Notarius Publicus

Bäst allround träning för hela kroppen

Oavsett vilken fysisk nivå man ligger på som individ är det viktigt att skapa en träningsform som utövaren med glädje vill fortsätta utföra. Det är viktigt att hitta en träningsform som passar en som individ och man fullt ut accepterar det som en vital del av ens liv, en normaliserad regelbundenhet man tar för givet, med en känsla av saknad som infinner när tillfälle inte ges. Fysisk träning ska kännas lika normalt som att borsta tänderna varje dag, en undermedveten drivkraft som alltid gör sig påmind som en inre hälsokälla som plikttroget behöver fyllas på med jämna mellanrum för en glad kropp.

I början innan kropp och huvud vant sig vid en träningsform är det alltid några träningspass som är motiga och kanske rent av motbjudande. Håll ut, det är mödan värd, när kroppen väl vant sig vid regelbunden fysisk aktivitet har man uppnått en högre nivå av kroppsligt och mentalt välbefinnande man drar nytta av dygnets alla timmar och aktiviteter. Då är träning en normal företeelse man anser inbjudande och som man inte vill vara utan en längre tid.

Det finns väldigt många fördelar med regelbunden fysisk aktivitet och här är några att se fram emot:

  • Bli lyckligare av regelbunden fysisk aktivitet som frigör endorfin och serotonin i hjärnan för ökat välbefinnande.
  • Gå ned i vikt, genom att motionera. Upplev med välbehag att midjemåttet återigen välkomnar gamla fina kläder man inte burit på ett tag.
  • Stark muskulatur och benstomme behåller sin styrka och motverkar benskörhet.
  • Mer energi frigörs genom att aktivera kroppen, väldigt många positiva funktioner sätts igång i kroppen.
  • Undvik sjukdomar som diabetes, bukfetma, högt blodtryck m.m.

Simning

Simning är en väldigt skonsam sport där man helt undviker stötar och slitage på kropp och leder, man tränar närmast tyngdlös i vatten med sin egen kropp som motvikt. Nästan alla muskler blir tränade i kroppen på ett förnämligt och effektivt vis. Det är väldigt bra träning för både ryggen och kroppens hållning som gynnas väldigt mycket av simning. Det är en väldigt jobbig, samtidigt stillsam aktivitet att  plaska runt i en balja med vatten och känna vattenmotstånden lätt massera musklerna. Det har en lugnande effekt för kropp och själ.

Nackdelen med simning är att man måste ta sig till en bassäng och rätta sig efter evenemang, öppettider, överbefolkning och andra saker man måste ha överseende med. Samt köpa ett medlemskort för att ha rätt till att besöka simhallen.

Vi har en fin tradition i Sverige med många simmare av hög klass sedan många år tillbaka. Sarah Sjöström är troligtvis en förebild för många som gillar att simma och representerar en ouppnåelig vision av hur bra simning ska genomföras. Genom att följa och beskåda världseliten inom en idrott man själv är aktiv inom, blir källa till motivation och inspiration för att utmana sin egen begränsning och personlig utveckling. Gillar man att följa tävlingar inom sport och spela på sport online, är det ytterligare ett bra sätt att öka sitt egna engagemang för den idrott man tycker om att utöva, samt pushar en framåt.

Längdskidåkning

Det är en mycket skonsam och mjuk form av träning som tränar nästan precis hela kroppen. Det är mycket skonsamt mot leder och muskler. Det är samtidigt en underbar naturupplevelse att ljudlöst skrida fram genom ett perfekt skidspår en gnistrande kall och vit vinterdag. Vinddraget biter lite i kinderna samtidigt som man känner att varenda muskel i kroppen får sin dos av förstklassig träning. Skidåkning är en sport med mjuka rörelser som gör det bekvämt att bära med sig en liten ryggsäck, som möjliggör en kvalitetspaus med varm choklad eller rykande blåbärssoppa på en vacker plats i vildmarken. Skidåkning är kanske den träningsform som binder samman träning och naturupplevelse på det mest ideala viset.

Eliten

Det finns gott om elitskidåkare att se upp till som amatör, vilket är en bra motivation och inspiration. Man inser snabbt hur bra man själv är på skidåkning, eller hur mycket rum för förbättring ens kropp har att erbjuda. Bilden av elitskidåkaren är kanske inte alltid så inbjudande när man i närbild på TV ser en plågad, frustande skidåkare med ett långt skidåkarslem hängandes från mungipan dingla i flera kilometer utan att trilla av. En syn som är milt hypnotiserande och svårt att inte fokusera på, man vill titta bort men blicken drar sig tvångsmässigt till skidåkarslemmet man tror och hoppas nån gång kommer brista och falla till marken. Fåfängan har dock tagit plats i skidspåret och det är betydligt mindre klibbiga skidåkare idag än för 10 år sedan.

En nackdel med skidåkning som träningsform är allt jobb med att kånka på är all utrustning till och från skidspåret om man inte bor intill skogen. Beroende på var i Sverige man befinner sig så kan vintrarna vara mycket nyckfulla och snö är inte alltid att räkna med. De södra delarna av Sverige är risken stor att skidorna samlar damm i förrådet under vintern. Men när det väl är snö ute, snör på pjäxorna, ta med en termos blåbärssoppa och ge dig ut i spåret och njut av tillfredsställande träning och motion. 

Löpning

Löpning är kanske den träningsform som är lättast att spontant börja utöva. Det kräver inte någon avancerad utrustning eller resa till någon speciell ort eller arena. Den enda investeringen är att köpa ett par hyfsat bra skor som känns stabila, mjuka och bekväma, som skonar kroppen från stötar och slitage när man springer. Det är bara att lämna hemmet oavsett var man bor och ut och löpa, det finns inga ursäkter. Självklart är det en större upplevelse att springa i naturskön omnejd än vägrenen på E4an, men begränsningarna för löparen är få. Många löper till och från jobbet som ett hälsosamt och ekonomiskt färdmedel.

Runners high

Det känns ofta lite tungt i början av ett pass då kroppen inte riktigt är med på noterna men efter lite uppvärmning och stretch så infinner sig snart i omtalade runners high, och varje löpsteg känns plötsligt fjäderlätt, tillfredsställande och livet är underbart.

Det är betydligt mer skaderisk och slitage med löpning än simning och skidåkning, det är viktigt att lyssna på sin kropp och ha rätt skor. Det är bra att träna upp vader och lår med enkla övningar som stabiliserar muskler runt knän och leder som annars kan bli överansträngda.

För dig som tycker om att träna och motionera  är möjligheterna oändliga och begränsningarna minimala med massvis av inspiration här.

2019-07-18 12:53.


Kommentarer till blogginlägget