller kapabel till bra träning. Känns ju lite dystert, i fjol var jag i kanonform på våren och tidiga sommaren och att nu 2009 springa liknande lopp men på sämre tider & placeringar känns ovant. Årsvis brukar formkurvan ändå peka uppåt, även om den kan svänga lite under året. Trist såklart, men inget större problem i ett mer långsiktigt persektiv.

Närmast härnäst är "försök till" långpass planerat imorgon. Har fortfarnde en smula hopp om att komma igång igen och kanske få till ett flertal bra långpass inför Vällingby utan bakslag om jag kompromissar bort mängden. Ligger dock och väger på att skippa Vällingby, så tydliga känningar i höften imorgon innebär att jag lägger ner siktet på Vällingby & mängd/långpass träning och istället startar upp medeldistanssatsningen lite tidigare.
2009-02-28 16:19.


Kommentarer till blogginlägget


Man kan väl inte vara i toppform jämt och alla kurvor för en enskild löpare kan väl inte följa en norm baserad på ett genomsnitt. Du råkar bara ut för en naturlig variation, som de flesta eller kanske alla gör. Det kommer säkert ordna sig snart.
2009-02-28



Du verkar poängtera just det jag skrivit som sista mening i näst sista stycket:

"Trist såklart, men inget större problem i ett mer långsiktigt persektiv."

Just nu är det tråkigt och irriterande att inte kunna träna, men ibland går det ju bättre och ibland går det sämre, inget konstigt med det. Fast höften skulle ju faktiskt kunna bli/vara något sådant där långvarigt som aldrig ger med sig utan fortsätter förstöra för en i flera år...
2009-02-28