Annica Johansson

Intressant, siffernörden i mig jublar

Det var länge sedan jag höll några farter att tala om. Det finns ju förstås skäl, och jag har avsiktligt ökat farten och ansträngningsnivån, försiktigt. Delvis har jag sprungit efter pulsnivåerna, springer man med under 80% av max går det inte så särskilt fort. Men jag har delvis också gått på vad Garmin sagt, min klocka har något den kallar för training effect (TE), och den har jag försökt hålla på någonstans mellan 3,0 och 4,0 (på en skala från 1,0 till 5,0 där 5,0 är maximal ansträngning).

Fast ibland måste man ju få testa gränserna. Eller hur? Ibland, när humöret är bra och dagen rätt, är det läge att pressa. Hårt. 

Satte personbästa på rundan så det dånade om det, jag har aldrig varit nere på 6:35/km någon längre tid, men igår gick det undan. Med vagn. Gissa om bebis var lycklig :-)

Jag ser många intressanta saker i statistiken klockan suger upp medan jag springer. Markkontakttiden till exempel. Jag vet inte hur klockan vet det, men den och pulsbandet är ju fulla av sensorer så den har nog rätt bra koll, men den säger i alla fall att ju snabbare jag springer ju kortare markkontakt har jag. Snärtigare steg helt enkelt. En snärtig, snabb fotisättning kräver en benstyrka jag inte haft innan. Då har det mer blivit en lufsalunk, med tunga fötter och tung fotisättning. Lång markkontakt, låg kadens.

Men igår snärtade fötterna asfalten, rappade till underlaget och drev mig framåt i en explosiv rörelse. Stolt hållning kräver en stark mage, och det har jag inte heller haft på ett tag av förklarliga skäl. Diastasen gick tillbaka jättesnabbt, men själva styrkan och kontrollen har återvänt långsamt. Sakta men säkert.Men även där har jag skyndat långsamt. Det finns risker med att stressa vissa saker. 

En annan mycket intressant sak som jag ser är medelsteglängden. Den ligger i vanliga fall inte alls så högt, jag trippar. Men inte igår, steglängden låg i stort sett på 0,93 m hela vägen utom sista 200m, då vi gjorde en rejäl fartökning. Då plötsligt drog steglängden iväg till 1,08 m. Det som inte skiljer så mycket är kadensen, den ligger på cirka 165 och varierar väldigt lite. Pulsen drog iväg och sista halvan av rundan låg jag på 90% och ökade sakta men säkert upp till 92% av max. Det är rejält mycket högre puls än jag brukar hålla.

Jag ser också att första gången jag kände att "Nu kan jag inte öka mer" inträffade exakt när pulsen gick upp i 166BPM (91,7%) första gången. En inte allt för avancerad gissning är att jag sänkt den puls som jag når min syreupptagningsförmåga vid, tidigare inträffade det vid 172BPM och nu kom samma känsla vid 166. Vild gissning, jag vet men inte helt vansinnig.

Det är bara att träna på, och göra om den här rundan så småningom. Jag har ju att jämföra med.

2019-06-14 11:24.


Kommentarer till blogginlägget


Vad roligt! Jag håller också på och jobbar med bla steglängden. Har gått från ca 0.80 till 0.99 cm när tempot varit som högst (tröskeltempo) Orkar inte så länge men det är ju bara att öva på! :D
2019-06-14



Ja det blev jag glad över, annars ligger steglängden runt 0,7-0,8 men då sprätter jag inte på särskilt mycket :-)

Jämförde med när jag sprang min bästa mil i Stockholm och då låg steglängden i snitt på 1,04m och kadensen på 175 så jag vet ju vad jag ska sträva efter: ta längre och snabbare steg :-)
2019-06-14



Jag har snabb kadens oc ligger ofta mellan 180-185 utom när det går långsammare i skogen tex men så blir det ju normalt. Däremot tror jag att det går at sträcka lite mer på benen eventuellt! :D
2019-06-14



Kadensen kommer jag att jobba vidare på, fler steg oftare vet jag att jag kan. Det går säkert lättare när jag gått ner lite till i vikt. I skogen får det bli som det blir, annars bryter jag väl nacken av mig :-)

Men jag misstänker starkt att steglängden kommer av ökad benstyrka, lika mycket som av själva löpträningen. Undrar om den påverkas av viktnedgång den med?
2019-06-14



Jag har aldrig jobbat med steglängden på det sättet. Har alltid haft framfot/mellanfotsteknik och kadens runt 180 men jag har tänkt att jag kortat steget när jag blivit trött ... Nu har jag mer längt ut steget bakåt och knät dras uppåt, men det gjorde det även med korta snabba steg. Tycker detta är roligare att få ut steget, för det känns inte så jobbigt mer än att kondisen inte riktigt hänger med i början när man gör det. :D
Bara att öka på bit för bit i det högre tempot. Nu ska jag ta hjälp av löparcoach också. Ska bli kul! :D
2019-06-15



Grotta ner sig i Garmins löpdynamik vet jag inte om det ger så mycket. Fast jag vill ända alltid ha så mkt statistik som möjligt 😂
Kadens är dock något som är bra att öva på att öka men mätning av det kräver ju inte pulsband som stödjer löpdynamik (Garmins HRM-RUN tex) men mäter noggrannare än om klockan mäter dvs man löper utan pulsband som stödjer löpdynamik (eller footpod som ju ger allra bäst nogrannhet)
4 dagar sedan



Klart man vill ha all statistik man kan få :-)
Nya pulsbandet, RUN, är skönare än de gamla dessutom, jätteskönt att slippa bli hudflängd så jag ser enbart fördelar med HRM-RUN jag. Skönare, mindre skav OCH mer statistik, ett digitalt Kinder Egg :-)

3 dagar sedan



Haha!
HRM-RUN4 är väl det senaste som stödjer löpdynamik ja, som dock varit med i några år. Håller med om att det är så pass bekvämt att man glömmer bort att man bär det. Gillade även HRM-RUN3 - föregångaren.
28h sedan



Kommer du ihåg den där i hårdplast, den första tror jag det var, som enbart mätte puls och inget annat? Den var så styv och inte ett dugg följsam, så om man inte hade rätt bröstkorg för pulsbandet fick man leva med skavsår runt om på bröstkorgen, och i kvinnors fall på undersidan av brösten på den tunna huden där. Det finns ingenting som svider så galet som att bli överraskad av ett skav man inte ser, när tvålen rinner ner och givetvis hittar tvålen alla skav. Det enda som kommer i närheten är om man gått med träningskläderna på för länge så de torkat på kroppen, långpasspausen t ex innan man drar igång igen. Det gamla pulsbandet hade en tendens att liksom... fastna i skavet. När man sedan ovetande tog av sig pulsbandet kunde man slita med sig små bitar av hud och kött. Jäklar så överraskad man blev då.

Garmin tog sin lilla tid på sig, de tidiga pulsbanden var inte sköna :)
16h sedan



Som tur är slapp jag den men vet hur den såg ut, formad efter någon bröstkorg ja haha. Mitt pulsband till min första Garminprodukt, min Edge 705 cykeldator var av liknande sort men aningen bättre tror jag. Jaja, håller med, har råkat ut för sveda av tvål i skavsår, dock inte orsakade av pulsplastband :-)
Haha, låter otrevligt helt klart. Garmin har förbättrat sig radikalt sen jag blev dess trogna kund 2011.
3h sedan


Arkiv

 2019
 juni (2)
 maj (3)
 april (3)
 mars (3)
 februari (4)
 januari (2)
 2018
 december (6)
 november (8)
 oktober (5)
 september (3)
 augusti (2)
 juli (5)
 juni (5)
 maj (6)
 april (5)
 mars (7)
 februari (10)
 januari (3)
 2017
 december (6)
 november (1)
 september (4)
 augusti (3)
 juli (2)
 juni (1)
 maj (3)
 mars (2)
 februari (1)
 januari (5)
 2016
 december (5)
 november (3)
 oktober (6)
 september (3)
 augusti (12)
 juli (2)
 juni (7)
 maj (6)
 april (2)
 mars (2)
 februari (3)
 januari (6)
 2015
 december (1)
 november (5)
 oktober (6)
 september (6)
 augusti (6)
 juli (4)
 juni (5)
 maj (3)
 april (13)
 mars (11)
 februari (8)
 januari (7)
 2014
 december (13)
 november (12)
 oktober (4)
 september (7)
 augusti (11)
 juli (8)
 juni (8)
 maj (10)
 april (11)
 mars (13)
 februari (14)
 januari (18)
 2013
 december (11)
 november (14)
 oktober (6)
 september (6)
 augusti (9)
 juli (7)
 juni (9)
 maj (12)
 april (10)
 mars (17)
 februari (16)
 januari (15)
 2012
 december (11)
 november (11)
 oktober (2)
 september (10)
 augusti (8)
 juli (13)
 juni (9)
 maj (9)
 april (11)
 mars (15)
 februari (19)
 januari (12)
 2011
 december (16)
 november (17)
 oktober (18)
 september (14)
 augusti (9)
 juli (14)
 juni (19)
 maj (16)
 april (19)
 mars (24)
 februari (17)
 januari (27)
 2010
 december (22)
 november (20)
 oktober (24)
 september (19)
 augusti (13)
 juli (27)
 juni (11)
 maj (21)
 april (22)
 mars (15)
 februari (15)
 januari (21)
 2009
 december (22)
 november (25)
 oktober (26)
 september (11)
 augusti (27)
 juli (17)
 juni (15)
 maj (21)
 april (18)
 mars (25)
 februari (18)
 januari (23)
 2008
 december (22)
 november (21)
 oktober (21)
 september (24)
 augusti (19)
 juli (12)
 juni (16)
 maj (13)
 april (20)
 mars (14)
 februari (17)
 januari (16)
 2007
 december (21)
 november (15)
 oktober (10)
 september (14)
 augusti (22)
 juli (13)
 juni (18)
 maj (21)
 april (17)
 mars (21)
 februari (10)
 januari (9)
 2006
 december (3)