Annica Johansson

Intressant, siffernörden i mig jublar

Det var länge sedan jag höll några farter att tala om. Det finns ju förstås skäl, och jag har avsiktligt ökat farten och ansträngningsnivån, försiktigt. Delvis har jag sprungit efter pulsnivåerna, springer man med under 80% av max går det inte så särskilt fort. Men jag har delvis också gått på vad Garmin sagt, min klocka har något den kallar för training effect (TE), och den har jag försökt hålla på någonstans mellan 3,0 och 4,0 (på en skala från 1,0 till 5,0 där 5,0 är maximal ansträngning).

Fast ibland måste man ju få testa gränserna. Eller hur? Ibland, när humöret är bra och dagen rätt, är det läge att pressa. Hårt. 

Satte personbästa på rundan så det dånade om det, jag har aldrig varit nere på 6:35/km någon längre tid, men igår gick det undan. Med vagn. Gissa om bebis var lycklig :-)

Jag ser många intressanta saker i statistiken klockan suger upp medan jag springer. Markkontakttiden till exempel. Jag vet inte hur klockan vet det, men den och pulsbandet är ju fulla av sensorer så den har nog rätt bra koll, men den säger i alla fall att ju snabbare jag springer ju kortare markkontakt har jag. Snärtigare steg helt enkelt. En snärtig, snabb fotisättning kräver en benstyrka jag inte haft innan. Då har det mer blivit en lufsalunk, med tunga fötter och tung fotisättning. Lång markkontakt, låg kadens.

Men igår snärtade fötterna asfalten, rappade till underlaget och drev mig framåt i en explosiv rörelse. Stolt hållning kräver en stark mage, och det har jag inte heller haft på ett tag av förklarliga skäl. Diastasen gick tillbaka jättesnabbt, men själva styrkan och kontrollen har återvänt långsamt. Sakta men säkert.Men även där har jag skyndat långsamt. Det finns risker med att stressa vissa saker. 

En annan mycket intressant sak som jag ser är medelsteglängden. Den ligger i vanliga fall inte alls så högt, jag trippar. Men inte igår, steglängden låg i stort sett på 0,93 m hela vägen utom sista 200m, då vi gjorde en rejäl fartökning. Då plötsligt drog steglängden iväg till 1,08 m. Det som inte skiljer så mycket är kadensen, den ligger på cirka 165 och varierar väldigt lite. Pulsen drog iväg och sista halvan av rundan låg jag på 90% och ökade sakta men säkert upp till 92% av max. Det är rejält mycket högre puls än jag brukar hålla.

Jag ser också att första gången jag kände att "Nu kan jag inte öka mer" inträffade exakt när pulsen gick upp i 166BPM (91,7%) första gången. En inte allt för avancerad gissning är att jag sänkt den puls som jag når min syreupptagningsförmåga vid, tidigare inträffade det vid 172BPM och nu kom samma känsla vid 166. Vild gissning, jag vet men inte helt vansinnig.

Det är bara att träna på, och göra om den här rundan så småningom. Jag har ju att jämföra med.

2019-06-14 11:24.


Kommentarer till blogginlägget


Vad roligt! Jag håller också på och jobbar med bla steglängden. Har gått från ca 0.80 till 0.99 cm när tempot varit som högst (tröskeltempo) Orkar inte så länge men det är ju bara att öva på! :D
2019-06-14



Ja det blev jag glad över, annars ligger steglängden runt 0,7-0,8 men då sprätter jag inte på särskilt mycket :-)

Jämförde med när jag sprang min bästa mil i Stockholm och då låg steglängden i snitt på 1,04m och kadensen på 175 så jag vet ju vad jag ska sträva efter: ta längre och snabbare steg :-)
2019-06-14



Jag har snabb kadens oc ligger ofta mellan 180-185 utom när det går långsammare i skogen tex men så blir det ju normalt. Däremot tror jag att det går at sträcka lite mer på benen eventuellt! :D
2019-06-14



Kadensen kommer jag att jobba vidare på, fler steg oftare vet jag att jag kan. Det går säkert lättare när jag gått ner lite till i vikt. I skogen får det bli som det blir, annars bryter jag väl nacken av mig :-)

Men jag misstänker starkt att steglängden kommer av ökad benstyrka, lika mycket som av själva löpträningen. Undrar om den påverkas av viktnedgång den med?
2019-06-14



Jag har aldrig jobbat med steglängden på det sättet. Har alltid haft framfot/mellanfotsteknik och kadens runt 180 men jag har tänkt att jag kortat steget när jag blivit trött ... Nu har jag mer längt ut steget bakåt och knät dras uppåt, men det gjorde det även med korta snabba steg. Tycker detta är roligare att få ut steget, för det känns inte så jobbigt mer än att kondisen inte riktigt hänger med i början när man gör det. :D
Bara att öka på bit för bit i det högre tempot. Nu ska jag ta hjälp av löparcoach också. Ska bli kul! :D
2019-06-15



Grotta ner sig i Garmins löpdynamik vet jag inte om det ger så mycket. Fast jag vill ända alltid ha så mkt statistik som möjligt 😂
Kadens är dock något som är bra att öva på att öka men mätning av det kräver ju inte pulsband som stödjer löpdynamik (Garmins HRM-RUN tex) men mäter noggrannare än om klockan mäter dvs man löper utan pulsband som stödjer löpdynamik (eller footpod som ju ger allra bäst nogrannhet)
2019-07-14



Klart man vill ha all statistik man kan få :-)
Nya pulsbandet, RUN, är skönare än de gamla dessutom, jätteskönt att slippa bli hudflängd så jag ser enbart fördelar med HRM-RUN jag. Skönare, mindre skav OCH mer statistik, ett digitalt Kinder Egg :-)

2019-07-15



Haha!
HRM-RUN4 är väl det senaste som stödjer löpdynamik ja, som dock varit med i några år. Håller med om att det är så pass bekvämt att man glömmer bort att man bär det. Gillade även HRM-RUN3 - föregångaren.
2019-07-17



Kommer du ihåg den där i hårdplast, den första tror jag det var, som enbart mätte puls och inget annat? Den var så styv och inte ett dugg följsam, så om man inte hade rätt bröstkorg för pulsbandet fick man leva med skavsår runt om på bröstkorgen, och i kvinnors fall på undersidan av brösten på den tunna huden där. Det finns ingenting som svider så galet som att bli överraskad av ett skav man inte ser, när tvålen rinner ner och givetvis hittar tvålen alla skav. Det enda som kommer i närheten är om man gått med träningskläderna på för länge så de torkat på kroppen, långpasspausen t ex innan man drar igång igen. Det gamla pulsbandet hade en tendens att liksom... fastna i skavet. När man sedan ovetande tog av sig pulsbandet kunde man slita med sig små bitar av hud och kött. Jäklar så överraskad man blev då.

Garmin tog sin lilla tid på sig, de tidiga pulsbanden var inte sköna :)
2019-07-18



Som tur är slapp jag den men vet hur den såg ut, formad efter någon bröstkorg ja haha. Mitt pulsband till min första Garminprodukt, min Edge 705 cykeldator var av liknande sort men aningen bättre tror jag. Jaja, håller med, har råkat ut för sveda av tvål i skavsår, dock inte orsakade av pulsplastband :-)
Haha, låter otrevligt helt klart. Garmin har förbättrat sig radikalt sen jag blev dess trogna kund 2011.
2019-07-18



Nu för tiden finns det t om pulsmätning vid handleden, som jag givetvis inte litar på men tänker testa ändå nästa gång jag byter klocka :-)

Undrar när första klockan kommer som till och med springer rundan åt dig?
2019-07-19



Jag har kört OHRM (Optimal Heart Rate Monitor) sen 2017 med min Fenix 5X och jag tycker faktiskt att det är rätt så värdelöst. Det är väl bättre än inget om man glömmer sitt HRM-Run band men för övrigt är det nästan bara en gimmick, åtminstone Garmins. Det fungerar allra sämst vid cykling och tex gruppträning på gym. Idag har ju nästan alla klockor det men förvänta dig inte att det ersätter pulsband på något sätt. Vid vandring kan det kanske vara bra och jag gillar att den mäter min puls dygnet runt även vid sömn.
Jag är Garmin nörd :-)

Hahaha, precis.
2019-07-25



Anade att det kunde vara på det viset, både ang pulsmätningen och nörderiet ;-)

Dessutom tycker jag det känns rätt tydligt om man ligger på för hög ansträngningsgrad, pulsmätning eller ej, så egentligen är det ju mer för skojs skull jag vill veta allt en klocka kan tala om för mig. Medan jag tränar däremot tittar jag inte på klockan. Fast det behöver ju inte vara hur stora felmarginaler som helst, även om jag inte tar siffrorna på hundra allvar.

Ta "förutsäg tävlingstid" t ex, det är ju verkligen någon som suttit och drömt ihop det där. Jag skulle enligt klockan göra maran på 4 timmar och halvmaran på sub 2 lol
Osannolikt att det någonsin kommer att hända ens i mina drömmar. Tror t om Joggs gissningar på området är bättre än Garmins faktiskt.
2019-07-25



:-)

Jodå. visst är det så. Bäst är det man känner, intensiteten alltså men jag gillar att kunna styra workouts mha pulszoner ibland. Sen är det ju kul om man kör ett riktigt hårt pass att man får en snygg och korrekt pulskurva men ja, inte så ofta det är viktigt med korrekta pulsvärden. Det gäller ju bara vissa pass som sagt, tycker jag.

Jaja, Garmin tycker ju jag ska kunna greja milen på en bra bit under 40 och maraton på under 3 timmar. Inte en chans just nu iallafall. Race predictorn stämmer väldigt dåligt.
2019-07-28


Arkiv

 2019
 augusti (2)
 juni (2)
 maj (3)
 april (3)
 mars (3)
 februari (4)
 januari (2)
 2018
 december (6)
 november (8)
 oktober (5)
 september (3)
 augusti (2)
 juli (5)
 juni (5)
 maj (6)
 april (5)
 mars (7)
 februari (10)
 januari (3)
 2017
 december (6)
 november (1)
 september (4)
 augusti (3)
 juli (2)
 juni (1)
 maj (3)
 mars (2)
 februari (1)
 januari (5)
 2016
 december (5)
 november (3)
 oktober (6)
 september (3)
 augusti (12)
 juli (2)
 juni (7)
 maj (6)
 april (2)
 mars (2)
 februari (3)
 januari (6)
 2015
 december (1)
 november (5)
 oktober (6)
 september (6)
 augusti (6)
 juli (4)
 juni (5)
 maj (3)
 april (13)
 mars (11)
 februari (8)
 januari (7)
 2014
 december (13)
 november (12)
 oktober (4)
 september (7)
 augusti (11)
 juli (8)
 juni (8)
 maj (10)
 april (11)
 mars (13)
 februari (14)
 januari (18)
 2013
 december (11)
 november (14)
 oktober (6)
 september (6)
 augusti (9)
 juli (7)
 juni (9)
 maj (12)
 april (10)
 mars (17)
 februari (16)
 januari (15)
 2012
 december (11)
 november (11)
 oktober (2)
 september (10)
 augusti (8)
 juli (13)
 juni (9)
 maj (9)
 april (11)
 mars (15)
 februari (19)
 januari (12)
 2011
 december (16)
 november (17)
 oktober (18)
 september (14)
 augusti (9)
 juli (14)
 juni (19)
 maj (16)
 april (19)
 mars (24)
 februari (17)
 januari (27)
 2010
 december (22)
 november (20)
 oktober (24)
 september (19)
 augusti (13)
 juli (27)
 juni (11)
 maj (21)
 april (22)
 mars (15)
 februari (15)
 januari (21)
 2009
 december (22)
 november (25)
 oktober (26)
 september (11)
 augusti (27)
 juli (17)
 juni (15)
 maj (21)
 april (18)
 mars (25)
 februari (18)
 januari (23)
 2008
 december (22)
 november (21)
 oktober (21)
 september (24)
 augusti (19)
 juli (12)
 juni (16)
 maj (13)
 april (20)
 mars (14)
 februari (17)
 januari (16)
 2007
 december (21)
 november (15)
 oktober (10)
 september (14)
 augusti (22)
 juli (13)
 juni (18)
 maj (21)
 april (17)
 mars (21)
 februari (10)
 januari (9)
 2006
 december (3)