Markus Andersson

Vecka 7: Medelmåttigt - igen!

Mån VU 10km (tröskelfart) 36:52, 3:41/km, totalt 14km
Tis Lätt distans 7.5km, 4:57/km
Ons Distans 12km, 5:00/km + Styrkegympa
Tors Långpass 30km, 4:46/km - ont i höften igen (delvis?) pga SNÖ
Fre Långpromenad med lillasyster 7,5km/1:25h
Lör Långpromenad med lillasyster 7,5km/1:25h + Styrka + Prom. 1,5km
Sön Ingenting... (ok, 2ggr ToR Coop - handla + hämta post, totat 6km)

Njaäe, det fortsätter gå halvdannt på träningsfronten för min del, suck. Bra snabbdistanspass på måndagen (dagen efter tävling) och 30km-långpass på torsdagen. Även TVÅ styrkepass är bra. Men löpmängden 63,5km känns mindre lyckat. Beror såklart på NOLL löpning fre-lör-sön pga höften. Kunde väl masat mig ut på söndagen (fint väder!!), men hade fullt upp med att försöka få liv i min dator (detta skrivs på en stenåldersburk som tagits i bruk nu igen 1,5år efter den ytterst välbehövliga pensionen...). Sen känns det inte lika självklart längre att "ge sig ut på den dagliga löprundan" när tankar på höften surrar i huvudet, det kanske inte är "bra" med löpning som normalt utan kanske tvärt om dåligt??

Hoppas på bättring på träningsfronten nästa vecka. Ok, tänker väl inte sikta på +100km direkt (även om jag muskulärt & kroppsligt definitivt är utvilad för det nu efter hela 4st medelveckor), men kanske 80km och dubbla långpass? Testar nog joggingtempo då det kanske funkar bättre för höften. Inget tempo på skit-snö-underlag då det är farligt för höften (även lungt tempo, men kanske inte jogging?). Testar nog LÖPBAND för första gången i mitt liv också... :-p
2009-02-15 17:43.


Kommentarer till blogginlägget


Aj då. kanske bara att inse att du är en medelmåtta :-) (OBS, nu är jag inte allvarlig)
2009-02-15



Hehe... Även om du skojjar lite har jag faktiskt seriösa tankar åt detta hållet. Dvs att jag kanske inte kan bli någon elitlöpare på långdistans, pga att min kropp inte klarar träningen utan jag drar på mig skador hela tiden. Isåfall kanske jag borde satsa helt på medeldistans och mest köra långdistansandet på motionsnivå. Nåja, snabb motionsnivå då, eller "halvseriös/extra försiktig" satsning...

Lite mer konkret tänker jag mig att jag kanske skulle sluta försöka "flytta fram gränserna" så snabbt som möjligt på långdistans, regelbundet försöka överträffa tidigare träningsnivåer sett till veckomängd och långpass. Lägger jag in någon vilodag mer i veckan jämfört med nu, nöjer mig med 10km mindre i veckan, tar det extra försiktigt efter långpass, osv, då minskar ju skaderisken ganska mycket. Men samtidigt blir ju utvecklingstakten mycket söligare. Det är ju under de perioder jag ÖKAT träningsbelastningen på kroppen (och hållt) som jag lyft kapaciteten mest och plötsligt varit god för tider på en ny nivå.

Men jag får kanske inse att jag är en medelmåtta och ta det lite lugnare med (långdistans)satsningen. Medeldistans från mars tror jag faktiskt har lägre skaderisk för min del.
2009-02-15



Men varför ska du bli långdistansare då? Du är ännu ung och vore jag dig skulle jag skippa allt över halvmarathon ett tag. Satsa på 5- eller 10-tusen. Eventuellt ännu kortare distanser.
2009-02-15



??

Nu får vi nog reda ut begreppen lite. 5-10km ÄR långdistans. 3000m också. Och marathon har jag då aldrig satsat på, så att skippa det (sett till satsningen) gör jag ju redan.

Som läget är nu satsar på långdistans (5-10km) under vintern och medeldistans (800m & 1500m) under sommaren. Och då skadar jag mig hela tiden. Visst är syftet med 30km-långpass (istället för 20-25km) att ge extra uthållighet till maran, men det är ju bara en liten utökning av långdistanssatsningen uppåt i distans. Liksom sprintpass kommer vara neråt sett för medeldistanskapaciteten.

Att jag SPRINGER halvmarathon och marathon är inte samma sak som att jag satsar på dessa. Och det är inte loppen jag skadar mig av, utan när jag försöker öka långdistansträningen.

En variant vore att helt skita i träningsmängden och enbart satsa på hårda pass. Dvs bort med alla "distanspass" och bara köra intervaller, snabbdistanser, långpass eller återhämtningsjogg. Sen fyller jag ut de dagar som blir över (och normalt skulle fyllas av distanspass) med vilodagar eller alternativträning.
2009-02-15



Problemet med att BARA träna & springa medeldistans är att det bara finns sträckorna 800m & 1500m, det går ALLTID på bana och man kan på sin höjd få ihop 10-15st lopp på ett år (inomhussäsongen inräknad). Det blir ju trist... jag vill tävla mycket mer än så. Och TÄVLINGSUTBUDET är sååå mycket större på långdistans. Därför vill jag inte helt sluta träna sådant. Men skita i mängden vore kanske intressant att pröva något/några år.
2009-02-15



OK, min begreppsvärld var lite annan. För de flesta på Puls pratade ju ändå mest om Marathon. Trodde dina långpannor var för att förbättra dig på maran. Men eftersom du gillar att tävla, så gör då det. Men hoppa över marathon och kast med liten boll.
2009-02-15



Jamen... såklart långpassen är till för att bli bättre på marathon, det är tveklöst på den sträckan långpassen ger mest effekt. Just nu "satsar" jag ju mot Vällingby i slutet på mars så visst är långpassen tänkt för det loppet. Men bara för att jag lägger in lite långpass under 2-3 månader blir jag ju ingen marathonlöpare, jag är ju fortfarande en 1500m-halvmarathon-löpare som springer maran ibland.

Och enligt min nya idé kanske jag håller för ordentliga långpass, om jag skippar mängden där i mellan? Dvs regelbundna 30km-pass (under vintern), men inte mer än 60-80km/vecka?

Blir dock lite tråkigt att frångå principen om "löpning varje dag" då jag annars sitter mycket inomhus vid datorn. Får väl börja "promenera" på dessa dagar..... Eller på sommaren slipper jag ju det och kan cykla istället. Simma går ju också. Kanske ska gå med i Korpen och spela badminton en gång i veckan?
2009-02-15