Markus Andersson

Stafett-enkät om mig som löpare

Även om Leffe (FB-ID: 116118) inte riktigt lämnade vidare stafettpinnen i handen på mig, utan snarare la den på marken och mumlade för sig själv att "det vore kul om Markus plockade upp den och sprang vidare", så ska jag väl inte vara besvärligare än att jag gör det då.

1.Vilken typ av löpare är du?
Innerst inne motionär. Springer för att jag mår bra av det och för att jag vill ha en vältränad kropp. Men det är ju kul att springa fort, utmanande att anstränga sig och jaga tider, samt inspirerande att ställa upp i löpartävlingar och fajtas mot andra, trevligt att träffa likasinnade också. Så jag har lagt en ganska seriös satsning "ovanpå" motionerandet.

2. Hur länge har du löpt?
Började löpträna regelbundet april 2002, dvs för snart 7år sedan, satsningen inleddes 1,5år senare, i slutet på 2003.

3. Hur mycket löper du per vecka?
I regel ett pass varje dag, 70-120km och snitt 80-90km/v. Nu under vinterns grundträning alltså, på sommaren som medeldistansare blir det mindre, 5-6st löppass (+ alternativträning) och 50-70km/v.

4. Vilket är ditt "feelgood" tempo?
Tröskelfart! (3:40/km) Härlig fartkänsla inspirerar, relativt stor energiförbrukning ger mycket endorfiner, samt måttlig anstränging ger lätt adrennalinpåslag vilket "taggar". Dessa tre (fartkänsa, endorfiner & lite adrennalin), UTAN att man drar på sig jobbig och tyngande mjölksyra, eller att ansträngningsnivån når plågsamma nivåer. Vid lugn distans missar man helt fartkänslan, endorfinfrisättningen är betydligt blygsammare och med noll adrennalin är man heller inte "peppad" utan det känns lite segt och långtråkigt.

5. Vid vilken ålder började du springa?
I april 2002 då jag var 16,5år. Började satsa som 18åring. Är 23 nu.

6. Vilka andra sporter utövar du regelbundet?
Styrkegympa på liggunderlag hemma i lägenheten. Gillar att utöva många olika sporter, men inget mer än löpning & styrkan blir regelbundet. Trots att jag gillar att UTÖVA de flesta sporter är jag anmärkningsvärt ointresserad av att TITTA på när andra sportar. Har noll koll på fotbollsallsvenskan, hockey, skidor på TV, osv. Friidrott/löpning kan dock vara kul att titta på.

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Ingenting egentligen. Men även om jag springer ett lungt distanspass på känd sträcka finns det ju en kolumn för TID i träningsdagboken och för att fylla i den, som jag gärna gör, behövs ju en klocka. Därutöver måste det vara gräs/sand eller liknande för att mina icke barfota-härdade fötter inte ska klaga, dvs ett par skor vore också bra (då underlaget sällan är så snällt på mina rundor). Något mer? Tja, något litet klädesplagg kanske kan vara bra för omgivningens skull... Nu på vintern behöver jag ju bylta på mig en massa för egen skull också.

8. Varför springer du?
Svarade jag fel på första frågan? Här blir det ju samma svar.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?
Njaäe, tror inte det. Det finns inget i min vardag som hindrar mig från löpning.

10. Hur ofta köper du skor?
Beställer några par skor på nätet någon gång om året.

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Det blir nog fasen mer sällan än skoinköpen. Är mest strumporna som nöts ut och behöver köpas nya av då och då. Övrig löparutrustning håller år ut och år in tycker jag.

12. Var/hur handlar du utrustningen?
I regel på nätet då vanliga sportaffärer har dåligt utbud av lätta skor som jag efterfrågar. Finns någon enstaka modell i affärer på Kalmarnivå, ett flertal på RunnerStore och Löplabbet i storstäderna men fortfarande inte tillräckligt. På nätet brukar det bli England (inom EU = ingen tull eller moms), MilletSport och TotalFitnessNotingham funkar bra. Blir USA ibland när jag är ute efter någon annan specifik sko, där är utbudet enormt (har beställning på G).

13. När föredrar du att springa?
Dagligen, när det är ljust ute och maten har sjunkit undan ordentligt. Lite hungrig inför hårda pass. Man har "kommit igång" lite mer framåt eftermiddagen, så det blir i regel kl. 14-15 när lunchen har sjunkit undan (alternativet vore innan lunchen).

14. Hur ofta tävlar du?
Ofta! I genomsnitt ett lopp i veckan ungefär, året runt. Fast lite mer frekvent under vår-sommar-höst och sen lite glesare under vintern. Räknar ihop 53st tävlingsdagar under 2008. 12st tävlingsfria veckor, men å andra sidan 8st veckor med dubbla tävlingsdagar och 3st veckor med 3st olika tävlingar. Har då räknat flera starter i samma tävling under en dag som EN tävling. Räknar man antalet starter totalt blev det 66st lopp + ytterligare 10st hopp/kast-tävlingar.

15. Vilka distanser?
40m - marathon, inkl. 110mH och 3000mH. Dessutom brukar det bli nästan alla olika distanser, varje år. Bana, landsväg och terräng. Har även kört ett cykellopp på 80km och en halv järnman (triahtlon). Fast jag är bara tränad för 800m - halvmarathon, där jag alltså presterar ungefär lika bra. På sprint och marathon gör jag sämre ifrån mig. Ska göra något åt detta nu 2009, dvs bli bättre på sprint och marathon... hehe.

16. Vilken är favoritdistansen?
Shit, måste man välja?! Hmm. 1500m verkar jag ha mest talang för, och det är också på den sträckan jag fick till det bästa resultatet ifjol (4:17.27). Fast halvmarathon gillar jag pga att det historiskt i princip alltid gått bra/pers i varje lopp (1:34:16, 1:29:26, 1:24:45, 1:22:44, 1:20:41, 1:18:45, 1:17:38, 1:19:07). Olika distanser har olika typer av trötthet, där gillar jag 5km till halvmarathon bäst. Får väl säga 10km då.

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
Njaäe. Fast jag tänker ganska ofta "Nu behöver jag bara bli lite bättre så kan jag börja regera på Smålands DM 800m - Marathon".

18. Vilken typ av vätska dricker du?
Till vardags nästan aldrig något annat än vatten. Vid träning i regel ingenting, men vid långpass varma sommardagar försöker jag få i mig lite vatten under passet (bär dock aldrig något med mig). Vid tävling allt från 3st muggar sportdryck till 20st muggar vatten + sportdryck beroende på värme. Är det riktigt varmt blir det kanske en mugg vatten eller två på halvmarathon, annars inget på kortare sträckor än maran.

19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Både och. Trevligt med sällskap ibland, men annars kör jag mest själv så man kan lägga upp träningen efter egna behov och målsättningar.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Äter mat och dricker vatten direkt efter alla mina träningspass. Specifikt för långpass blir såklart större mängd vatten, både direkt efter och påfyllning under några timmar, samt i regel lite lättsmälta kolhydrater, t.ex. banan innan maten. Sen är det bara att vila.

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
20x100m i backe/motlut joggvila ner eller 2x800m, 2x600m, 4x400m vila 3, 2, 1min.
Motivering: Tröskelpass var förvisso favorittempot men det ger inte snabbhet utan snarare "uthållighet i medelhög fart". Den enda riktigt äkta "snabbheten" är maxfarten, dvs sprint, och där gillar jag ovanstående 20x100m backe som är lite löpstyrkeinriktat. Men då jag trots allt mest tävlar på långdistans kan medeldistansfart också räknas som snabbhet, vilket pass nr 2 ovan handlar om. Ganska långa intervaller för att köras i 1500m-fart eller lite snabbare. Körs med fördel i slutet av formtoppningsperioden då snabbhet, löpstyrka & löpteknik är intrimmat och nu gäller det att få kroppen att palla så höga mjölksyranivåer som möjligt. Körde detta med Högby IF i somras en veckan innan jag klämde till med 4:17 på 1500m, utan tvekan årets tuffaste träningspass.

22. Var blir du oftast skadad?
Tår, fötter, knän och höfter kanske. Dvs benen/fötterna givetvis då jag är löpare, men nästan aldrig i muskulaturen, trots att jag gillar att springa fort snarare än att nöta km. Tänker mig att hög fart belastar musklerna mest, många km och långa pass sliter mer på leder, senor, skelett, etc. Jag skadar mig alltså i regel av mängd & långpass snarare än av snabba pass och skadorna drabbar alltså hårddelar i kroppen med sämre blodcirkulation. Muskler svarar snabbare på träningen också, så när man ökar hänger de med, medan det tar längre tid för andra kroppsdelar att bygga upp sig.

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Hmm, vad ska vi klämma till med. SM-final på 1500m. Krävs sub 4min för att ta sig vidare från försöken, helst ska man vara god för 3:55.

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Ingen.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Min klubbkompis Ida Nilsson.

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Ehh. En skådespelare? Har dålig koll på vilka som finns att välja på.

27. Vilka (förslagsvis tre) skickar du stafett-enkäts-pinnen vidare till?
Justerat svar för BÄSTA möjliga spridning av denna stafettenkät, snarare för typ sämst möjliga som det ju blir när jag först valde ut de tre lokala löparna Kent-Liselotte-Sven som jag alla lärt känna via Puls.se.

Försöker istället välja ut tre personer från helt "olika" ställen som gissningsvis inte känner varandra. Förhoppningsvis läser de min blogg och väljer själva om de vill ta upp stafettpinnen eller inte.

Linda P. som varken är lokal löpare där jag befunnit mig eller har koppling till Puls.se fick jag också stryka, då hon tydligen redan hade besvarat enkäten, fast av någon anledning inte (även) på Funbeat, utan bara på hennes riktiga blogg. Har några till "icke Pulsare" på min kompislista, men då inte så Funbeat-aktiva eller ej löpare.

Sören Persson som jag lärt känna i Gävle "bloggar" visst inte här, så han får jag kanske också ersätta (?). Inte Lars Klippmark heller. Sandra skulle dock kunna få representera min koppling till Gävle-trakten om hon vill, men får väl ha ett generellt perspektiv isåfall då hon inte springer just nu pga graviditet. Har dock koppling till Puls.se som jag försökte komma ifrån, vilket Gävle-löparen Erik Lundkvist också har.

Per "Rusa" Andersson - Min pappa & Kalmartrakten, koppling till Puls.se
http://www.funbeat.se/life/person/overview.aspx?Pers...

Stefan Andersson - Träffat på lopp i Småland, svag koppling till Puls.se
http://www.funbeat.se/life/person/overview.aspx?Pers...

Ulf André - USA, koppling till Puls.se, 1a på min topplista med 490km
http://www.funbeat.se/life/person/overview.aspx?Pers...
2009-01-29 10:58.


Kommentarer till blogginlägget


Jättekul att läsa!

Linda har dock redan blivit utmanad och har svarat, på sin riktiga blogg http://ars.blogg.se :-)
2009-01-29



Rusa - koppling till Puls.se - haha :-)
2009-01-29



Kul att du hittade stafett-pinne som jag lite vårdslöst lagt på marken :-)
2009-01-29



Kul ide, da man glomt presentation av flera lopare.
Skall gora mitt basta pa att svara pa fragorna. Och lycka till med traningen.
Halsningar Ulf
2009-01-30



jag saknar statistiken och staplarna i dina svar ;)
2009-01-30



Vänta lite nu... Ida Nilsson? Som i Ida Nilsson den snabbe? Som Runner's World skrivit något/några reportage om? Vet inga tider eller meriter utantill men tja, snabb helt enkelt!
2009-02-07