Notarius Publicus

Glöm inte att värna om synen

Visst tänker vi mycket på kroppen och hälsan, men det är också lätt hänt att vi glömmer bort att ta hand om våra ögon. I den tid vi lever nu, med datorer, TV-skärmar och mobiltelefoner ständigt närvarande hamnar ögonen i kläm. De tar, som du säkert redan vet, stryk av för mycket skärmtittande. Därför vill jag idag dela med mig av ett tips jag själv finner väldigt hjälpsamt, 20-20-20-metoden.

Det är knappast någon nyhet att många jobbar med datorer (jag själv inkluderad). Men även de som inte gör det utsätter sina ögon för en hel del skärmtittande. Som när man pluggar med hjälp av datorn, ser på TV eller surfar runt på nätet. Idag lägger de flesta ungdomar och vuxna flera timmar om dagen framför sina telefoner.

För det mesta är det såklart sociala medier och mobilspel som står för nöjet. Inte minst nu när det finns så oerhört många spelsidor att vända sig till. Och det är så klart inte så konstigt. Idag kan man snabbt och smidigt logga in på ett casino utan registrering och direkt kicka igång och testa olika spel.

Problemet är bara att alla dessa timmar framför skärmarna också sliter på våra ögon…

Inbillad närsynthet och huvudvärk

Exempel på detta är så klart trötta och röda ögon (gärna med spruckna blodkärl), huvudvärk och något som kallas för inbillad närsynthet. Eftersom ögonen är så vana vid att kolla på datorn, plattan eller telefonen och läsa av sin omgivning från ett väldigt kort avstånd, blir vår syn liksom “felkalibrerad”. Konsekvensen är att vi får vad optiker kallar för “inbillad närsynthet”. Vi lurar våra ögon att saker och ting ska läsas in från en halvmeters avstånd och det är vad de sedan ställer in sig på. Tack och lov (och precis som det låter) är inte denna inbillade synskada permanent.

Vad är 20-20-20-metoden?

Det finns nämligen ett bra sätt att skydda ögonen från både närsynthet och irriatation. Därtill slipper man huvudvärken. Metoden heter “20-20-20” och går ut på att man var 20:e minut ska titta 20 “feet” (ungefär 6 meter) bort i 20 sekunder. Att upprepa denna metod kommer på både kort sikt och lång sikt att skydda din syn. Jag har själv använt den länge och upplever att mina ögon inte alls blir lika irriterade som de var innan jag började använda den.

Genom att låta ögonen växla avstånd klarar de sig mycket längre utan att bli trötta och röda. På sikt kan det också vara skillnaden mellan att behöva glasögon eller inte.

Ja, 20-20-20-metoden skyddar ögonen, men kan också förebygga värk i nacken och ryggen. Det låter löjligt enkelt. Och det är det också. Det svåra är väl snarare att komma ihåg att ta de här korta mini-mini-mini-pauserna och låta ögonen får vila sig lite.

2019-06-20 18:35.


Kommentarer till blogginlägget

Arkiv